Nick Drake - Time of No Reply (1986)

Folk
Label: Hannibal

1. Time of No Reply (2:48)
  2. I Was Made to Love Magic (3:28)
  3. Joey (3:06)
  4. Clothes of Sand (2:33)
  5. Man in a Shed [Demo Version] (3:06)
  6. Mayfair (2:34)
  7. Fly [Demo Version] (3:38)
  8. The Thoughts of Mary Jane [Demo Version] (3:47)
  9. Been Smoking Too Long (2:18)
  10. Strange Meeting II (3:38)
  11. Rider on the Wheel (2:33)
  12. Black Eyed Dog [Demo Version] (3:28)
  13. Hanging on a Star (2:49)
  14. Voice from the Mountain (3:46)
Weet iemand of dit al het werk van Nick Drake is, wat niet op de reguliere 3 albums stond, of zijn er nog meer nummer uitegbracht (op verzamelaars of zo).

P. de Clown schreef:

Ben niet zeker maar denk het wel... (zie tracklengte van Thoughts of MJ)

Dit zijn outtakes verzameld door de producer Joe Boyd en uitgebracht einde jaren '70 op een extra LP bij de box set Fruit Tree. In die box zaten verder de drie reguliere LP's.

Wanneer deze Lp later ook als cd wordt uitgebracht, worden de liner notes letterlijk overgenomen, zodat er nog sprake is van side 1 and side 2.

In 2004 is er nog een tweede cd's met outtakes uitgebracht: Magic. Hierbij zijn wat overlappingen, maar er is getracht om zoveel mogelijk andere takes te vinden.

avatar van DrZeldenrustig
Miischien is het over deze artiest al gezegd, maar zijn enige echte platen uit de eind jaren 60 begin jaren 70 is het enige wat deze topper heeft gemaakt.
Zoals ik al hieronder zeg: over zijn albums:

Dit is toch echt heerlijke muziek.
Of het nu winter-, lente-, herfst- of zomermuziek is.
en ja misschien ben ik een oude muziekliefhebber....
Dit is zelfs na 40 jaar echt eerlijk, echt en zeer bijzonder.

Mag ik voor alle drie zijn "echte albums" en het nakomertje uit 1986 5 echte sterren geven?

Het is wel zo jammer dat het zoveel jaren heeft moeten duren dat Nick Drake zijn erkenning heeft moeten krijgen!

Binnen een zeer korte periode (één week of zo) heeft Nick Drake mijn hart veroverd. Zelfs mijn jonge vrienden begrijpen niet dat deze singer/songwriter niet de allerhoogste toppen heeft bereikt!
Gelukkig kunnen we dit goed maken in latere tijden!

avatar van Will u.be
Been Smoking Too Long.. brok in mijn keel. en dan gevolgd door Strange Meeting II

wauw

Social_Mask
Ben hier toch best wel benieuwd naar. Outtakes of niet, Nick Drake is baas boven baas.

avatar van JustiFicatioN
absoluut

avatar van Shangri-la
Inderdaad, de opperbaas van de 70's folk.

Guardian of Isis
Ik ben geshockeerd.

YouTube - Jasper Erkens - Black Eyed Dog - Onder Invloed

Aanschouw dit en braak.

JJ_D schreef:

Ben niet zeker maar denk het wel... (zie tracklengte van Thoughts of MJ)

Hij stierf in 1974... Dusja, wel een jammere ontdekking want ik vind dit zo'n mooie cd!

avatar van AOVV
Mooi, deze outtakes van Nick Drake. Hij is één van die artiesten waarvan zelfs de outtakes meer dan de moeite waard zijn. Hij had een fantastische stem, kenmerkend gitaarspel en sterke teksten, maar hij was o zo fragiel en neerslachtig; alsof de duisternis hem langzaam opslokte. Hij heeft ons veel vraagtekens nagelaten, maar ook fantastische liedjes.

avatar van Masimo
- ik vind Clothes of Sand nog steeds een van zijn beste liedjes. Prachtig.

Family Tree is voor de liefhebbers ook aan te raden, trouwens.

wat zijn outtakes?

avatar van Broem
rdevreugd schreef:
wat zijn outtakes?

Nummers (of versies) die de originele cd's niet hebben gehaald en later zijn/worden uitgebracht. Vaak bij reissues als extra bijgevoegd.

Maartenn (crew)
Lura, nu we het toch zo veel over Nick Drake hebben. Kan je wat vertellen over deze postuum uitgebrachte plaat?

avatar van Lura
Jazeker, Maartenn. De eerste tien songs zijn opgenomen in de periode van begin 1968 tot midden 1969, de overige vier in 1974. Fly, Been smoking too long en Strange Meeting II werden thuis in Tamworth-in-Arden opgenomen. Dit album werd geproduceerd door Frank Kornelussen, hij schreef ook het voorwoord. Drake werd overigens beïnvloed in zijn beginperiode door de Amerikaan Jackson C. Frank, iemand met een nog tragischere levensloop dan Drake. Frank had in zijn Londense periode ook een grote invloed op Sandy Denny (had ook verkering met haar) en Paul Simon, toen die een tijdje in Londen woonde. Hij zorgde ervoor dat Denny zich fulltime met muziek bezig ging houden. Zijn album uit 1965 is trouwens een klassieker, geproduceerd door Paul Simon : Jackson C. Frank - Jackson C. Frank (1965) . Drake nam vier nummers van hem op. Twee jaar geleden is overigens nog een interessante release verschenen, de dubbelcd, A Day Gone By, niet vermeld hier op het forum : Nick Drake - A Day Gone By... (Vinyl, LP) at Discogs Hier kun je goed horen waar Drake de mosterd vandaan haalde.

Lura schreef:

Dank voor je uitgebreide bericht. Genoeg aanknopingspunten voor mij om eens verder te gaan zoeken. Ik zal eens kijken of ik deze release + Jackson C. Frank op de kop kan tikken!

avatar van Lura
Jackson C. Frank is overigens nog niet vergeten, twee jaar geleden nam Linde Nijland nog een prachtige vertolking van zijn nummer Dialogue op : Linde Nijland - I am Here (2014)

Maartenn (crew)
Ja zeg, ik kan niet alles aanschaffen he

Ik heb zijn complete werk al voor 15,00 besteld via CDWOW. Even wachten, maar dan heb ik ook alles van de beste man in huis. Ik ben benieuwd!

avatar van Poles Apart
"Tow the Line" ontbreekt hier op, werd pas redelijk recent ontdekt, en op "Made to Love Magic" uitgebracht. De andere nummers die op de beoogde vierde LP van Nick Drake zouden hebben gestaan, zijn hier wél op terug te vinden: "Voices" ("Voice from the Mountain"), "Black Eyed Dog", "Rider on the Wheel" en "Hanging on a Star".

Van de nummers van de beoogde B-kant van het album, "Saw You on a Starship", "Old Fairytale", "Even Now", "On This Day" en "Long Way to Town", bestaan de teksten wel, maar er is helaas geen muziek opgenomen door Nick.

avatar van Faalhaas
Poles Apart schreef:

Wist ik niet. Zou ze graag horen deze nummers. Misschien duiken ze ooit nog eens ergens op? Kan me niet voorstellen dat Nick ze niet als demo heeft opgenomen. Of schreef hij nummers altijd eerst als gedicht en kwam daarna de muziek pas?

Wat betreft dit album, echt prachtig. Ik vind het een betere compilatie dan "Made To Love Magic". Daar zijn sommige arrangementen een beetje over the top, te veel toevoegingen van orkestrale poespas. Hier houden ze het wat spartaanser en meer puur. En das toch meer mijn ding.

Ik moet Nick trouwens niet te vaak draaien. Soms beluister ik zijn muziek een paar jaar niet. Maar nu zit ik weer even in zo'n Nick fase. Zijn stem is zo breekbaar en intens. Komt altijd weer diep binnen.

avatar van Poles Apart
Faalhaas schreef:

Er bestaan teksten voor nog twee nummers: Paid Brain en Sing a Song. Het zijn niet slechts schetsen, maar duidelijk uitgewerkte teksten met correcties etc. Neem aan dat Nick de muziek en arrangementen ook al wel in z'n hoofd had, maar er zijn nooit versies van die nummers opgenomen voor zover bekend.

Plaisir d'Amour, niet op deze collectie, maar wel uitgegeven en bekend, was waarschijnlijk ook een optie voor LP4.