Benjamin Herman - The Itch (2005)

Jazz
Label: Dox

1. MM (6:36)
  2. Do the Roach (4:44)
  3. Left Shoe, Right Shoe (5:05)
  4. APT 1 (1:18)
  5. Soonish (5:40)
  6. The Itch (5:29)
  7. Would I Love You (Love You, Love You) (4:25)
  8. APT 2 (0:56)
  9. Arachibutyrophobia (6:32)
  10. Medley (11:18)
avatar van sq
sq
Beluisterd ihkv Jazzalbum van de week.

Ik vind deze duidelijk weer een mindere uit de reeks. Instrumentaal en zeker qua composities is het weinig verrassend, doet het zelfs (zeer) ouderwets aan en dat is wel expres denk ik. Ik noem het maar ´jazz voor rockers´; ritmisch is het degelijk, maar saai. Als bij de afwisseling van de nummers er zelfs een Rhumba voorbij komt heb ik het wel weer even gehad. Muzikaal treft me dit dus niet. Maar ideaal voor een dansfeestje is het dan weer wel, en ik denk ook dat ik deze ook op die manier nog wel eens ga gebruiken ook. ´Do the Roach´ swingt namelijk wel. Ook een optreden van dit gezelschap zal best een feest zijn. Pluspuntje daarnaast is nog wel de gezelligheid van de ´eromheen geluiden´. Het heeft toch wel wat als er gevraagd wordt om een broodje kaas aan het einde van een nummer.

rico-bballer
Nog geen oordeel maar wat the hell is arachibutyrophobia .

Het betekend dus serieus de angst voor pindakaas plakkend aan je gehemelte.

Heemskerktollie
Dit is blijkbaar helemaal niet mijn ding. Allereerst vindt ik Herman's toon veel te eentonig. Er ligt geen mooie vibrato op of niets. De improvisaties zijn soms best goed maar het klinkt ook vaak alsof Benjamin het maar net aan red. Vooral wanneer er versnelling optreedt. Het springt er gewoon niet echt uit. Als ik het zou horen zou ik niet direct kunnen zeggen: Ja! da's Benjamin! Drummer Han Bennink stelt trouwens niet teleur. Lekker strakke drumpartijen.

Het echte minpunt op de cd vindt ik de gitarist. Op nummer 2... Zelden zo'n slechte improvisatie gehoord. Hij speelt de helft gewoon uit een blues-ladder! En hij gooit ook nog eens een hoop distortion op de gitaar. Iets wat totaal niet past bij deze muziek.

Toch blij dat dit gekozen is. Zo hoor ik ook weer eens wat van eigen bodem. Leuk om te kennen in ieder geval!

avatar van Edski
Heemskerktollie schreef:

Ik vind het gitaargeluid nu juist weer een van de leuke kanten van deze cd!

Heemskerktollie
Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak Edski. Dan zou de wereld veel te eentonig worden

avatar van Edski
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn...

avatar van korenbloem
op zich geen vervelend album, maar nergens echt byzonder, spannend of interssanr . Een nipte voldoende.

avatar van Reijersen
Een erg mat jazzalbum. Ik mis vooral een beetje schwung. Het wordt nergens echt spannend en misschien wel teveel tussen de lijntjes gekleurd (en dat zeg ik als niet free-jazz liefhebber). Niet het beste jazzalbum van de week.

Het geluid van het album bevalt me wel, had (veel) meer buiten de lijntjes gekund (wat Reijersen ook al zegt). Jammer dat het album eentonig word. Drummer Han Bennink is hier zeker van toegevoegde waarde. Oordeel: opzich best leuk album van de week.

eazyfan
Benjamin kan een stukje saxofoon spelen en dat doet hij niet bepaald slecht ,

vooral dat viel me op die eerste keer, al vind ik de improvisatiethema's en nummers in veel gevallen niet zo mijn ding (vooral thema's dan) valt me toch keer op keer dat goed saxofoonwerk op. De eerste 2 nummers vind ik persoonlijk erg aardig, de 2 APT's zie ik als kleine tussendoortjes en de kortere nummers storen me eigenlijk niet wat bij veel albums wel het geval is.

Al bij al een erg leuk album en ik hoop dat deze man ooit eens met een beter album komt, erg vermakelijk album dat leuk wegluistert,

3*.

‘The Itch’ is geen slechte plaat, maar wel één zonder veel bezieling. Benjamin Herman en zijn 'bende' proberen zoveel plezier te maken tijdens het musiceren dat hun muziek eronder gaat lijden: quasi nergens wordt de sax of de gitaar (laat staan de eentonige drumpartij) inventief en bepaalde nummers vallen om die reden ongeloofelijk droog uit. Door het clichégehalte van de muziek die deze mensen spelen gaan hun improvisaties af en toe onzeker klinken, en de experimenten eerder ingestudeerd.
Toch blijft ‘The Itch’ aangenaam in het oor liggen: deze muziek (of het eenvoudige, jazzy karakter ervan) is erg safe, en wie de toonladders kent (plus gezegend is met enig muzikaal inzicht) redt zich wel. Als behangmuziek kan dit er dus goed mee door - net zoals het jazzcombo van de plaatselijke muziekacademie genietbare muziek maakt zolang ze geen ganse avond hoeven te vullen.

En geheel terzijde: ik hoop toch dat onze noorderburen enkele betere muzikanten in hun contreien hebben.

rico-bballer
Het klinkt gewoon allemaal heel erg leuk verder is het allemaal een beetje meer van hetzelfde. Benajamin Herman speelt wel goed maar dit word voor mij gebruikt als iets wat ik maak tijdens het maken van huiswekr opvulling van de stilte. Toch is alles erg aangenaam en luistert het lekker weg voor nu een 3,5 kans dat het een halfje zakt.

kArIzMa_TuRk
Het album luistert op zich wel lekker weg, alleen wordt het niet echt spannender. Benjamin Herman doet het wel goed, maar hij hoort zeer zeker niet bij de beste thuis.

avatar van blabla
Glerum en Bennink zetten een lekere stabiele en gedegen achtergrond neer (ze zijn niet voor niets een van de beste ritme tandems uit Nederland), gitaar en sax vind ik een beetje ongeinspireerd en saai, ze spelen wel leuk maar spetteren niet.