Red Jasper - A Midsummer Night's Dream (1993)

Label: SI

1. Sonnet I (4:30)
  2. Virtual Reality (3:54)
  3. Berkana (5:30)
  4. Dreamscape (Part I & II) (13:27)
  5. Jean's Tune (4:17)
  6. Invitation to a Dance (7:08)
  7. Treasure Hunt (5:52)
  8. Sonnet II (3:35)
avatar van Gert P
ik kon er niet zo gauw een mooi hoesje bij maken dus iemand heeft het mooi afgemaaakt.
Kan ik hem eindelijk toevoegen.
Mmooie plaat en ook de enige die ik van deze band kon bemachtigen, heb veel platen die og niet op MuMe staan dus misschien toch een beetje aprte smaak of veel kennis.

deze mooie prog. rock heeft zoals de hoes al wel wat zegt ook weer veel keltische invloeden maar is toch weer anders.
Muziek varieert van iona achtig tot Gentle Giant en Gandolf met ook wat Camel, dus meer sympho dan hard gitaarwerk zoals bij de groep Treshold.

avatar van ChrisX
Maar je bent verdorie de meest opvallende referentie vergeten: Jethro Tull.

avatar van Gert P
Ja dat is ook een referentie groep maar vind ik toch zelf minder als referentie.

Kingsnake
Sterk door Jethro Tull beïnvloedde symfonische folkrockgroep met stevig gitaarwerk dat doet denken aan Barre, fluitjes en een zanger die dan weer doet denken aan Anderson.
Zelfs de songstructuur (luister eens naar Virtual Reality, wat doet denken aan jaren 80 Jethro Tull).

Los van het leentjebuur, heeft deze band toch nog wat eigens. De keltische volksmuziek invloeden en de overduidelijke Shakespearesque-tekstjes, maken het een feest om naar te luisteren.

Op Berkana klinkt de zanger weer wat meer richting Geoff Mann.

avatar van ChrisX
Misschien een een wat boude uitspraak maar dit is denk 1 van de weinige releases op het SI label die de tand des tijds goed hebben doorstaan, juist misschien omdat het toen al niet klonk als uit de jaren 90. De productie van het geheel is gewoon lekker warm, iets wat jammer genoeg op het album hier na een stuk killer zou zijn.

avatar van Gert P
Ken de rest niet en kon jaren geleden alleen deze kopen en di is een erg mooie plaat.

Ozric Spacefolk
Aangename plaat uit de tijd dat symfo vies was en niemand het kocht.
SI Music was ook maar een kort leven beschoren.

Red Jasper hangt ergens tussen Jethro Tull, Twelfth Night en Marillion.

Lekker fluit en gitaarspel. En goede zang die inhangt tussen Ian Anderson en Geoff Mann.

Jammer van de reverb op de zang, waardoor het geheel wat lawaaiig en blikkerig klinkt.

avatar van Arjan Hut
Eén van de mooiste SI Music uitgaven. Heb toen nog een brief geschreven naar Davey Dodds en hij schreef terug. Helaas de brief kwijtgeraakt, maar gouden herinnering.