Show & A.G. - Live Hard (2008)

Label: D.I.T.C.

1. Business as Usual (2:58)
  2. Can't Relate (2:34)
  3. The World Is Listening (3:25)
  4. Running Man (3:04)
  5. Land of the Free (2:49)

met OC

6. Live Hard (2:45)
  7. Magic (2:29)
  8. Businsess as Usual [Instrumental] (3:00)
  9. Can't Relate [Instrumental] (2:33)
  10. The World Is Listening [Instrumental] (3:25)
  11. Land of the Free (Intsrumental) (2:49)
  12. Live Hard [Instrumental] (2:44)
avatar van jelmer19
Klinkt heel erg lekker dit,
Alleen jammer van die instrumentals, nu is het maar 7 nummers genieten

avatar van Rhythm & Poetry
Een tijdje geleden had ik het al over dit album, heb hem destijds zelf willen toevoegen. Goed album, ik vind die instrumentals wel een toegevoegde waarde. Deze plaat is zelf weinig vernieuwend. Desondanks zijn de nummers aan elkaar gewaagd en is haalt het een goed niveau. Ik heb deze plaat trouwens al vanaf 2007. Even uitzoeken hoe dat zit.

avatar van jelmer19
klopt ik had em ook al een poosje op me computer staan

avatar van Osiris Apis
Ik zag op Ughh.com dat deze plaat in 2008 uitkomt.

avatar van Rhythm & Poetry
Maar dit is volgens mij een EP, sowieso geen verzamelaar of een live variant...

avatar van Kos
Kos
Is dit wel recent materiaal?

Weet iemand waarom er alleen maar een A van A.G. op de cover staat?

avatar van Osiris Apis
Andre is geen Giant meer.

Beats zijn goed. A.G. komt een beetje energieloos. Zoals Rhythm & Poetry al zei zijn de nummers gelijkwaardig van niveau.

Magic heeft trouwens dezelfde sample als een nummer van het laatste album van Talib Kweli.

avatar van hiphopmaster
Dit is wel leuk om een paar keer te draaien. Het zit best aardig in elkaar. Ook de instrumentale versies zijn op zich de moeite waard, maar overbodig. Zodra die beginnen gaat mijn vinger toch naar de stopknop. Geen slecht nummer op te ontdekken, maar een classic ook niet.
Toch is deze zeker goed voor ruime voldoende. 3,5*!

avatar van Rhythm & Poetry
Het heeft ruim tien jaar geduurd voordat Showbiz & A.G. weer iets van zich laat horen. 1998 was dan ook een productief jaar voor de mannen: ze brachten niet alleen het album Full Scale LP, maar ook het daarbij behorende voorproefje Full Scale EP uit. Tezamen waren ze nog te horen op het groepsalbum D.I.T.C. van D.I.T.C. dat in 2000 uitkwam. A.G. ging hierna solo verder en bracht in 2006 het album Get Dirty Radio uit. Ondanks producties van Lord Finesse, Madlib, J. Dilla en Oh No was deze plaat kwalitatief niet al te best en werd het ook een commerciële flop. Een goed argument om de succesvolle samenwerking met zijn vroegere kompaan Showbiz (kortweg Show) weer eens nieuw leven in te blazen. Vandaar een nieuwe EP, Live Hard.

De EP kent zeven reguliere nummers met een bonus van vijf instrumentale tracks. Behalve een gastverse van O.C. op Land of the Free en wat scratches van DJ Premier op opener Business as Usual, is Live Hard puur het werk van de producerende Show en de rappende A.G. De belangrijkste vraag is: valt er nog wat opwindends te verwachten van dit duo, die met Runaway Slave en Goodfellas twee klassiekers op hun conto kunnen schrijven?

Met deze EP weten de mannen het niveau van hun klassieker Runaway Slave vanzelfsprekend niet te evenaren. Wat ze laten horen is dat ze de draad na tien jaar zonder enig vertoon van slijtage gemakkelijk kunnen oppakken. Hadden ze in 1998 nog het nodige aantal gastartiesten nodig om de muziek interessant te houden, in 2008 kunnen ze zelf de klus klaren. De zeven tracks houden kwalitatief stand en zorgen ervoor dat het woord verveling niet samen gaat met Live Hard.

Tekstueel kan A.G. zijn gram niet meer zo halen als vroeger, maar de juiste flow ontbreekt niet. De beats van Show klinken wat moderner, zijn toegankelijk, zorgvuldig, catchy en lijken meer dan voorheen gericht op een commercieel succes.

Dit samen zorgt ervoor dat Live Hard een EP is die uitstekend in het rijtje past van de twee EP's die eerder zijn uitgebracht door Show & A.G. Het is jammer dat de vijf instrumentale tracks die als begeleiding voor A.G. allemaal op de EP zelf staan volkomen overbodig zijn, maar er is genoeg leuks te beleven. Live Hard is een plaat zonder hoogte- of dieptepunten en laat zien dat het duo het nog steeds kan. De hoop op een nieuw regulier album wordt in ieder geval wel gevoed. Zal het wachten hierop nog eens 10 jaar duren, is er met deze EP een abrupt einde gekomen aan de samenwerking of kómt dat album er gewoon? Een vraag die alleen beantwoord kan worden door Show & A.G. zelf.

avatar van Jacktherapper
Running Man, repeat track.. voor de rest moet ik de boel nog even goed luisteren

avatar van JLjuju
The World is Listening heeft echt een mooie beat.