New Wave of British Heavy Metal '79 Revisited (1990)

Label: Metal Blade

1. Diamond Head - It's Electric (3:23)
  2. Sweet Savage - Eye of the Storm (3:05)
  3. Saxon - Motorcycle Man (4:01)
  4. White Spirit - Cheetah (4:44)
  5. Raven - Don't Need Your Money (3:22)
  6. Paralex - White Lightning (4:17)
  7. Def Leppard - Getcha Rocks Off (3:44)
  8. Weapon - Set the Stage Alight (3:29)
  9. Samson - Vice Versa (4:45)
  10. Hollow Ground - Fight with the Devil (3:47)
  11. Girlschool - Demolition Boys (3:39)
  12. Witchfynde - Leaving Nadir (3:50)
  13. Iron Maiden - Sanctuary (3:17)
  14. Jaguar - Back Street Woman (4:37)
  15. Tygers of Pan Tang - Killers (6:58)
  16. Gaskin - I'm No Fool (3:38)
  17. Sledgehammer - Sledgehammer (3:10)
  18. Venom - Angel Dust (2:30)
  19. Angel Witch - Extermination Day (4:02)
  20. Trespass - One of These Days (3:12)
  21. Holocaust - Death or Glory (3:36)
  22. Vardis - If I Were King (3:01)
  23. Blitzkrieg - Blitzkrieg (3:22)
  24. Diamond Head - Helpless (6:51)
  25. Dragster - Ambitions * (4:08)
  26. A II Z - Treason * (2:58)
  27. Witchfinder General - Witchfinder General * (3:51)
  28. Black Axe - Red Lights * (3:00)
  29. Fist - S. S. Giro * (3:11)
  30. Praying Mantis - Captured City * (5:37)
totale tijdsduur: 1:34:20 (1:57:05)
Germ (crew)
Als ik me niet vergis is dit album samengesteld door Lars Ulrich van Metallica.

Het is een vrij complete verzamelaar waarop je bij een aantal bands kunt zien tot wat voor grootse daden zij later nog in staat zullen blijken.

Het gros van het album zijn echter bands die tot één goed nummer zijn gekomen en daarna al vrij snel in de vergetelheid zijn geraakt.

Naast de bekende namen Saxon, Iron Maiden en Def Leppard, zijn ook de bands: Tygers Of PanTang, Angelwitch, Samson, Praying Mantis, Diamond Head, Raven en Holocaust de moeite waard om eens meer van muziek van te beluisteren.

Empyrium
Uitstekend overzicht wat betreft de NWOBHM. Eigenlijk verplichte kost voor elke Heavy Metal liefhebber.

Vardis, White Spirit, Gaskin, obscure namen die toch hun bijdrage hebben geleverd in de ontwikkeling van het genre.

Wordt eens tijd dat er een absoluut mooie boxset + DVD verschijnt want hoe goed deze verzamelaar ook is samengesteld, hij is niet compleet.

avatar van Rockfan
Nummer 12 Sanctuary is toch echt Iron Maiden

Germ (crew)
Vandaag binnen gekregen op vinyl! voor een tientje via Ebay.

avatar van Sir Spamalot
New Wave of British Heavy Metal is dit natuurlijk en waarschijnlijk mijn grootste interessegebied op muzikaal vlak, ook omdat ik het deels actief hebt meegemaakt maar dan toen de golf weer ging liggen. Mooie quizvraag bij een lijstje van deze songtitels zou zijn: “Vul de groepsnamen aan bij deze songs uit de NWOBHM beweging.” Vele hersencellen van oudere rockers zou je horen kraken, vele zuchten zouden aan hun mond ontsnappen.

Inderdaad is Lars Ulrich de initiatiefnemer want van jongs af aan verzamelde hij van alles uit deze stroming. Een boeiend artikel kan ik de abonnees van Aardschok aanraden, in het nummer 6 van juni 1990 (pagina's 28 tot en met 31) gaat journalist Andre Verhuysen uitgebreid in op deze dubbelaar, waarvan de lp versie 24 nummers kent en de cd versie 30 nummers. Twee bronnen vind ik hiervoor: New Wave of British Heavy Metal '79 Revisited - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org en Various - New Wave Of British Heavy Metal '79 Revisited at Discogs , wat tevens in het artikel wordt bevestigd.

Daarin vertelt Lars Ulrich ook kort wat een helletocht hij diende te ondernemen aan om de opnames te geraken, moeilijke vindplaatsen, hebberige platenmaatschappijen, ambetante managements of opgeheven groepen. Wellicht daarom dat het niet tot een opvolger is gekomen maar daarom niet minder mijn dank voor deze verzamelaar.

Dit is nostalgie voor mij, een trip door memory lane of: “Wat herinner ik mij nog en waarvan had ik geen flauw benul meer?” Mr. Ulrich heeft vaak gekozen voor single versies of versies die niet op reguliere albums kwamen. Veelal is dit begrijpelijk want weinige groepen braken echt door, laat staan dat ze verder kwamen dan het opnemen van het debuutalbum of debuut-EP. Mooi overzicht vanuit het Stenen Tijdperk van de Heavy Metal.

buizen
Erg mooie verzamelaar.
Drummen kan ie niet echt maar Lars had wel smaak.

avatar van Pitchman
Wat was dit een mooie tijd. Precies de tijd dat ik geld had om platen te kopen. We gingen altijd naar Pop Hoorn in Hoorn. Een klein platenzaakje in de nieuwsteeg die alle hardrock en metal in zijn zaak had liggen. Het was luilekkerland voor mij daar. Elke zaterdag effen kijken en dan zag je weer wat nieuws. Je kocht de platen vaak op de mooie en stoere kaft. Dan vlug naar huis en met een biertje en vrienden gingen we de platen luisteren. Koester die tijd nog wel. Nwobhm was net van start gegaan met Iron Maiden , Saxon , Leppard . Deze dubbel cd is een mooi overzicht van wat er toen uitkwam in het hardere wereldje. Echt nostalgie die ik blijf luisteren. Heerlijk. Lars ulrich was toen een van de grootste verzamelaars van dit genre. Hij kocht ook de singles en die staan oa ook op deze prima verzamelaar. Alleen had ie veel moeite om de rechten te krijgen van sommige songs van bands die totaal uit de picture zijn geraakt. Het was geloof ik een grote speurtocht. Dus mogen we blij zijn dat deze fatbox ooit het levenslicht heeft gezien. Dus een deel twee zal er wel nooit komen.

Rockfan schreef:
Nummer 12 Sanctuary is toch echt Iron Maiden

Na 10 jaar eindelijk eens aangepast

avatar van smoozycat
Blijft geweldig deze verzamelaar uit een geweldige metal periode!!!

avatar van Hawee
mooie collectie van overbekend tot obscuur. 'Don't need your Money' blijft voor mij De Belichaming van nwobhm. Wat was Raven goed in die eerste jaren!