Fela Ransome Kuti & The Africa '70 - Gentleman (1973)

Nigeria
Wereld / Funk
Label: EMI

1. Gentleman (14:43)
  2. Fefe Naa Efe (8:13)
  3. Igbe (Na Shit) (8:09)
Arrie schreef:
De Spotify-versie waarop het eigenlijk Confusion met verkeerde tags is. Letterlijk en figuur Confusion.

That's right. Had het nog even nagezocht en dat schijnt de Remastered-versie (2009) te zijn, waarop de eerste track inderdaad Confusion / Gentleman (25:37) is.

avatar van MAS
MAS
jeroentjuhh schreef:

Ze zijn allemaal bij elkaar verzameld, alleen niet echt goedkoop natuurlijk, maar wel 26 cd's.
Deze bedoel ik.

Wow dat is wel een hele mooie box. Beetje jammer alleen dat alle CD's in de box in cardboard sleeves zitten.

avatar van principal2000
Ik heb de box binnen. Kan mezelf nu trots bezitter van al het werk van Fela noemen!

avatar van jeroentjuhh

Ziet de box er eigenlijk mooi uit en waar heb je hem gekocht?

avatar van Stijn_Slayer
Zie dat 'ie nog relatief goedkoop is op Amazon, maar het is me toch wel een klap geld.

jeroentjuhh schreef:
Ziet de box er eigenlijk mooi uit en waar heb je hem gekocht?

De box is op zich niet supermooi. Gewoon een doosje ter groote van een cd met al zijn cd's in sleeve versie erin + 1 bonus dvd. Er zitten 4 boekjes bij waaronder een biografie. Ik heb hem via de website van Kroese (Nijmegen / Arnhem) gehaald voor €103,-. Hij was overigens een tijdje terug een paar euro's goedkoper.

Het is wel een flink bedrag, maar daar krijg je dus 26 cd's + 1 dvd voor terug. Per disc is dat zo'n €4,-. Valt eigenlijk ook weer mee.

avatar van jeroentjuhh
Bedankt voor de informatie!

Zal er nog wel even over nadenken en voorlopig maar genieten van de cd's, die ik hier in de kast heb staan.

Veel plezier met de box!

Deze box is ook verkrijgbaar in drie losse delen van elk negen cd's (op e-bay voor circa € 35,- per deel excl. verzendkosten).

avatar van freakey
Stijn_Slayer schreef:

Omgerekend zo'n 3 euri per cd betaalt, valt wel mee dus...

avatar van Stijn_Slayer
Vandaar het woord 'relatief'. Dat soort woorden zijn er niet voor niets...

avatar van Lura
principal2000 schreef:

Die box is echter niet compleet.

Wat mist er dan?

avatar van freakey
De volgende 5 albums missen:
His highlife rakers
The highlife jazz band
Stratavarious
I shout Plenty
Perambulator

Bron: Fela: the complete Works of Fela Anikulapo Kuti | World | Written in Music - writteninmusic.com

Ik zelf heb Fela Kuti - Highlife-Jazz and Afro Soul (1963-1969) (2005) aangeschaft en Stratavarious, I Shout Plenty en Perambulator als cdr toegevoegd aan de box om toch compleet te zijn.

Thx

avatar van Ducoz
Ik heb volgens mij alle albums van meneer Kuti in huis, ALLES. Ik moet wel gek zijn. Ik heb die boxsets met alles 2 op 1. Soms net te veel van het goede, ik heb ze al sinds 2013 en moet zeggen dat ik er misschien 6 heb beluisterd. Gentleman is daar de favoriet van. Alles op deze plaat draait eigenlijk om het titel nummer, 2 en 3 zijn zeker niet onverdienstelijk maar staan in de schaduw van het stuwende, zweterig swingende 'Gentleman'. De aanzet, de eerste aanzwengelende klanken van de saxofoon, de drums. Dan barst het los. Dan is het lastig stil zitten. De politieke en raciale kwesties die Fela dan bezingt geven wat extra diepte aan het nummer. Bezwerender dan bijvoorbeeld Zombie. Masimo's stemwijziging deed mij inzien dat ik nog nooit had gestemd of überhaupt wat had geschreven bij een van de albums.

Fantastische plaat alweer van Fela Kuti. Titelsong Gentleman dingt naar mijn favoriete Fela track, het hele swingende funky album naar mijn favoriete Fela plaat. Heb deze week de officiële LP, de 2016 uitgave van Knitting Factory Records, voor maar 10 euro aangeschaft op amazon.fr samen met nog 5 andere sterke Fela platen voor die uitstekende prijs.