Fela Kuti & The Africa '70 - Shakara (1972)

Nigeria
Wereld / Funk
Label: EMI

1. Lady (13:48)
  2. Shakara (Oloje) (13:25)
avatar van jellorum
Ja dit is gewoon ook erg goed. Ken deze nummers al zo lang. De kreet Shakara Oloje lijkt wel ingebakken in me hoofd .
Wie van een goeie groove houdt, wie funk wel kan smaken, wie geen problemen heeft met blazers en houdt van een vrouwenkoortje af en toe die moet deze muziek leren kennen.
Hoewel deze muzikanten in een woelige omgeving hun ding deden, spat het speelplezier er van af.

Ik krijg hier geen genoeg van.

avatar van Hannibal
Lady was ooit, minstens 15 jaar geleden, het eerste nummer wat ik hoorde van Fela Kuti en sindsdien krijg ik geen genoeg van zijn muziek. Alle 13 minuten en 48 seconden weten me keer op keer in een houdgreep te krijgen en vast te houden. Overdonderend goed, en elke keer als ik hem hoor wordt hij nóg beter.
Shakara is een heel fijn en funky toetje... en dat maakt dit het beste album ooit.

avatar van principal2000
Beste album ooit is wellicht wat overdreven, maar dat komt dan vooral omdat meerdere albums heeft afgeleverd die ik als topper beschouw. Dit album bevat geen slecht nummer, maar aan de andere kant ook slechts 2 nummers. Desondanks is het toch ongeveer een half uur genieten van de fijne klanken van Fela en zijn band. Ik vind zowel Lady als Shakara qua sfeer heel relaxed en toch ook wel typisch funky zoals je van Fela mag verwachten. Deze man is een van de weinigen die mij met lang uitgesponnen instrumentale (gedeeltes van) nummers enthousiast weet te houden. Dit album krijgt van mij ook de volle mep.

avatar van kemm
Goh, in de juiste dansgelegenheid valt dit volgens mij prima in te mixen tussen danceclassics als Plastic Dreams en The Man with the Red Face, zonder dat ook maar iemand raar zal opkijken.
Ik verbaas me er met elke Fela-plaat opnieuw over hoe goed dit valt te toetsen aan allerlei muziekstromingen in allerlei muziektijdperken. Fela Kuti klinkt daarmee nog steeds modern, vooruitstrevend en gewoon ontzettend relevant, op vele vlakken.

avatar van jurado
Lady is zó ontzettend catchy een fantastische track waarvan je hoopt dat hij nooit ophoudt. Bijzonder knappe muziek.