Charlie Whitehead - Songs to Sing: The Charlie Whitehead Anthology 1970-76 (2006)

Soul
Label: Kent

1. Songs to Sing (4:17)
  2. Put a Little Love in Your Heart (2:55)
  3. Raw Spitt (2:38)
  4. Call Me Nigger (2:38)
  5. The Freedom Under Certain Konditions Marching Band (2:50)
  6. Midnight Rider (2:31)
  7. Who Do They Think They Are (2:43)
  8. I Dig Black Girls (2:06)
  9. This Old Town (2:58)
  10. Sweet Bird of Success (2:27)
  11. Excuses (2:41)
  12. Between the Lines (2:11)
  13. Predicament #3 (5:44)
  14. That Ain't My Wife (3:03)
  15. I Finally Found Myself Something to Sing About (3:42)
  16. Shaft's Mama (7:21)
  17. The B.B. King (5:10)
  18. Help (God Help America) (3:46)
  19. Gazelle (5:56)
  20. She's All I Got (3:07)
  21. Let's Do It Again Parts 3 & 4 (9:08)
avatar van thelion
Charlie Whitehead begon als songwriter samen met Jerry Williams Jr. en Garry US Bonds.
In 1970 kwam zijn debuut album Charlie Whitehead - Raw Spitt (1970) uit onder productieve leiding van Jerry Williams (wellicht beter bekend als Swamp Dogg). Een typisch begin jaren 70 Soul album, maar door de productie van Swamp Dogg heeft het wel een heel eigengeluid.
Na nog een paar singles was er in 1973 het album Charlie Whitehead & The Swamp Dogg Band wederom geproduceerd door Swamp Dogg dit album is meer Funk / Jazz.
In 1975 was er dan weer een Soul album Charlie Whitehead at Yellostone dit is een zeer obscure release en zeer moeilijk te vinden.
Op deze verzamelaar staan Raw Spitt en Charlie Whitehead & The Swamp Dogg Band aangevuld met een paar singles en demo's. Alle onder supervisie van Swamp Dogg.
Naast alles wat op deze verzamelaar staat en het album uit 1975 heeft Whitehead niet veel meer opgenomen.
Zo goed als alle nummers zijn met deze release voor het eerst op cd beschikbaar. En dus wederom een mooi eerbetoon aan een vergeten Soulman (72 jaar ondertussen maar still alive).