The Sleepers - Painless Nights (1981)

Rock / Punk
Label: Adolescent

1. When Can I Fly? (3:17)
  2. Walk Away (2:48)
  7. Theory (5:50)
  8. B-Side (4:00)
  9. Los Gatos (4:12)
avatar van azra
Een prachtig album is dit, vrij eenvoudige instrumentale lijnen die de zang begeleiden. De Amerikaanse variant van Joy Division. Muziek die niet technische hoogstandjes biedt maar vanuit het hart gespeeld wordt.
When Can I Fly is een prachtige opener. Misschien de gladheid waar veel mensen op hopen maar het een prachtige kennismaking met de stem van Ricky Williams. Alsof hij nonchalant wat staat te jammen met zijn band. Dit kan ook waar zijn, veel van de songs zijn met eenvoudige apparatuur opgenomen omdat Williams weigerde lyrics neer te schrijven en twee keer hetzelfde te zingen.
Een prachtig verhaal als je het mij vraagt. Zijn zang is doordrenkt met zijn persoonlijkheid. De drugs zwerven door zijn woorden en zijn anti-sociale houding geeft hem de mogelijkheid om daadwerkelijk alles te zingen wat en hoe hij het wilt.
De eerste drie nummers vormen een overweldigend begin, daarna wordt het album instrumentaler. Intro leidt dit in. Forever daarentegen is weer een meesterwerk van de stem van Williams. Hij heeft pijn, de drugs hebben hem overmeesterd en hij leeft in zijn eigen wereld. Zentih is weer de opbouw voor een ander nummer, Theory. Wat weer een eigen sound weet neer te zetten. B-side is een leuk tussendoortje voor het meestwerk van de cd genaamd Los Gatos. Geschreven nadat na een oefensessie door zijn vrienden naar zijn oma's huis werd gebracht. Als hij alleen ging kwam hij in de stad terecht en verdwaalde in de wereld van Speed. Dit keer hadden zijn bandleden gezegd dat ze hem naar de dealer zouden brengen maar toen ze voor het huis aankwamen werd Williams panisch. Hij schopte alles wat hij zag en dat was het allerlaatste moment dat zijn bandleden nog vertrouwen in hem hadden. Ze sloegen hem bont en blauw. Na deze gebeurtenis schreef Williams dit nummer, wat het laatste nummer van deze band zou zijn. "And your whole dying, your whole world is dying"

avatar van Chameleon Day
Je review maakt me heel benieuwd, azra! Ik ga op zoek naar wat YouTube linkjes.