Lee Ritenour - In Rio (1979)

Alternatieve titels: Lee Ritenour in Rio | Rio

Jazz
Label: JVC

1. Rio Funk (5:10)
  2. San Juan Sunset (5:37)
  3. Rainbow (5:48)
  4. Little Bit of This Land and a Little Bit of That (5:09)
  5. Simplicidad (4:58)
  6. Ipanema Sol (5:28)
  7. It Happens Everyday (5:43)
avatar van heartofsoul
Prima klinkend fusionalbum, waarop Lee Ritenour, die het ook produceerde, acoustische gitaar speelt. De in New York opgenomen stukken (met Dave Gruisin, keyboards en Marcus Miller, bass) klinken een beetje funky, de in Brazilië opgenomen stukken (met een Braziliaanse ritmesectie en Dave Gruisin op keyboards) klinken in mijn oren wat speelser en warmer, ook door de lekkere percussie. Het blijft echter een lichtgewicht balbum naar mijn idee, goed voor een zomerse dag waarop je niet te kritisch luistert.

De hoes van mijn vinylexemplaar (een Duitse persing) wijkt af van het hierboven getoonde.

avatar van heartofsoul
[quote]heartofsoul schreef:
Prima klinkend fusionalbum, waarop Lee Ritenour, die het ook produceerde, acoustische gitaar speelt. De in New York opgenomen stukken (met Dave Gruisin, keyboards en Marcus Miller, bass) klinken een beetje funky, de in Brazilië opgenomen stukken (met een Braziliaanse ritmesectie en Dave Gruisin op keyboards) klinken in mijn oren wat speelser en warmer, ook door de lekkere percussie. quote]

De keyboards worden bespeeld door Dave Grusin en niet door Dave Gruisin zoals ik abusievelijk vermeldde. Excuses voor mijn haperende geheugen.

Zijn broer Don Grusin bespeelt de keyboards op Rainbow, It happens every day, Ipanema Sol en Simplicidad. Eerlijk verdeeld tussen Dave en Don dus.

avatar van gaucho
Bovenstaande hoes is die van de latere CD-uitgave. Ik heb een originele Japanse LP op het JVC-label, met klaphoes en - helaas beschadigde - OBI-strip. Het album heeft een kraakhelder geluid, en dat komt niet alleen door de persing (op dik vinyl, volgens mij vergelijkbaar met die 180 grams platen van tegenwoordig), maar ook door de kwaliteit van de opname ('JVC high quality recordings', volgens het label - voor wat het waard is).
Zeker als je het jaar van release in ogenschouw neemt, is deze opname zijn tijd vooruit. Het klinkt als een heldere jaren tachtig-productie, maar dan zonder de elektronische gadgets die kenmerkend zijn voor die tijd.

Maar het gaat natuurlijk om de muziek. Hier speelt een strakke band, met vaste GRP-sessiekrachten als de broers Don en Dave Grusin (keyboards), Abraham Laboriel (bass) en Alex Acuna (drums), aangevuld met diverse percussionisten, afhankelijk van de locatie waar de nummers opgenomen zijn. Dat zijn drie heel verschillende, zoals heartofsoul hierboven al aangeeft, maar toch klinkt het als een zeer coherent geheel.

In aanmerking genomen dat het allemaal virtuozen zijn op hun instrument, is het resultaat inderdaad enigszins lichtgewicht. Geen overdreven krachtpatserij, maar alles klinkt soepel, funky en aangenaam voortkabbelend. Daar kun je van alles van vinden, maar het is een heerlijk uitgebalanceerde mix, zowel muzikaal als geluidstechnisch. Natuurlijk komt deze muziek het beste tot zijn recht op een zomerse middag aan het strand, en niet de druilerige ochtend waarop ik nu draait. Al werkt het dan ook: toch een soort zonnestraaltje in je huiskamer.

Mijn platenhoes heeft een stickertje rechts bovenin met het opschrift 'digital', maar dat betreft alleen de mastering en niet de opname zelf. Analoog opgenomen maar digitaal gemixt en gemasterd dus. Een procedé ('digital mastering') dat GRP al heel vroeg toepaste en dat niet altijd tot mooie opnamen leidde, is mijn ervaring - soms te blikkerig en te dun, maar hier is alles mooi in evenwicht. Een krappe 3,5 heb ik toch wel over voor dit aangename luistervoer.