Adrian Borland and the Citizens - Alexandria (1989)

Label: [PIAS]

1. Light the Sky (2:41)
  2. Rogue Beauty (3:17)
  3. Beneath the Big Wheel (4:22)
  4. Community Call (3:22)
  5. No Ethereal (4:41)
  6. Other Side of the World (3:15)
  7. Crystalline (4:41)
  8. Shadow of Your Grace (3:53)
  9. Weight of Stuff (3:21)
  10. She's My Heroine (4:12)
  11. Deep Deep Blue (4:50)
avatar van Alicia
Ik zoek nu al een poosje deze CD van Adrian Borland and The Citizens.
Wie o wie kan mij helpen???

avatar van Alicia
Prachtig album van "The Sound" frontman Adrian Borland en een collectief van uitstekende muzikanten, waaronder
Anthony Thistlethwaite, saxofonist van The Waterboys.
"Rogue Beauty", "Beneath the Big Wheel", "No Ethereal" en
"Other Side of The World" o.a. zijn weer uitstekende Borland
composities.

Dit album is eveneens zeer moeilijk te vinden en dat is vreselijk jammer.

avatar van Alicia
Ha...heb deze nu op vinyl gekregen van een andere grote The Sound en Adrian Borland liefhebber helemaal uit Schotland.

(tja...moest dit toch even kwijt...zo blij ben ik met dit album!)

avatar van suffeteun
Ik vind dit het meesterwerk van Adrian.Schitterende verhalende songs en erg afwisselend.No Ethereal,Other side en Deep Deep Blue zijn de toppers,maar de rest is niet echt veel minder.Aanrader.

Wat een album, echt PRACHTIG!! Ik heb Adrian Borland pas recentelijk ontdekt en schaam mezelf ervoor dat ik hem over het hoofd heb gezien in de 80/90 jaren. Ben hem nu aan het ontdekken. De stem, teksten, muziek in 1 woord PRACHTIG. Ken nu zijn eerste drie solo albums en man man wat is hij onderschat in zijn tijd. Ga dit luisteren.

avatar van Alicia
Geweldig, Marcusje! Inderdaad nogal wat onderschat ten tijde van de releases van de albums van zowel The Sound en alsmede zijn soloalbums! Gelukkig zijn er velen die hem ontdekken, ook pas veel later... en beter laat dan nooit!

avatar van divart
No Ethereal is Sound (en Borland) waardig de rest toch net niet. Maar geen slecht album hoor, al is de waardering hier met al die fans wat overdreven.

Heel mooi album, om bij weg te dromen. Heerlijk ingetogen gezongen en overtuigend. Geen hoogtepunten maar in zijn geheel gewoon top. Deep Deep Blue gevolgd door Light the Sky mooie play volgorde.

avatar van King of Dust
Sterk debuut van Adrian Borland. Het album laat goed zien dat niet al Adrian's nummers zo triest hoeven te zijn. Lekker positieve nummers, waar toch dat prachtige laagje gevoel van Adrian in voorkomt. Heerlijke plaat om uit volle borst mee te zingen en dan kippenvel te krijgen, met als prachtige afsluiter Deep Deep Blue. Niet het sterkste wat Borland ooit gemaakt heeft (maar dat ligt vooral aan de kwaliteit van zijn andere albums).

divart schreef:

Zeer mee oneens. Een van Borland's beste soloplaten. Track 1 t/m 6 zijn wat mij betreft van zeer hoog niveau. Daarna is het gewoon goed, met weer twee uitschieters als uitgeleiders.

Maar mss denk je er zelf inmiddels ook anders over (waardering bijstellen?).

avatar van Mozzer
Beneath the Big Wheel is toch wel profetisch te noemen...

avatar van vinejo
Prachtig album... Melancholie ten top.

avatar van Chameleon Day
En nu op naar de andere albums van Borland....tenzij je die al kent.

avatar van vinejo
Heb wel een paar platen van The Sound, maar ga zeker die verzamelboxen aanschaffen.
Solo albums zijn amper verkrijgbaar meende ik te verstaan...?

avatar van Chameleon Day
5 AM en Harmony & Destruction zijn nog te krijgen.

avatar van vinejo
Ok, ga ik zeker zoeken, thx.

Na het uiteenvallen van The Sound startte Borland een nieuwe band, terecht met hem.als uithangbord.
Een toegankelijkere plaat dan gewoonlijk met The Sound.
Het heeft wat echo's van Thunder Up.
Jammerlijk heeft Alexandria wat valkuilen.
Na een aantal luisterbeurten valt mij op dat Borland wat in herhaling valt.
Vaak dezelfde lijntjes en gitaarpartijen.
Vooral het up-tempo werk lijkt wat op elkaar.
Nergens slecht, maar Borland kan absoluut beter.
Her en der gelukkig ook wat spanningsbogen, maar als geheel net niet helemaal bevredigend.
In dat opzicht vind ik het gemiddelde wat aan de hoge kant.
Borland heeft een eigen handtekening, maar waar ik bij The Sound regelmatig opveer, lukt mij dat niet overal bij dit album.
Ik had er echt meer van verwacht.
Kwalitatief prima in orde, maar niet genoeg voor 4 stars.

avatar van schizodeclown
King of Dust schreef:

Inderdaad geweldig, dat iemand zowel negatief als positief zich zo kan uiten, toen ik de eerste paar nummers hier voor het eerst hoorde, zette ik het af omdat ik teleurgesteld was dat die donkere sferen weg waren. Toen ik het eenmaal dan weer luisterde, terwijl ik rekening hield met dat gegeven, was ik verkocht!
Want wat een prachtig album, wat hoop en troost bied.
Werkelijk een juweeltje, met een zacht karakter. 5*