Rokia Traoré - Mouneïssa (1998)

Mali

6. Tchiwara (3:45)
  7. Fatalité (4:44)
  8. Sakanto (4:32)
  9. (5:36)
Dit is het debuutalbum van deze Mailinese zangeres. Ik heb het pas aangeschaft , nadat ik de anderen albums had en ook bijzonder waardeerde. Met deze cd is duidelijk hoe de start was. Rokia blijft met dit album heel dicht bij haar roots. Mooie liederen in de eigen inheemse taal, met daarbij ook hoofdzakelijk begeleiding van traditionele instrumenten. Haar prachtige stem staat centraal, maar van de latere fusion is minder te vinden. Wel komt de klasse van Rokia duidelijk naar boven, maar is het een echt Malinees album geworden.
De andere albums worden over het algemeen hoger gewaardeerd dan dit album, omdat die wat spannender en afwisselender zijn.
Maar dat betekent absoluut niet dat dit een minder album is, het is anders, dicht bij de wortels van Afrikaanse, Malinese muziek gebleven zonder Europese of andere invloeden.
Maar ook erg mooi.