Edenbridge - MyEarthDream (2008)

Oostenrijk
Label: Napalm

1. The Force Within (1:05)
  2. Shadowplay (5:24)
  3. Remember Me (3:38)
  4. Adamantine (6:10)
  5. Paramount (4:21)
  6. Whale Rider (4:13)
  7. Undying Devotion (4:36)
  8. Fallen from Grace (4:43)
  9. Place of Higher Power (5:05)
  10. MyEarthDream Suite * (6:47)
  11. MyEarthDream (12:37)
avatar van Rinus
Weer een mooi album van dit Oostenrijkse gezelschap. Simfonische metal, met heel veel ruimte voor melodie en detailering in het geluid. En met natuurlijk Sabine Edelsbacher, die alles fraai aan elkaar zingt.

Sabine zingt in de normale regionen van de toonladder, maar heeft, als het nodig is, een enorm stembereik, en alles wat ze zingt gaat met een grootnatuurlijk gemak (en dat maakt ze live ook nog eens helemaal waar)..

Arne Stockhammer (Lanvall), de gitarist, keyboardspeler en producent, heeft weer een album vol mooie songs neergepend. Het geheel wordt ondersteund door een 50 koppen tellend orkest (Czech Film Orchestra), dat een extra dimensie aan de songs meegeeft.. Het album is bovendien weer gezegend met een mooie productie.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Edenbridge heeft met dit album misschien wel hun hardste en (met dank aan het orkest), meest bombastische album gemaakt.
Dit betekent echter niet dat álle songs even goed zijn. Er staan i.m.o. een tweetal vullertjes op die de kracht van het album een beetje onderuit halen, zoals de ballad "Whalerider" die in eerste instantie heel mooi klinkt, maar op een gegeven moment een beetje richtingloos wordt. Verder weet "Place of Higher Power" me niet helemaal te bekoren, alhoewel het laatste gedeelte wel weer redelijk verrassend klinkt.
Echter begint de plaat erg krachtig en staan er vooral op de eerste helft een aantal geweldige songs.
Het beste wordt voor het laatst bewaard, want wat steekt het titelnummer toch met vlag en wimpel boven de rest van het album uit. Het is met gemak één van de beste nummers die ik van Edenbridge ken. Bij vlagen keihard, een ijzersterk refrein, een verrassend middenstuk en een mooi slot: kortom, briljant!

Hoewel ik Shine nét even beter vind, is ook MyEarthDream gewoon een uitstekende melodieuze metalplaat en doet mij benieuwen naar de rest van het werk van Edenbridge.
Blijkbaar is de band behoorlijk onbekend in Nederland, aangezien deze plaat slechts 3!!!! stemmen heeft gekregen. Laat ik er maar gauw een vierde bij doen.