Loleatta Holloway - Loleatta (1976)

Funk / Soul
Label: Gold Mind

1. Hit and Run (6:01)
  2. Is It Just a Man's Way? (3:46)
  3. We're Getting Stronger (The Longer We Stay Together) (4:37)
  4. Dreamin' (6:21)
  5. Ripped Off (4:53)
  6. Worn Out Broken Heart (5:38)
  7. That's How Heartaches Are Made (3:04)
  8. What Now (6:21)
  9. Hit and Run [12" Mix] * (10:59)
Uitstekend funky soulalbum van de Souldiva van het Salsoul label in New York. Belangrijkste blijft haar stem: die is zo fraai, krachtig en prachtig, dat vrijwel alles wat zij zingt de moeite waard is. Ook wordt zij begeleid door het uitstekende Salsoul orkest, met bijvoorbeeld prima strijkers en een dijk van een percussionist.

Hit and Run is de grote hit van het album en toch één van de trendsetters van de disco die rond deze tijd echt booming was. Het wordt gevolgd door de fraaie soulballad Is It Just A Man's Way, met een jazzy inslag. We're Getting Stronger is lekkere catchy soulpop en Dreamin' was een andere prima hit van dit album. Bij elkaar vormt dit toch wel een erg sterke Side A van de LP.
Side B gaat redelijk op dat niveau verder, maar is overall net wat minder.

Het album wordt binnenkort opnieuw uitgebracht, maar eerder al als Japanse mini LP. Die is voortreffelijk geremastered en bevat maar liefst 3 bonustracks, waaronder twee Walter Gibbons 12" Mixen, voor de liefhebbers. Nu betaalbaar te vinden op Ebay.