Darrell Banks - Here to Stay (1969)

Soul

6. We'll Get Over
  7. Beautiful Feeling
  8. I Could Never Hate Her
  9. Never Alone
  10. No-One Blinder (Than a Man Who Won't See)
  11. My Love Is Reserved
avatar van jelmer19
Ik heb dit album er maar even op gezet vandaag want ik ben er zeer over te spreken.
Darrell heeft een goeie stem, soms een beetje schreeuwerig maar dit is juist positief...
Eigenlijk staat dit album vol met stuk voor stuk hele goede songs. Daarom vind ik het ook moeilijk om echte topsongs uit dit album te halen want ze zijn gewoon allemaal heel goed.
4.5*

avatar van jelmer19
Een klein jaartje geleden kwam ik via een site toevallig dit nummer van Darrell Banks tegen.
Dit sprak mij zo aan dat ik opzoek ging naar meer werk van hem. Opvallend was, dat Darrell maar 2 albums heeft gemaakt in zijn gehele carrière. Maar na wat zoeken op het internet blijkt hier een reden voor te zijn. Zoals wel meer soullegendes is ook hij vermoord. Hieronder een verslag van zijn leven en hoe deze abrupt eindigde.

Darrell Eubanks werd geboren in Mansfield, Ohio op 25 juli 1937. Enkele jaren later verhuisde hij met zijn familie naar Buffalo, New York. Daar groeide hij net zoals vele andere Afro-Amerikanen op in de zwarte kerkengemeenschap waar hij vanwege zijn zangtalenten ook al snel begon te zingen. Zijn zangkunsten bleven niet onopgemerkt en kort daarna begon Darrell met lokale soulgroepen samen te werken en zingen. Rond die tijd begon hij ook al met het optreden in kleine barretjes en kleine nachtclubs waar hij vooral covers zong van de grote namen binnen de soul op dat moment. In de jaren 60 raakte hij bevriend met Doc Murphy die hem een kans gaf in 1 van de grotere clubs van Buffalo genaamd Club Revilot. Dat was een succes en zo geschiedde dat Darrell snel daarna via Murphy in contact kwam met Lebaron Taylor. Deze was net begonnen met het opzetten van een nieuw label en productiebedrijf.
Zijn eerste grote hit: ''Open the Door to Your Heart'' schreef hij samen met Donnie Elbert die hij al eerder in Buffalo ontmoet had. De hit zorgde voor een voortreffelijk debuut van het label, alleen Elbert was niet blij toen hij zag dat alleen Darrell Banks de credits kreeg voor het schrijven van de songtekst. Op latere uitgaven van het nummer werd weergegeven dat Elbert het nummer samen met Banks heeft geschreven. Het grappige is dat dit het enige nummer is dat Darrell ooit geschreven heeft. Daarna liet hij dit altijd door anderen doen. Hij kwam met nummers als Our Love (Is In The Pocket) en Somebody, Somewhere Needs You. 2 uitstekende soulnummers.
In 1967 werd hij getekend bij Atco, waar hij ook zijn eerste album uitgaf genaamd: Darrell Banks Is Here!
Er werden 2 singles uitgebracht. 1 daarvan met de nummers Here Come the Tears en I've got that Feelin De andere single bestond uit de nummers Angel Baby en ''Look into the Eyes of a Fool''. Helaas voor hem kwamen deze nummers niet in de Charts terecht.

2 jaar later kwam dan de opvolger ''Here to Stay''. Het album is geproduceerd door Don Davis en moest de grote doorbraak van Darrell Banks worden. Helaas is het hier nooit van gekomen. Wel werden en nog enkele singles uitgegeven maar ook deze werden nooit opgepakt door het grote publiek. Banks die altijd gezien werd als een magnifieke entertainer en iemand die zich thuis voelde op het podium was daarbuiten iemand met een heel ander gezicht. Door veel mensen werd hij omschreven als een chagrijn en licht ontvlambaar persoon.
De reden dat zijn album nooit echt van de grond kwam heeft misschien wel te maken met het feit dat Banks enkele weken na de release van zijn 2e album werd neergeschoten. De man met de heerlijke stem werd doodgeschoten door politieman Aaron Bullock die buiten diensttijd een avondje omging met Marjorie Bozeman, de vrouw van Banks. Toen de 2 na afloop van een gezellig avondje stappen terug kwamen stond de soulzanger te wachten in zijn auto voor het huis en kwam naar Marjorie toelopen om haar vervolgens bij de jas beet te pakken en te zeggen dat hij met haar wou praten. De date van Marjorie identificeerde zich daarna als politieagent en droeg Banks op om zijn vrouw los te laten. Volgens de verklaring die het 2-tal later afnam trok Banks toen een revolver en richtte deze op politieagent Aaron Bullock. Deze reageerde door te bukken en vuurde daarna 1 schot die Banks trof in de nek. Later overleed hij aan zijn verwonding in het ziekenhuis in Detroit.
Zoals gezegd een abrupt einde van zijn leven en van zijn zangcarrière die nooit echt doorbrak. Zijn eerste single werd zijn grootste hit, maar daarna heeft hij nog wel 2 pareltjes van albums achtergelaten. De stem die soms zo lekker schreeuwend en rauw overkomt bij de hogere noten is vastgelegd op ''Darrell Banks is Here!'' en deze plaat maar is daarna het zwijgen opgelegd.

Dit album is soul zoals ik het graag heb. Ballads worden afgewisseld met goed swingende soul en Darrell's stem doet het daar perfect op. Neem een nummer als Forgive Me of het fantastisch gezongen We'll Get Over En ga zo maar door. Hier valt genoeg op te genieten. Niet al te bekend maar soul op z'n best is wat Darrell Banks voor ons heeft achter gelaten. Een vergeten soul zanger, maar iemand die ik nooit meer vergeet.

raffael77
In middelmatig album.
In bepaalde opzichten erg soft maar soms ook rauw dat zelfs wel een beetje klinkt als blues.

avatar van Reijersen
Ik hou het nog even op 3,5 ster. Ik weet het nog niet zo goed met dit album. Het neigt zowel naar de 4 als naar de 3. Vooral in het begin is het om-en-om een nummer minder goed en een nummer goed. Zo is de cover van Percy Sledge's 'When a Man Loves a Woman' niet zo, maar 'Beautiful Feeling' een toptrack.

Meer informatie volgt later.

avatar van kemm
Ik hoor ook nog niet het 5sterren- en top10-album dat jelmer er in hoort, maar het komt misschien nog...

Ook voor mij geen 5-sterren-album, maar wel een 4-sterren-album. Zijn stem klinkt erg prettig wanneer hij rustiger zingt, maar bevalt mij het best bij de rauwere uithalen, al moet ik zeggen dat het bij “When A Man Love’s A Woman” op een gegeven moment wel wat vermoeiend wordt. De nummers op zich zijn vrij doorsnee soul-nummers, maar naar mijn mening worden ze goed gebracht en zit het album wel goed in elkaar.

avatar van kemm
Het grootste deel van de plaat klinkt voor mij ook erg doorsnee. Dankzij een tour de force van nrs 6-7-8 weet het album zich toch te onderscheiden en krijgt het een zekere waarde mee. Gewoon aangenaam dit.

avatar van Rhythm & Poetry
Een lekker ouderwets soulalbum zonder dat het bij mij echt iets speciaals oproept. Vind dat de nummers prima opelkaar aansluiten; het tempo ligt, net als de muziek, prima in het gehoor. Darrell heeft een fijne stem, alhoewel hij mij niet direct weet te raken. Wel past hij uitstekend bij de vaak alleraardigste producties, met name de blaasinstrumenten doen het wel erg goed bij mij.

avatar van zinulzki
Ook ik hoor er nog geen grondbrekend meesterwerk in, maar vind dit voorlopig wel één van de betere Soulalbums van de Week. Moet zeker niet onderdoen voor het werk van bekender artiesten. Uitstekend vakwerk!

avatar van sq
sq
Als heel album vind ik het niet echt geweldig, vanwege de wel erg sobere begeleiding, en toch ook wel duidelijk min of meer uitwisselbare onopvallende tracks (3, 6, 8 en toch ook de bekende 5).
Maar zijn stem is precies zoals het moet zin in die tijd en er staan zeker sterke nummers op Forgive Me en Don't Know What to Do steken er ervoor mij bovenuit. My Love Is Reserved is, hoewel erg standaard van opbouw, ook wel erg mooi uitgevoerd.
Geen topalbum, maar deze man maakt toch wel degelijke soul en je vraagt je inderdaad af hoe het gelopen zou zijn als hij nog geleefd had.

avatar van jelmer19
Goh, vandaag maar weer eens opgezet en ik snap maar niet dat hier 3,5jes voor worden gegeven Wat een plaat is dit zeg! Ik blijf het een meesterwerk vinden. Prachtige nummers en die stem van Darrell.... Fantastisch!!

avatar van Osiris Apis
Ik hoorde net Don't Know What To Do weer. Dat is geweldige track.

avatar van Angelo
Zoals we van Volt/Stax gewend zijn, krijgen we ook bij dit album van Darrell Banks rauwere soul voorgeschoteld die vrijwel nooit teleurstelt. ‘Here to stay’ biedt genoeg diversiteit om van begin tot eind bij te blijven. ‘When a man loves a woman’ is in een ander jasje gestoken en hoewel ik dit arrangement wat minder vind, vind ik het wel fijner om naar deze versie te luisteren dan naar het origineel van Percy Sledge omdat ik zijn stem nooit echt mooi heb gevonden. Wat mij betreft staat er geen enkel slecht nummer op dit album maar ‘I could never hate her’ en ‘Never alone’ vind het minst mooi en bijzonder. De andere nummers zijn stuk voor stuk top! Jammer dat dit uiteindelijk zijn laatste album zou worden; ik had graag meer van hem gehoord.

avatar van Don Cappuccino
Deze als tip gekregen van Reijersen bij het Super Tip Topper-topic. Een erg lekker album, Darrell Banks heeft een heerlijke stem. Af en toe vind ik het iets te soft en dan bedoel ik vooral When A Man Loves A Woman. Gewoon goed, 3,5 ster.

avatar van Reijersen
Was niet alleen als zanger, maar ook als songwriter belangrijk voor Stax/Volt. Werd helaas veel te vroeg vermoord.

Just Because Your Love is Gone – fijne, goed gemaakte opener
Forgive Me – zit hier wat meer die rasp op de stem. Dat is mooi.
Only the Strong Survive – vooral vocaal erg fijn nummer
Don’t Know What to Do – erg sterk gemaakte soulmuziek