Crystal Castles - Crystal Castles (2008)

Canada

met HEALTH

4. Magic Spells (6:06)
  5. XXZXCUZX Me (1:53)
  6. Air War (4:12)
  7. Courtship Dating (3:30)
  8. Good Time (2:55)
  9. 1991 (1:53)
  10. Vanished (4:03)
  11. Knights (3:13)
  12. Love and Caring (2:18)
  13. Through the Hosiery (3:06)
  14. Reckless (3:28)
  15. Black Panther (2:57)
  16. Tell Me What To Swallow (2:16)
sab1ne schreef:
Hoe meer ik er naar luister, hoe mooier ik het ga vinden, en verveeld nog lang niet! Ze moeten maar snel is naar nederland komen

je hebt ze net 3 keer gemist

ik heb lang naar dit album uitgekeken en vooral naar de tracklisting.
vooral omdat er erg veel track van CC op het net te vinden waren.

de nummers vielen me eerst erg tegen.
ik verwachte meer 8-bit punk.

nu ik eropterug kijk hebben ze de nummer toch goed gekozen.
vreemd genoeg is vanished mijn favo track omdat het eigenlijk niet meer is dan een geremixed van she nummer.

toch een van de leukste albums van het jaar

avatar van Ploppesteksel
Ploppesteksel schreef:
Ik had dit eerst een povere 2* gegeven, na een 3-tal luisterbeurten zei het me niks, helemaal niks. Knigts & Black Panther vond ik toen wel goed & hier en daar ook nog een stukje; vandaar een 2*.

Moet dus natuurlijk Knights zijn, maar goed
Dat blijft nog steeds mijn hoogtepunt!
Ondertussen is de hele CD een hoogtepunt, geweldig album!
Air War, Courtship Dating, Crimewave, Love and Caring & Alic Practice springen er ook nog net boven uit.

van een beginnende 2* naar 4,5*
Nog niet eerder meegemaakt, ik.

Wow. Een van de betere albums van dit jaar, heerlijk opgefokt maar het hoogtepunt voor mij is toch die gigantische mooi shoegaze afsluiter.

JustaRascal
Dit MOET ik een keer live zien!

Geweldig. En als oud atari ST gebruiker zeer herkenbaar (xxzcusxzzme bijv). Vanished leuk nummer, maar origineel is leuker (Van She - Sex City)

JustaRascal
Kaartjes gekocht. Morgen live in Utrecht.

JustaRascal
Woah, dat was echt heel tof. Echt een gestoorde vrouw die Alice Glass (in een goede manier).

avatar van Zwammer
Maar waar was de bass? En er waren ook wat problemen met de microfoon geloof ik.. Maar ach het was een gestoorde chaos !

JustaRascal
Ik heb wel een aardige bass gevoeld hoor, vooral op het begin. Maar inderdaad, haar stem kwam niet volledig tot ze recht. Wat wel opviel was, dat als ze begon te zingen/schreeuwen ging het publiek helemaal los, echt heerlijk.

avatar van Arno
Wat een heerlijk plaatje is dit toch, zonder twijfel een van mijn favorieten van dit jaar. Er hangt een heel energieke sfeer doorheen het hele album, ook al zitten er een paar rustigere momenten tussen. Maar op geen enkel moment dommelt het in of wordt het niveau minder, en dat is wat deze electrorockplaat zo speciaal maakt. Ieder nummer zou eigenlijk mijn favoriet kunnen zijn.
Om er toch een paar te noemen: XXZXCUZX Me, Knights, Black Panther, Love and Caring, Untrust Us en Alice Practice. Maar eigenlijk ben ik zo haast de helft van het album aan het opsommen.
Absoluut een aanrader voor iedereen die ook maar een beetje van het electronische genre houdt!

avatar van Urbanoetang
Eerste indruk: Hm, misschien is de stemming er niet. Het klinkt wel leuk, maar veel doet het me (nog) niet. Zo bijster origineel is dit niet?

tuktak
een paar tracks zijn wel ok, maar meer dan dat is dit album zeker niet. idd niet in het bijzonder origineel, en voor de nintendo sound hoor ik toch veel liever slagsmalsklubben ofzo.

avatar van gemaster
Ik vond dit al bij de eerste luisterbeurt erg lekker klinken en dat is meestal niet zo'n goed teken. Na een paar keer draaien ben ik het dan meestal beu. Crystal Castles werd echter steeds beter. Een groot compliment, want meestal vind ik dit soort plaatjes na een paar tracks wat eentonig worden. Chapeau!

Dikke 4*

handsome_devil
Sluit me aan bij gemaster. Wordt steeds leuker dit album. Vooral spastische nummertjes als XXZXCUZX Me vind ik helemaal geweldig.

avatar van Ploppesteksel
Die clip van Knights

avatar van Ward
Is dat echt de clip? Dat zijn toch gewoon wat beelden uit Babel die onder dit liedje zijn gezet. Wel mooie beelden overigens.

avatar van PEN15
Dankzij "reckless" had ik torenhoge verwachtingen van deze plaat. Ik dacht dat de rest nog beter zou zijn in mod.xm pro tracker formaat (amiga/c64)/ chiptuning-achtige stijl, maar hoorde vervolgens dat het meer een sample mix plaat is.
Er zijn wat nummertjes bij die een redelijk niveau halen, maar voor mij komt niks meer in de buurt van Reckless en die vrouwenstem weet een gigantisch hoop nummers helemaal tot het bot te verzieken. Muzikaal gezien vind ik het heel goedkoop en eentonig, ja dat is zeker het goede woord, doet me een beetje denken aan het kaliber mr. oizo.
Bij Magic Spells had ik even het idee dat mijn cd speler was gaan hangen op 3:20.
Voor échte chiptune is er nog zoveel gratis te vinden van amateur muzikanten op het web en ik heb nog een aantal Megabytes aan commodore 64 muziekbestanden dat ik veel beter vind klinken dan dit.

Een paar aparte nummers ertussen maar de rest luistert erg prettig. Toppers zijn toch wel vanished reckless en untrust us!

Nog een mooie video bij Black Panther

avatar van wibro
Vergeleken met hun meest recente album vond ik dit debuur van CC nogal teleurstellend. Er zijn maar enkele nummers op dit debuut die een beetje het nivo halen van die van hun verrassend sterke tweede album.

avatar van Nanne-1995
Eerst ontweek ik Crystal Castles wel vaker met de gedachte ''toch niks voor mij''. Maar toen ik erachter kwam dat ze een nummer deden met Robert Smiths moest ik er wel even naar luisteren. Op Spotify ben ik dus begonnen met dit album en ik was meteen onder de indruk. Met name de eerste 3 nummers vond ik meteen te gek. Electronic met een Punk tintje over zich heen. Of past ElectroGaze beter? Het had net zo goed Ride kunnen zijn op synths. Maar wat dan nog ontbreekt nog de agressieve rasentertainer 'Alice Glass'. Slaat de beveiligers tijdens concerten en vernield het drumstel maar tegelijkertijd heeft iedereen een zwak voor haar. De vrouwlijke Pete Doherty? Genoeg vergelijkingen opgenoemd, al met al is dit gewoon een kleurrijke beukplaat.

3.5*

avatar van nuf
nuf
Vind hem eerlijk gezegd beetje matig. heb veel beters/originelers binnen het genre gehoord, het is al zo vaak gedaan wat ik hier hoor op het album.

Muziek opzich is leuk, maar het voor mij grote gemis aan vernieuwendheid maakt er een matig *3tje van

avatar van rolandobabel
nuf schreef:

Ik vraag mij af wie jij beter vindt in dit genre? Zou je een aantal namen kunnen noemen?

avatar van pureshores
Vandaag weer eens mee in de auto, je moet de pedalen in de gaten houden want dit is 1 brok energie.
Ik skip wel nu Alice Practice met enige regelmaat want dat geschreeuw vind ik wel minder

avatar van Gizzmann
Is dit in 2018 nog steeds leuke muziek? Ja! Al heeft het voor mij wel iets aan kracht verloren, maar misschien is dat ook omdat ik zelf ben verjaard. Stiekem dacht ik dat dit zou tegenvallen, maar de Crystal Castles hadden hier echt een hele fijne eigen stijl te pakken. Donker, koud, warm, rauw en slick tegelijk. Vrolijke nachtmuziek en lekker eenvoudig.

avatar van TornadoEF5
Ondanks dat ik al meer dan 2000 keer heb geluisterd naar Crystal Castles, had ik dit album nog nooit gehoord. Even vlug kijken op last.fm leert me dat ik wel al "soms onbewust" eens wat nummers oplegde van dit album. Daarvan heb ik enkel Crimewave regelmatig opgelegd, maar dat vind ik een wat zwakker nummer van de nummers die ik al kende, en mede een reden waarom ik dit nog nooit had opgelegd.

Ik weet het niet echt. Ik ken de stijl van CC ondertussen wel, dus ik denk niet dat dit plots ontoegankelijk is voor mij. Er zitten wel leuke ideeën die de basis vormden voor het tweede album. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de tweede album het gewoon veel meer heeft. Dat gezegd zijnde, het blijft een redelijk goed album met heel wat leuke nummers. Al zijn er soms toch ook wel wat nummers die niet boeien, maar dat heb je op het tweede, doch in mindere mate daar. Ik vermoed dat de evolutie die CC doormaakt tussen het eerste album en tweede album het geluid niet heel zwaar veranderde maar toch voldoende om ervoor te zorgen dat ik toch een zeer duidelijk voorkeur heb voor het tweede album. Ik vermoed dat het het aan de biptunes zal liggen, terwijl er in het tweede album een veel groter invloed van witch house aanwezig is.

Voor mij is Vanished het beste nummer. Een nummer dat ik al kende (maar blijkbaar nog niet op last.fm getrackt was en dus ook niet veel afspeelde, maar het klinkt alsof ik het al 100 keer gehoord heb voor een of andere reden dus denk dat ik het wel al afgespeeld heb). De andere nummers die ik nog niet kende zijn doorgaans wel beter dan de nummers dat ik al kende (normaal zou het andersom moeten zijn). Ik voelde me ook wel wat groeien in het album tijdens het beluisteren zelf, dus uiteindelijk maakt dat het oordelen nog wat lastig. Dit kan wel nog groeien, maar misschien ook niet.