Delerium - Semantic Spaces (1994)

Canada
Pop / Electronic
Label: Nettwerk

1. Flowers Become Screens (7:55)

met Kristy Thirsk

2. Metaphor (7:47)
  3. Resurrection (9:25)
  4. Incantation (6:21)

met Kristy Thirsk

5. Consensual Worlds (10:07)
  6. Metamorphosis (8:26)
  7. Flatlands (7:12)
  8. Sensorium (12:06)
  9. Gateway (8:10)
avatar van Rinus
Pracht plaat van de jongens van Front Line Assembly, hun andere project (dat echter veel ruiger en industrieel getint is). Sfeervol, mooi vocale bijdragen en prachtig geproduceerd. Luister maar eens naar "Flower becomes screens" of het geweldige "Incantation".

avatar van itbites
Inderdaad een zeer goede CD. Mijn favoriet is absoluut het sfeervolle Resurrection!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De eerste plaat waarop de definitieve koerswijziging in gang werd gezet. In eerste instantie moest ik in het begin slikken, maar toen ik het album meerdere keren beluisterde, ging ik het toch wel waarderen. Stiekem hoopte ik toen wel, dat Delerium niet op deze voet verder zou gaan. Maar helaas, na het redelijke Karma begon ik steeds verder weg te staan van Delerium.
Dit album is gelukkig voornamelijk instrumentaal, en iets van die oude Delerium-sfeer proef je toch nog een beetje terug, ondanks de vele uptempo nummers en het soms wat dansbare gehalte.
Vanwege de sympathie die ik heb voor Leeb en Fulber en het feit dat ze ook met vele andere projecten zulke geweldige albums hebben gemaakt, krijgt dit album toch van mij het voordeel van de twijfel.

avatar van RogerV
Nooit echt de moeite genomen de oudere albums van Delerium op te zoeken. Maar deze toch maar eens onderworpen aan een luisterbeurt.

Het is duidelijk dat Delerium hier volgend was aan de tijdsgeest. Het is een beetje of de albums MCMXC a.d. van Enigma en Strange Cargo III van William Orbit in een blender zijn gegooid. De gelijkenissen zijn soms bijna schaamteloos. Breakbeats, Vrouwengehijg, Gregoriaans gezang van Enigma en de trancy synthgeluiden, strings, pianomelodietjes en epische samples van Orbit. Alleen de gezangen lijken door Delerium zelf bedacht.

Maar ondanks dat leentjebuur spelen zijn dit toch een vrij aardig album. Het combineert namelijk wel de goede elementen van de twee bovengenoemde topalbums. En dat is ook prima om aan te horen.

avatar van Pleun
Geweldig album. Inderdaad in het verlengde van MCMXC a.D. van Enigma. De beat in Flatlands lijkt wel een letterlijke kopie.