Nits - Alankomaat (1998)

1. Sister Rosa (4:49)
  2. Three Sisters (2:31)
  3. Hold Me Geneva (4:24)
  4. Robinson (3:21)
  5. The Changing Room (4:44)
  6. Louder & Louder (2:45)
  7. H.O.M. (4:31)
  8. All I Want (4:19)
  9. The Light (3:53)
  10. Rainfallagain (3:59)
  11. House of Jacob (3:48)
  12. Soul Man (5:45)
  13. Letter to E (5:27)
avatar van Janz
Opnieuw een hoogtepunt uit het omvangrijke Nits oeuvre. Dit keer met behulp van Finse musici. Alle 13 goed!

avatar van SemdeJong
Weer een bijzondere plaat van The Nits. Elke keer hoor je bij deze plaat weer andere dingen. Lijkt af en toe wat monotoon maar is het absoluut niet. Dit is nu zo'n typische luisterplaat. Hier ga je echt voor zitten. Het liefst met een glas wijn en niemand in de kamer zodat je rustig kan luisteren.

avatar van Flipper
Geslaagde samenwerking tussen Nits en een aantal Finse muziekanten, waardoor het album een ´folky´karakater heeft gekregen.

Trouwens 'Alankomaat' is Fins voor 'Lage landen'.

avatar van Janz
Klopt!
Nog een paar weetjes over dit album:
- De titeltrack Alankomaat is vreemd genoeg niet op dit album terug te vinden, maar alleen op de single Three Sisters.
- Voor de song Robinson wilde Henk de tekst van het nr Mrs Robinson gebruiken, maar kreeg hiervoor geen toestemming van Paul Simon.

avatar van titan
titan (crew)
Sterker nog: de release van dit album was maanden vertraagd door het gesodemieter met Paul Simon.

EVANSHEWSON
SemdeJong schreef:

Jawel, ik lust geen wijn, dus dat wordt een lekker biertje. Maar over de muziek hier zijn we het eens.

Alankomaat is dus Fins, ik wist het wel, maar als je wil is het ook Antwerps :

"Ik zèn alankomaat" betekent gewoon : "Ik ben al lang uw maat", dus ik ben al lang je vriend.

Wisten die leuke Nits maar dat ze een Antwerpse titel gemaakt hadden, ze bescheurden zich van het lachen!

Maar de muziek is absoluut fabuleus. Niet hun populairste plaat, wel één van hun mooiste, alweer!

Jammer van dat kartonnen ondingetje waar bij mij de plaat inzit. Geef mij maar gewoon doorschijnende plastic doosjes om een cd in te stoppen!

4 sterren ****

avatar van dennuz
Mooi sfeervol album! En de geluidskwaliteit is geweldig. Een aanrader.

avatar van bertus99
Een van de mooiste platen die de Nits hebben gemaakt na hun glorieperiode eind jaren 80. Hier komen ze sterk terug met een sound die meer ingetogen en poëtisch is.
Ik draaide Alankomaat gisteren weer eens na jaren niet gehoord te hebben. De laatste tijd had ik hun laatste .Doing the dishes, regelmatig gedraaid, maar als ik dan deze muziek weer eens hoor vind ik hun geluid en teksten hier toch veelzijdiger en rijker.
Favorieten: Three sisters, Robinson, House of jacob en Letter to E.
Ik vergis me niet als ik opmerk dat er veel verwijzingen naar films in de teksten zitten. (Robinson- The graduate bv)

avatar van dynamo d
Geniaal album van de Nits met Finse muzikanten. Muzikaal wonderschoon met mooie liedjes als Hold Me Geneva, The Changing Room. H.O.M. en Rainfallagain. Hoogtepunt vind ik Sister Rosa. Eigenlijk hoort hier de EP Three Sisters ook nog bij. Daar staat het mooie nummer Alankomaat op, dat merkwaardigerwijs niet op het album staat.
Ik heb de Nits dit jaar herontdekt en daar word ik blij van.

avatar van Twinpeaks
Prachtig sfeervol album wat soms een beetje op wereldmuziek lijkt.Mooie kleine liedjes feeëriek ingekleurd.Op dit album mis je de inbreng van Stips niet eens.De boel wordt klein gehouden en tekstueel heeft Hofstede weer een paar heerlijke invallen.Een plaat die regelmatig voorbij komt hier ten huize en nimmer verveelt. 4 en halve ster.