Nits - Wool (2000)

Label: [PIAS]

1. Ivory Boy (4:48)
  2. Walking with Maria (4:08)
  3. 26A (Clouds in the Sky) (4:21)
  4. The Darling Stone (3:44)
  5. Seven Green Parrots (2:17)
  6. Crime and Punishment (3:56)
  7. Angel of Happy Hour (4:38)
  8. The Wind the Rain (4:07)
  9. Jazz Bon Temps (4:10)
  10. Swimming (2:58)
  11. The Strawberry Girl (4:35)
  12. The Frog (3:57)
EVANSHEWSON
Niemand echt fan van dit plaatje ? Ik heb het eerlijk gezegd van een vriend gecopieerd en het is ook wat vergeten geraakt bij mij.

Ik maak het goed en neem dit plaatje vandaag mee in de truck. En kom dan waarschijnlijk met een redelijk positief oordeel terug, gezien mijn bewondering voor Henk en co.

avatar van BarendServet
Ik ben sowieso een grote Nits-fan, maar ik denk dat ik dit hun allerbeste album vind, en het verbaast me eigenlijk dat dat blijkbaar niet gedeeld wordt door andere gebruikers. Hoe dan ook, het is heel relaxt, maar wel een album waar ik helemaal in kan opgaan en wat alleen maar beter wordt als je het vaker hoort. Ook de DVD met een liveopname met orkest van alle nummers van dit album die op hun site verkocht wordt is heel erg de moeite waard.

avatar van citizen
BarendServet schreef:

Dat kan haast niet anders. Want dit is inderdaad heel, heel mooi.

avatar van dennisversteeg
Dit is het meest relaxte, jazzy Nits album. Dit is zowel de sterkte als de zwakte van het album. Het album werkt supergoed als één geheel, maar de nummers hebben vaak zelf net te weinig eigen karakter. Frog is de uitzondering, maar jammer genoeg is dit niet echt een topper uit het Nits repertoire. Trouwens, 26A is één van de mooiste liedjes van Hofstede ooit!

avatar van lebowski
Heerlijke melancholische sfeer, voorlopig (ben de hele discografie aan het luisteren) een van mijn Nits-favorieten.

avatar van beaster1256
naar nits - waarden , één van hun betere werkstukken , wat melancholischer dan vroeger , maar ook veel volwassener , prachtige muziek , mijn voorkeur gaat naar the strawberry girl , jazz bon temps , frog , the wind , the rain en ivory boy , een hele goeie van the nits !

avatar van andrez
The Nits altijd zeer oorspronkelijk en verfrissend vinden klinken. Eigenschappen de ze koppelden aan vaak uitstekend gearrangeerde composities. Maar me echt raken deden ze geloof ik pas met een deel van deze CD.

Hoe boeiend ook vaak, bleef hun muziek namelijk meestal wat afstandelijk en onderkoeld voor me. Als je dan Walking with Maria en 26A (Clouds in the Sky) hoort, dan is daar geen sprake meer van. Integendeel zelfs. Enorm sfeervol, persoonlijk en ontroerend.

Eigenlijk ongelofelijk dat dit kouwe kikkerland zoiets warms (Wool!) voortbrengt. Dergelijke songs op deze CD behoren wat mij betreft tot het allerbeste van de Nederlandse (pop)muziek en popmuziek in het algemeen. Maar, in tegenstelling tot hun oudere werk, vrijwel onopgemerkt gebleven door het grote publiek, dacht ik.

avatar van Maestro B
Deze ga ik maar eens downloaden via Itunes*.
Daar vind je ook een prima engelstalige recensie.
Al lang op zoek maar nergens in de cd-rekken gevonden.
26A - Clouds in The Skye, ooit op de kop getikt na één van hun passages in de AB is één van mijn lievelingsnummers.
En naar wat ik hier lees is de rest ook best de moeite waard dus ... *

Eerlijk gezegd was dit meteen al mijn minst favoriete Nits-album, met als enige uitspringers Ivory Boy, 26A en Frog.
Toch kan ik de live-dvd in de Lichtfabriek op de één of andere manier meer waarderen.
Hierop spelen ze vrijwel alle nummers van de cd, behalve Swimming.

avatar van Twinpeaks
Mooie volle plaat.Heerlijk geproduceerd en dat jazz jasje past precies.Ivory Boy klinkt als de Fun Lovin' Criminals die clean de studio in zijn gegaan.Walking With Maria doet denken aan Meeting Across The River van Springsteen met die saxofoon.26 A (Clouds In The Sky ) is het mooiste nummer hier.Hofstede weet de boel mooi ingetogen te houden.The Darling Stone klinkt als nachtclub ballade met foute vrouwen en schimmige kerels met gleufhoeden.Chinatown achtige taferelen.Seven Green Parrots is een met vogelgeluiden gelardeerd miniatuurtje.Crime & Punishment doet met het intro denken aan Frank Boeijens Paradijs.Wat volgt is een klagerige song die wel iets van een fado in zich draagt.Angel Of Happy Hour is een ietwat slepend nummer met een wat mysterieuze tekst.The Wind,The Rain is een ietwat saai nummer wat door de samenzang nog wel voldoende weet te scoren.Jazz Bon Temps is een heerlijke sfeervertelling zoals Hofstede dat wel vaker weet voor te schotelen.Heel filmisch beschreven en ingekleurd met een heerlijk jazz arrangement.Swimming is weer wat kleiner van opzet ,maar daarom niet minder mooi.Een mooie gedragen song.The Strawberry Girl is een mooie opbouwende met tango elementen versierde song.Afsluiter Frog heeft iets van een thema van een foute jaren 60 serie,muzikaal gezien dan.Leuk om te lezen in het boekje dat de latere Voice Of Holland winnares Leona Phillippo hier de backing vocals op 8 nummers voor haar rekening neemt.4 sterren

avatar van citizen
Eindelijk de DVD van Wool te pakken gekregen... gesigneerd en wel
Gisteravond gezien in Emmeloord. Topavond gehad.

avatar van E-Clect-Eddy
Heerlijk album

Vreemd dat die op Spotify als enige onder The Nits is te vinden en de rest van hun albums onder Nits.

avatar van Broem
Nav de aankoop van enkele albums van Nits de afgelopen tijd deze ook maar eens opgezet vanavond. EEn van minst gedraaide (door mij althans) uit het oeuvre van Nits. Snap niet goed waarom want de sfeer en kwaliteit die ze laten horen is onveranderd top. Ivory Boy was me opgevallen tijdens het luisteren naar het live album Hotel Europa. Van welk album was dat nummer ook alweer...juist van Wool. Iets meer een jazzy sound dan voorgaande albums maar zo vreselijk goed. Wederom petje af

avatar van matthijs
Wat een geweldig warme productie! Vooral met koptelefoon op hoor je ieder afzonderlijk instrument - precies genoegniets te veel. Draaide laatst "Patience", "Older" en "Songs from the Last Century" van George Michael - die heeft eenzelfde warme sound. De zang is niet te vergelijken maar ze zouden zo elkaars nummers kunnen inzingen en dan past het perfect bij hun eigen muziek.

avatar van heartofsoul
Als liefhebber van melancholische pop kom ik met dit album ruimschoots aan mijn trekken. De cd bevindt zich in een hoge stapel van roterende albums in een kastje naast mijn speler en komt, zonder dat ik er al te veel over nadenk, steeds weer tevoorschijn als ik wat muziek wil horen. Dat kan ook door het warme weer komen, want deze muziek (zo ervaar ik het) heeft een kalmerend en verkoelend effect. Henk Hofstede zingt hier weer erg mooi, de arrangementen (prachtige strijkers en blazers) zijn top notch, en de geluiden uit de keyboards verrassend. Aan de damesvocalen moest ik even wennen, maar ik vind nu alles even mooi. Prachtplaat.