Luomo - Vocalcity (2000)

Label: Force Tracks

1. Market (11:59)
  2. Class (12:31)
  3. Synkro (13:59)
  4. The Right Wing (16:08)
  5. Tessio (12:07)
  6. She-Center (9:56)
avatar van essence
Een parel in het vocal/house genre. Een must voor iedere house-liefhebber!

avatar van Paap_Floyd
Ik wil meer van dit!! Namen svp

avatar van T.O.
Probeer eerst zijn tweede album eens

avatar van essence
Yerp, idd ook een steengoed album! Ook het werk van Herbert ('Around the House', 'Bodily Function') zal wellicht gesmaakt kunnen worden.

thejazzscène
Iedereen die geïnteresseerd is in deze emotioneel geaarde nummers moeten dit album van Richard Davis zeker eens een luisterbeurt gunnen.
Wat mij betreft nog een pak interessanter dan hetgeen we hier te horen krijgen doordat er zowel aandacht wordt besteedt aan compositie, esthetiek, gevoel en originaliteit van de gebruikte samples (wat ik hier overigens wat mis). Het is ongetwijfeld het beste werk dat ik al in dit genre heb aangetroffen. Luisteren dus!

avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door GrafGantz:

Ik kan me tot nu toe prima vermaken met electronic. Met "indiehipsterverantwoorde" artiesten als Burial en Four Tet (zoals GrafGantz ze noemt), maar ook met artiesten als Dominik Eulberg, Petter, Aphex Twin e.a. Ik ken er echter nog niet zoveel van. Derhalve wil ik me binnenkort via het Niels Tip-Topic wat verder in de dance en electronic verdiepen. Toevallig vond GrafGantz ook dat ik wat meer van dergelijke muziek moest leren kennen en tipte hij me dit.

Gezien de hoge waardering van enkele users en de positieve review die hij erbij had geplaatst had ik toch wel enige verwachtingen. Helaas valt het me tegen. Zes nummers met een leuke ‘beat’ en gesamplede (vrouwen)vocalen. Tien minuten boeien kunnen ze helaas niet. Ik kan dergelijke lange nummers vaak goed waarderen, maar hier slaat de verveling op den duur genadeloos toe. Er gebeurt simpelweg te weinig en wat er gebeurt vind ik niet sterk genoeg om zo lang leuk te blijven. Zeker niet als het album zo lang duurt als deze. Fijne muziek dus, maar veel te langdradig naar mijn smaak: was het allemaal wat korter geweest dan had ik het misschien zelfs gewoon goed gevonden. Daar komt bij dat Tessio een vreselijk nummer is door de tenenkrommende vocalen die me doen denken aan van die vreselijke R&B (die tekst ook ). Nee, begrijpen wat hier zo geweldig aan is doe ik niet, jammer genoeg.

avatar van FlyLo
Ik eerst ook niet. Binnen een jaar nog eens proberen!

avatar van niels94
Zal ik doen, hopelijk bevalt het dan beter Het is ook niet dat ik het vervelende muziek vind, maar het duurt gewoon veel te lang.

Prettig album, de vrouwenvocalen vind ik niet storend. Tessio is duidelijk het sterkste nummer op deze plaat, een prettige baslijn die continue wordt voortgezet en met mooie vocalen omlijst is. thejazzscene, bedankt voor de tip over Richard Davis, ook een erg sterk album dat goed op dit werk aansluit!

avatar van Gyzzz
Eens met FlyLo, Ik vond het eerst ook niet om aan te horen (zie ook mijn eerste commentaar bij The Present Lover), maar dit is zeker wel een groeier. Luomo gebruikt de smoothe popvocalen vooral als verlengstuk van zijn eveneens gepolijste, maar simpelweg hele slicke, geperfectioneerde electronica. Synkro was de track die mij hier overtuigde van de kwaliteit van deze muziek.

avatar van GrafGantz
niels94 schreef:

Ondertussen zijn we bijna 8 jaar verder, misschien eens tijd voor een nieuwe poging?