Millie Jackson - Still Caught Up (1975)

Soul
Label: Spring

1. Loving Arms (3:43)
  2. Making the Best of a Bad Situation (3:00)
  3. The Memory of a Wife (5:12)
  4. Tell Her It's Over (4:06)
  5. Do What Makes You Satisfied (3:38)
  6. You Can't Stand the Thought of Another Man Loving Me (2:51)
  7. Leftovers (4:31)
  8. I Still Love You (You Still Love Me) (4:41)
  9. The Memory of a Wife [Rehearsal Version] * (4:39)
  10. How Can I Make Sweet Love to You [If You Won't Stand Still) (Early Version of 'One Night Stand'] * (3:33)
avatar van jelmer19
Dit klinkt best goed na de eerste luisterbeurt. Millie heeft een stem die mij wel bevalt. En dat heb ik niet zo snel bij de vrouwelijke zangstem. De plaat blijft constant en ook al weet het me niet echt te pakken, lekker wegluisteren doet het wel.

''How Can I Make Sweet Love to You (If You Won't Stand Still)''
leuke songtitel en een leuk nummer!

avatar van Rhythm & Poetry
Mjah ik vind haar stem nog wel redelijk, maar heb er minder mee dan jelmer. Dat ze goed haar best doet kan ik horen, haar stem heeft ook de nodige kracht. Verder vind ik het een 13 in een dozijn stem. Tekstueel trekt het mij ook minder aan, vaak vind ik het wat simpel; de ene keer stoor ik mij daar niet of nauwelijks aan, de andere keer (zoals nu) wel. Productioneel klinkt het allemaal prima, maar blijft het ook wel erg binnen de lijntjes.

avatar van zinulzki
Millie Jackson is een enorm goede zangeres, maar haar repertoire kent duidelijk hoogtes en laagtes. Dit lijkt me toch één van haar betere platen, minder 'disco' dan ander, bekender werk.

avatar van Reijersen
Wat een stem, wat een stem, wat een stem! Ze blaast me echt weg op deze plaat. Werkelijk een topvocaliste! En daar ga ik toch snel op plat als het om soul gaat. I love good voices.
En dan ook de verhalende manier van de nummers. Heerlijk, vooral de eerste 3 songs zijn ijzersterk. Puur genieten deze soulplaat.

Dat vind ik nou ook, dat ze een geweldige stem heeft. Voor mij in elk geval absoluut geen "dertien-in-een-dozijn-stem" zoals R&P vindt.
Dit album gaat verder waar Caught Up eindigde, wat voor mij niet “te veel van het goede” is, aangezien die voor mij best wat langer mocht duren. Behalve vocaal vind ik het ook instrumentaal erg interessant. Alleen het gepraat tussendoor had van mij wel ietsje minder gemogen.

avatar van Osiris Apis
Bij de 1e twee nummers had ik niet het gevoel dat ik naar een soul album zat te luisteren. Met name de producties van die nummers ik erg pop. Een aantal nummers vind ik ook te rustig.
'Tell Her It's Over' vind ik het beste nummer. En de gitaarriff in 'The Memory of Life' is ook lekker. En ander positief punt is dat de nummers op het album mooi in elkaar over lopen. Buiten het gepraat waar ik me wel aan stoor.
Net geen voldoende voor dit soul album van de week.

avatar van kemm
Millie Jackson kende ik tot voor kort vooral van het heerlijke 'My Man Is a Sweet Man'. Nu blijkt echter dat 'My Man' eigenlijk 'Somebody Else's Husband' is. Op Caught Up bezong ze al haar ervaringen als 'the other woman' en dat resulteerde in een mooi, persoonlijk album. Still Caught Up gaat verder op dit elan. 'Making the best of a bad situation' heet dat dan zeker. Veel verschil zit er tussen beide albums niet, maar als de muziek van een aanvaardbaar niveau is maakt dat niet zoveel uit. De twee achter elkaar luisteren blijft voor mij daardoor toch "te veel van het goede" (sorry Lizzy), maar het is dan ook geen dubbelalbum. De strijkers vind ik bij momenten too much, maar dat weegt niet op tegen de talloze andere muzikale fijnigheden (?). De sterkte van beide Caught Up's ligt wel bij Millie Jackson zelf, die vol overgave haar emotionele ding doet.

avatar van sq
sq
Ik had deze al eerder gehoord, omdat ik m samen heb leren kennen met Caught Up. Deze is wat uitgesprokener, expressiever. Zowel haar zang als de muziek lijkt meer op de voorgrond. Op de een of andere manier wordt het daar echter niet beter van. Composities lijken zelfs wat minder... met één uitzondering: het nummer Leftovers. Memorabel nummer, begint met een mooie pré-hiphop rap, en een heerlijke funky basistrack. Dat is dan toch wel weer het voordeel van de keuze van klaezman voor dit album; dat ik daar weer even op gewezen word.

Het blijft een leuk duo, deze albums. en ook deze opzichzelf kan er goed mee door als kwaliteitsalbum, maar dan dus alleen een beetje minder.

avatar van Angelo
Prachtige plaat van Millie Jackson, die verder gaat waar Caught Up ophield. Op Still Caught Up wordt bijna hetzelfde concept verder uitgewerkt als op zijn voorganger, wat resulteert in 'n album waarvan de eerste vier nummers het verhaal vertellen van de strijd van de vrouw (om haar man bij haar te houden), terwijl de laatste vier nummers het verhaal van de minnares vertellen. Net als bij de voorganger, sluiten de nummers naadloos op elkaar aan en is het album vrijwel één groot epos. De twee nummers die in het bijzonder opvallen zijn de Dobie Gray cover Loving Arms, waarin de fragiliteit van Jackson als vrouw een grote rol krijgt, terwijl Leftovers volledig uit ander hout gesneden is. De brutaliteit waarmee ze hem brengt, maakt het in ieder geval één van de meest opvallende nummers die het album te bieden heeft.

De "gewetensvraag" die Jackson stelt aan haar minnaar in het begin tijdens de dialoog van Leftovers is werkelijk fan-tas-tisch, zo vraagt ze aan haar minnaar “Just tell me something / You been married to her, been shacking with me / Who you feel you’re cheating on?” (.......) even later gaat de deurbel, dan komt de vrouw (Mrs. Jody) van haar minnaar binnen, en vervolgens hoor je Jackson zeggen “Well, do say right on time / Mrs. Jody again, what do you want? Waarop Mrs. Jody antwoordt: ”My husband” en Jackson weer eindigt met "Well you’re not getting him!” Zulke teksten hoor je alleen bij Jackson.

Je kan gerust zeggen dat Still Caught Up écht verplichte kost is voor menig soulliefhebber. Sfeervolle en bovenal een sublieme instrumentatie, sterke zangpartijen met teksten die dienen als educatie of levenslessen - allemaal verwerkt tot 'n mooi geheel van meer dan een half uur. Wat wil je nog meer?

avatar van Germ
Germ (crew)
Deel twee van Millie's relaas over haar buitenechtelijke affaires. Meer van hetzelfde maar oh zo lekker!