John Williams - Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Score
Label: Atlantic

1. Lumos! (Hedwig's Theme) (1:35)
  2. Aunt Marge's Waltz (2:13)
  3. The Knight Bus (2:49)
  4. Apparition on the Train (2:13)
  5. Double Trouble (1:35)
  6. Buckbeak's Flight (2:07)
  7. A Window to the Past (3:52)
  8. The Whomping Willow and the Snowball Fight (2:20)
  9. Secrets of the Castle (4:35)
  10. The Portrait Gallery (1:57)
  11. Hagrid the Professor (2:23)
  12. Monster Books and Boggarts! (3:44)
  13. Quidditch, Third Year (2:19)
  14. Lupin's Transformation and Chasing Scabbers (0:41)
  15. The Patronus Light (1:10)
  16. The Werewolf Scene (4:23)
  17. Saving Buckbeak (6:37)
  18. Forward to Time Past (2:31)
  19. The Dementors Converge (3:10)
  20. Finale (3:24)
  21. Mischief Managed! (12:05)
avatar van JohnWilliams
Prachtige Score met verschillende deuntjes.
Nummer 1 begint gewoon weer met het oude vertrouwde melodietje maar dan komt er na nummer 2 een hele erge drukke scene (om eerlijk te zijn luister ik dat nummer nooit). Dan Buckbeak's Flight ook een beauty met de violen op z'n best. Dan Window to the Past het hoofdthema van deze Harry Potter film. Dan Nummer 8, die begint heel Star-Warsachtig maar eindigt weer echt als een nummer van Harry Potter. Nummer 11 is ook weer een mooi voorbeeld van het middeleewse stijltje net als nummer 8. En dan heb je nog nummer 17 natuurlijk is dat weer een scene dat oploopt. Dit doet me trouwens denken aan de "Chess Game" van Harry Potter Deel 1.
En dan hebben we natuurlijk nog het allerlangste nummer van deze score:"Mischief Managed"!
Ook wel de nummers Hedwig's Theme, Window to the Past, Aunt Marge's Waltz, the Snowball Fight, The Knight Bus en Buckbeaks Flight allemaal bij elkaar gebracht.
Het leuke van het nummer zijn eigenlijk de laatste 15 nootjes. Je hoort weer het deuntje en dan heb je nog 1 laatste tik op de xylofoon. Gewoon geweldig omdat je dan zeker weet dat er nog meer gevaren komen voor Harry.

Ik hoop niet dat ik het te lang heb gemaakt.
Goede Soundtrack ik geef het 4,5 *.

avatar van Bart Tönjann
Niet met je eens. Er hangt een vrijwel positieve sfeer over je beoordeling die ik niet met je kan delen. De muziek sprak mij namelijk totaal NIET aan. Er hangt vaak een middeleeuws deuntje over de film die mij dus niet aanspreekt. Een mooi nummer vond ik aanvankelijk nummer 6, maar wat blijkt: dat blijft zich dus steeds herhaen, wat gaat vervelen. Williams' laatste Potter was dus geen waardig afscheid van de serie. De vorige 2 konden me WEL bekoren.

avatar van JohnWilliams
Misschien vindt je dat deuntje niet leuk, maar de nummers 1,2,3,4,6,8,9,12,13,14,15,16,17,18,19 en 21 dragen dit deuntje niet. Nummer 21 een beetje maar dat is een mix van een paar nummers. Je kan ook gewoon zeggen dat je de nummers 7,10,11 en 20 niet mooi vind (ben het er niet mee eens)! Ik vindt deze stijl juist leuker dan de stijl in deel 4 waar de xylofonen bij Hedwig's Theme weg waren.
Deze vind ik beter dan deel 1 niet dan deel 2 (moet ik toegeven). Maar dan vind ik deel 4 helemaal niet goed.
(kijk maar naar mijn lange preek bij Harry Potter 4.

avatar van Bart Tönjann
Er hangt gewoon een algemeen sfeertje dat me niet aanspreekt. Ik vind deze score niet overtuigend. Ik zei ook niet dat dat middeleeuwse deuntje overal in voorkomt maar de algemene sfeer bevalt me gewoon niet. Misschien ook wel omdat de film ook al veel minder was. Deel 2 vind ik wel redelijk, maar net als jij kan deel 1 me het meest bekoren.

avatar van JohnWilliams
Denk ook dat deel 1 het beste is alleen Deel 2 heeft misschien betere themes. Zoals Fawkes the Phoenix en Escape from the Dursleys. Deel 1 is mooi maar misschien is mijn mening toch verandert en geef ik the Chamber of Secrets 0,5* hoger. Deel 3 geef ik in ieder geval 4,5 omdat ik WEL dat middeleeuwse stijltje prachtig vindt.
Maar Bart jou waardering heb ik nog niet gehoord. Vind je deze nou beter dan bijv "The Terminal", (die vond Bart ook niet zo mooi maar gaf toch 3,5*). Ik wacht vol smart op jouw antwoord!

avatar van Bart Tönjann
Deze score heb ik een 1,5 gegeven.

joris schreef:
en waarom?

Vind het ook wat laag maar ja.

joris schreef:
en waarom?

Sorry, kwestie van smaak. Ik vond deze score zoveel minder dan delen 1 en 2. Hier heb ik niet van kunnen genieten. Hoewel 1,5 inderdaad wat aan de lage kant is. Het is misschien mijn smaak niet, de muziek heeft wel degelijk gevoel. Helaas niet het gevoel aar ik van houd, maar troep is het niet. Ik maak er een schampere 3 sterren van.

avatar van Bruce Almighty
Een goed album hoor waar ik helemaal niets op tegen heb om eens te draaien want ik vind het nogmaals : een heel mooi album!

* * * *

avatar van Albus Dumbledore
Ik vond deze Potter muziek heel erg goed. Het had een soort eigen Potter-sfeer. Ik vond de andere muziek van John Williams in Harry 1 en 2 iets minder, maar deze was dan weer super.

5,0 sterren en een verdiend plaatsje op de top 1 van mijn persoonlijke top 10.

avatar van Bart Tönjann
3 sterren had ik... Die ik bij dezen verhoog naar 4 sterren. Ik heb de muziek toch leren te waarderen, en hoewel het middeleeuwse tintje me nog steeds niet helemaal aanstaat in sommige nummers, vond ik het toch perfect bij de film passen. Dus toch weer een mooie score, met als uitblinker Buckbeaks Flight en Apparition on the Train, die ik erg goed vond. Niet mijn favoriete Potter score (Die blijft bij Potter 1) maar zeker niet de minste.

avatar van JohnWilliams
Vooral dat laatste van Appartition of the Train vond ik goed. Omdat je daar Voldemort Theme héél even hoorde. Ook hoor je het nog in track 16...

avatar van Albus Dumbledore
helaas hebben Pirates of the Caribbean: At world's end en Jurassic Park deze Potter muziek verslagen. Hij staat nu dus op de top 3. Wat nog steeds heel goed is. En nog steeds gewoon een mooie vijf sterren.

ook weeral geen slechte score. staan weer goede nummers op. ik geef hem toch iets minder.

4.5*

avatar van JohnWilliams
Ook hiervan zou ik graag de complete score hebben!

avatar van SpaceyKing99
Vind deze en "The Chamber Of Secrets" de mooiste. De eerste heeft 'n vlottere sfeer, wat je bij deze niet echt had. Dit is meer rustgevender!
Goede score!
5.0*

avatar van tbouwh
Bart Tönjann schreef:

Apart dat je toch 4* geeft, terwijl de muziek je niet aanstond.. Mening toch nog gewijzigd?

avatar van tbouwh
Degelijke score van John Williams, maar wederom blijkt toch dat deze muziek het mooiste is in combinatie met de films. Williams brengt de wereld van Harry Potter echt tot leven. In deel 1 deed hij dat het best en meest sfeervol. In deel 2 waren het vooral enkele thema´s die erg boven de rest uitstaken, in deel 3 is er sprake van meer variatie. Denk aan de hier reeds genoemde middeleeuwse thema´s.
In de film werkt regisseur Cuaron veel met seizoenen en daaraan gelieerde sfeer. Williams brengt dit goed tot uitdrukking, maar op score komt mijn luisterplezier toch wederom weer voort uit expliciete nummers.
Zo blijven Hedwig´s Theme en de varianten daarop geweldig.
Ook het Quidditch thema is weer prima, maar de hoogtepunten zijn toch Buckbeak´s Flight en a Window to the past, schitterende nummers, vooral de eerste komt in de film ook goed naar voren.
De fluit in Finale is schitterend.
Helaas staan er daarna ook nog redelijk wat nummers op waarvan de functie onbekend is ( Double Trouble en de Waltz bijv ), of die gewoonweg iets te saai zijn.

Ik twijfel tussen 3,5* en 4*. Voorlopig geef ik deze score met 4* the benefit of the doubt, mede vanwege een mooie afsluiting van deze score, en bepaalde schitterende thema´s.

avatar van John Barry
Harry Potter Harry Potter and the Prisoner of Azkaban vind ik een goede soundtrack.

Williams weet weer te zorgen voor een mooie soundtrack. Wat opvalt is dat Williams sommige tracks een middeleeuws tintje heeft gegeven. Verassende keuze, maar moeilijk te zeggen waarom, maar de middeleeuwse nummers passen best goed bij de film. Voorbeeld van zo nummer in middeleeuwse stijl is Hagrid the Professor.

Deze soundtrack is erg gevarieerd. We hebben dus middeleeuwse muziek. Maar jazz komt ook voorbij in de track The Knight Bus. Een perfecte keuze van Williams om met wilde jazz de wilde busreis te scoren. Dan heb je weer met A Window to the Past een hele mooie emotionele track. In een track als Quidditch, Third Year trakteert Williams ons weer op goede actie.

Buckbeak’s Flight is misschien wel de beste track van het album. Prachtige magische muziek heeft Williams gecomponeerd voor deze scene. Het orkest laat zich helemaal gaan. Heel mooi !
Leuke vondst in de track Forward to Time Past. Je hoort er een klok tikken. Wie de film heeft gezien snapt waarom dit erin zit.

De laatste track Mischief Managed! is deels een suite van de hele score. De beste momenten komen nog eens voorbij. Een goede afsluiter van dit album.

Al met al een mooi album van John Williams

4 sterren