Art Ensemble of Chicago - Urban Bushmen (1982)

Jazz
Label: ECM

1. Promenade: Cote Bamako I (4:08)
  2. Bush Magic (5:05)
  3. Urban Magic: A) March, B) Warm Night Blues Stroll, C) Down the Walkway, D) RM Express (15:35)
  4. Sun Precondition Two (3:56)
  5. Theme for Sco: A) Soweto Messenger, B) Bushman Triumphant, C) Entering the City, D) Announcement of Victory (17:55)
  6. New York Is Full of Lonely People (7:40)
  7. Ancestral Meditation (7:00)
  8. Uncle (Part One) (8:50)
  9. Uncle (Part Two) (8:50)
  10. Peter and Judith (2:22)
  11. Promenade: Cote Bamako II (5:16)
  12. Odwalla / Theme (6:08)
avatar van korenbloem
jekels, wat is dit een lekker plaatje zeg.

Dit album is live opgenomen in Munich. Het werd in 1978 opgenomen. Voor de mensen die willen beginnen met Art Ensemble of Chicago. Raad ik deze niet aan.
Voor de "Kenners": Dit is een samenspel tussen "jazz" en Freejazz met sound sculpturen van New orleans Hardbop. Met invloeden vanuit de moderne klassieke stroming: Minimalisme, denk maar aan Drumming .
De nummers kunnen samengevat worden als een Bipolaire melodieën. Van een soort te vrolijke stemming, schiet men direct naar melacholische melodieeën. en dit gaat visa versa.

Urban magic, is een prachtige freejazz samenspel tussen de bandleden. Het knappe is, dat ze blijven spelen op de jazz grenzen, tussen gewone jazz en freejazz. Soms lijkt er jazz om te slaan in freejazz, maar dit gaat ook andersom. Pure Freejazz, slaat zijn eigen weg terug naar gewone Jazz.

Theme for Sco is een huwelijk tussen funk, reagge en freejazz. Onmogelijk om hierbij stil te blijven zitten. na een minuut of 6 onstaat een waar jazz feest. Wat wordt geopend met een korte drum solo/introductie. Er ontstaat een freejazz stuk, waar ik alleen U tegen kan zeggen.

4.5* met een dikke griffel

PS
Ik zelf heb ook nog een 2e cd, die begint met New York is Full of lonely people. Zijn er meerdere uitgave's van dit live optreden? zo, nee zal ik dan
de nummers hier toevoegen of er een nieuwe toevoeging van maken?

avatar van Paalhaas
Wtf? "Ancestral meditation" klinkt als een mix tussen La Monte Young en Bernhard Günter: een eeuwige drone op 1% volume. Aangezien dit een live-opname is verbaas ik me nogal over het publiek, dat werkelijk nergens te horen is tijdens deze 7 minuten van nagenoeg pure stilte.