Mark King - Influences (1984)

Funk / Jazz
Label: PolyGram

1. The Essential (18:36)
  2. Clocks Go Forward (5:24)
  3. I Feel Free (4:50)
  4. Pictures on the Wall (4:55)
  5. There Is a Dog (6:26)
'Je moet eens naar dit album luisteren' zei een goede vriend van mij en alhoewel ik walg van de Level 42 muziek (voor mij veel te zoetsappig), toch even alle vooroordelen opzij gezet en de cd in de speler geplaatst. Wat een verlossing was het nummer Essential. Een meesterwerk, waarin blijkt dat de heer King in staat blijkt te zijn meer te kunnen dan het slappen op disco dreuntjes. Ondanks het feit dat dit eerste nummer dan ook gelijk het laatste goede nummer is (nogmaals: voor mij persoonlijk), is deze 'halve' schijf toch een van mijn favorieten geworden. Vervolgens nog een concert van de man (zonder Level 42) in Londen mogen meemaken en ook hier; half goed, half zoetsappig, maar o-zo-gezellig aan de bar na afloop.

avatar van goldendream
De eerste soloplaat van de leadzanger van Level 42 bevat een heel lange opener. Het lijkt wel alsof hij Mike Oldfield wil achterna gaan. Het nummer doet ook een beetje aan de man van Tubular Bells denken, maar is toch ook weer helemaal anders. Wereldschokkend is het allemaal niet, maar wel aangenaam en verdienstelijk. In elk geval verdient het album en vooral de opener meer aandacht dan het hier krijgt. 'I Feel Free' is een totaal overbodige cover van Creams topnummer.