Bangles - Different Light (1986)

Label: Columbia

1. Manic Monday (3:06)
  2. In a Different Light (2:52)
  3. Walking Down Your Street (3:04)
  4. Walk Like an Egyptian (3:24)
  5. Standing in the Hallway (2:56)
  6. Return Post (4:22)
  7. If She Knew What She Wants (3:49)
  8. Let It Go (2:32)
  9. September Gurls (2:45)
  10. Angels Don't Fall in Love (3:23)
  11. Following (3:21)
  12. Not Like You (3:06)
  13. Manic Monday [Extended] * (4:40)
  14. Hero Takes a Fall [Remix] * (2:53)
  15. Walking Down Your Street / James [Live Medley] * (6:23)
  16. Walk Like an Egyptian [Dub Version] * (5:20)
  17. Walking Down Your Street [Remix] * (3:18)
  18. If She Knew What She Wants [Extended Remix] * (5:53)
  19. Walk Like a Egyptian [Acapella Version] * (2:48)
  20. Bangles Hit Medley Mix * (4:34)
Ene Christopher componeerde het nummer Manic Monday. Al heel snel bleek dat dit Prince was, die in die tijd heel erg productief bezig was. Zelfs dusdanig dat veel andere artiesten hier van mee konden profiteren. Wat zijn link met the Bangles nu was, is me tot op de dag van vandaag niet duidelijk. Wel blijf ik Manic Monday het perfecte voorbeeld vinden van een bloedmooie pop-song.
De rest van het album boeit me wat minder. En Walk Like an Egyptian was natuurlijk gewoon lachen, meer niet.

avatar van Kos
Kos
Ik geloof dat hij Manic Monday oorspronkelijk voor zichzelf had gecomponeerd.

avatar van starbright boy
aERodynamIC schreef:

Prince was een tijdje getrouwd met Bangles-zangeres Suzanna Hoffs.

Een relatie zou kunnen, maar getrouwd zeker niet ! Prince is slechts 2 keer getrouwd: zijn eerste vrouw was zijn "band-danseres" Mayte. En dat was halverwege de jaren '90. En zijn huidige vrouw is niet Suzanna

aERodynamIC schreef:

Hij had toch sowieso een heel scala aan artiesten onder zijn hoede, de zogenaamde stal van Prince? Weet niet zeker of de Bangles hieronder verstaan mogen worden, maar dat ie veel geschreven heeft voor anderen was wel bekend, zie ook Sinead, Sheena Easton etc. Wel opvallend dat t vooral vrouwen zijn. Maar ja, die Prince was ook wel een echte schuinsmarcheerder natuurlijk en dan heeft Suzanna zeker niet de slechtste papieren.

Dat bedoel ik dus ook: de Bangles behoorden niet tot de Prince-stal, zoals vele anderen dat wel deden. Maar zo nu en dan droeg hij blijkbaar toch ook een nummer af aan andere artiesten. Overigens heeft Prince Manic Monday nog wel eens zelf live gespeeld tijdens de Parade tour uit 1986.

teutoon
Bij Just another manic monday rij je de bocht door in Zwitserland met een Land Rover. Wie kent het nog van TimeLife music op Eurosport of s ochtens vroeg?

avatar van musicfriek
God, deze cd was ik al helemaal vergeten! Dat dansje destijds bij Walk Like an Egyptian.. Humor!
Aan het eind zingen ze een stukje waarbij ik altijd dacht dat ze de woorden Lex Harding zongen..

En ja, Manic Monday blijft een perfect popnummer, kan niet stuk. De rest van het album vond ik maar zozo.

Marcel²
Best een leuk album van de Bangles met de hits Manic Monday en Walk Like An Egyptian. Het nummer Walking Down You Street heeft ook nog in de top 40 gestaan, maar kan me daar niets meer van herinneren.

teutoon
Dus niemand kent het meer? Jammer....

avatar van Oldfart
Jawel; maar het is allemaal niet super.
Live was het overigens niet eens zo verkeerd.
Altijd een beetje sneu wanneer de beste nummers van een ander zijn.
Derhalve 3,5

avatar van FunkStar
Wat een jeugdsentiment is dit weer! Manic Monday maar vooral Walk Like And Egyptian hebben we kapot gedraaid, ook veel op gedanst met het o zo bekende dansje!

avatar van mathijs1982
MarcelĀ² schreef:

Walking down your street vind ik persoonlijk nog een van de betere nummers op het album. Het is allemaal niet briljant, maar op zich kan het er mee door. Vooral het sentiment zet me er toe aan dit album nog eens te draaien. Favorieten vroeger waren: Walking down your street, if she knew what she wants, let it go en standing in the hallway.

Nu vind ik t moeilijk om een favoriet aan te wijzen. Het is allemaal maar zo zo.

avatar van Germ
Germ (crew)
teutoon schreef:

ook met Two Princes, Turbo Lover en Broken Wings als ik me niet vergis

mathieudc
aERodynamIC schreef:

Inderdaad een schitterend nummer! De rest van dit album ken ik niet, op 'Walk Like an Egyptian' na, en dat vind ik dan weer een bijna verschrikkelijk nummer.

Pieter Paal
Lex Harding knows ...

avatar van LucM
Waarom zo'n laag gemiddelde? Ik vind dat een leuk album met vrolijke en pretentieloze popsongs, goed gezongen en gespeeld, ik vind the Bangles de beste meidengroep van de jaren '80. De eerste 4 nummers en dan vooral "Manic Monday" vind ik nog steeds prima, de rest is wat minder maar mag er ook zijn.

avatar van FunkStar
..Ik kan me ook nog de b kant van Walk Like An Egyptian herrineren!
Dat was Angels Don't Fall in Love, ook een erg leuk liedje..

Terecht hoor, die waardering voor Manic Monday, maar laten we niet vergeten dat September Gurls, geschreven door Alex Chilton, ook een perfect popliedje is, en nog wat indringender bovendien.

avatar van emmobelix
Ik snap echt niet waarom 'Following' slechts 1 stem kreeg.
Is het misschien niet blits genoeg.
Het heeft de eenvoud van 'Have a little faith in me' van John Hyatt, wat ook een supergoed nummer is.

Gekocht vanwege de mooie meiden op de hoes en niet één maar meteen een hele hoop. Uitgeknipt en boven mijn bed gehangen.
Nee hoor zonder gekheid, toch best een aardig album. If she knew what she wants, vrij vertaald naar if she knew what HE whants. Verder veel aardige popnummers die ook nu nog fris klinken.

Vandaag weer eens uit de kast getrokken. Wat een feest!

Misschien had ik dit nu net even nodig: fijne, luchtige 80's pop van niveau. Vol punt erbij!