Immortal - Pure Holocaust (1993)

Noorwegen
Label: Osmose

1. Unsilent Storms in the North Abyss (3:14)
  2. A Sign for the Norse Hordes to Ride (2:35)
  3. The Sun No Longer Rises (4:19)
  4. Frozen by Icewinds (4:39)
  5. Storming Through Red Clouds and Holocaust Winds (4:39)
  6. Eternal Years on the Path to the Cemetary Gates (3:30)
  7. As the Eternity Opens (5:30)
  8. Pure Holocaust (5:15)
Ik ben geen liefhebber van het black metal genre, maar hier mag ik graag naar luisteren. Heerlijk, die rauwe strot van Abbath. Zo nu en dan zet ik 'm graag op in de auto. Raampje open en scheuren maar Hoewel, de opvolger Battles in the North vind ik dan nog een stuk beter dan deze.

avatar van jurado
check die cover....

pandametal

Kenneth
Titelnummer is wel aardig, rest van dit album ken ik niet.

avatar van Mortalis
Frozen by icewinds is geweldig en natuurlijk ook het nummer pure holocaust. Dit is ook gewoon een album dat je MOET kennen als je van black metal houd.. een echte klassieker..

Charles Manson
ik vind The Sun No Longer Rises wel heel evil en bezwerend, tof nummer!!

avatar van HammerHead
Voor een Noorse blackmetalplaat uit de beginjaren '90 vrij goed geproduceerd, lekkere rauwe grom ook van Abbath. Als de drums niet zo ontzettend amateuristisch waren, was dit misschien zelfs de echte topper en klassieker geweest zoals hiervan zo vaak beweerd wordt. Regelmatig is de drummer (Abbath zelf?) hier te vroeg of te laat en af en toe lijken er zelfs hele slagen te ontbreken.
Ik kom al met al nog tot 3 sterren.

Stijn_Slayer
Toch blijven de heren ongelovelijk goede Black maken

avatar van Edwynn
Was het debuut nogal rommelig, met Pure Holocaust zette Immortal een stap in de goede richting. Razende black metal afgewisseld met wat Bathory momenten. De produktie van Pytten zorgt voor die typische sfeer die zoveel black metal albums kenmerkten is die tijd. Sfeer is ook belangrijker dan muzikaal vakmanschap in dit genre, vind ik.

Akron777
Lekkere plaat. Abbath in topniveau. Net officeel gekocht .

Ga me de opvolger toch ook nog maar even halen, heb ik m compleet.

Vraag: De titel "Pure Holocaust", doet me vermoeden dat het meer om NSBM gaat, terwijl de teksten er totaal niet over gaan. Weet iemand hoe dit kan?

bennerd
Het gewoon als metafoor gebruiken, gewoon even laten uitschijnen dat deze plaat een totale vernieling van de mensheid zal teweegbrengen, enzoverder. Gewoon het woord 'holocaust' gebruiken om even extra te shockeren.

Darkthrone deed het ook op Transilvanian Hunger, dacht ik.

avatar van Edwynn
Immortals teksten gaan louter over winterdemonen die genieten van hele koude winters, blizzards, gletsjers en andere ijzige dingen.
No politics at all.

The Oath
Akron777 schreef:
Lekkere plaat. Abbath in topniveau. Net officeel gekocht .

Ga me de opvolger toch ook nog maar even halen, heb ik m compleet.

De term holocaust heeft niets met de jodenvervolging te maken.
Kijk maar naar die bekende schotse NWOBH-band met de naam HOLOCAUST.

bennerd
Inderdaad een goed argument...

Akron777
Ja, zoiets vermoede ik al .
Mijn vader kwwam m vandaag tegen en bracht me op deze vraag. Na het boek Lords of Chaos gelezen dat deels over NSBM gaat met Vikernes enzo.
De ijzige kou heerst.

Bedankt!

The Oath
Akron777 schreef:
Ja, zoiets vermoede ik al .
De ijzige kou heerst.

Bedankt!

NSBM is dan ook een bezigheid voor mensen zonder een leven en/of met een mentale handicap. Heeft niets meer met muziek te zien.

Maar daar hoort deze band zeker niet bij. Kun je al genoeg zien in het imago (te spontaan).

bennerd
Ach, Ad Hominem is puur muzikaal gezien wel nog lekker, maar dat is weer lekker off-topic.

Akron777
Ja. De heer Varg Vikernes. Eerst is hij zg. Satanist. Dan 'Heidenist'. En nu is hij bezig met zijn NSBM. Geef mij dan maar de Black Metal rondom het Helvete sfeertje met Oystein.

bennerd schreef:

Darkthrone deed het ook op Transilvanian Hunger, dacht ik.

Ja klopt. Op Under a Funeral Moon.

bennerd
Juist ja, in de buurt dus

Ja, plaatje ervoor.

avatar van vork666
Tracks 1 en 7 zijn erg eetbaar.

avatar van Eddie
De hele plaat dendert als een tankbataljon over je heen. Vanaf de opener Unsilent storms in the north abyss tot aan afsluiter Pure holocaust is het rammen geblazen. Enige puntje van kritiek vind ik dat de nummers op de volgende plaat wat beter van elkaar te onderscheiden zijn.

avatar van Edwynn
Goh, deze had ik op drie sterren staan. Dat klopt niet. Ik vind het een prima album. Het mist wel de beslissende K.O. van Battles In The North.

avatar van Spock2011
Deze plaat doet zijn naam inderdaad eer aan. Het is inderdaad een holocaust die door de geluidsspeakers heen gaat. Ik vind deze echt een vooruitgang op DFM, en is ook beter als opvolger Battles in the North. Hoe zat het ook alweer met de cover, want volgens mij kwamen de bandleden niet helemaal overeen.

avatar van Edwynn
Drummer Erik die erop afgebeeld staat, speelt volgens mij in het geheel niet mee op de plaat.

avatar van Spock2011
Klopt inderdaad. Maar die speelde wel mee tijdens de tour of zoiets, en pleegde later zelfmoord meen ik. En de drums werden door Abbath gedaan? Dan klinkt dat merkwaardig genoeg een stuk beter dan op de opvolger.

avatar van Edwynn
Ja, hij is vlak na het afronden van de opnamen bij de band gekomen. Heeft meegedaan op de tour en aan een overdosis overleden in 94.

Demonaz speelt gitaar en Abbath doet de rest.

avatar van AOVV
Edwynn schreef:

Dat vind ik er ook van. Dit album springt er wat mij betreft niet uit, maar klinkt wel nijdig, ijzig en intens. De rauwe strot van Abbath draagt daar overigens veel aan bij. Ook de riffs zijn geweldig; de opener en de afsluiter doen het in die optiek het beste bij mij.

Generatie- en landgenoten Darkthrone hebben nog wel een streepje voor.

avatar van Eddie
Edwynn schreef:

Dat lijkt me sterk omdat hij in 1995 één van de oprichters van Borknagar was. En nog mee gespeeld heeft op 'the olden Domain' in 1997. Volgens heeft hij idd zelfmoord gepleegd eind jaren '90/begin jaren '00.

avatar van Edwynn
In 1999 overleden aan een overdosis. De verwarring was er in elk geval omdat hij niet meespeelt op Pure Holocaust.

bennerd
Die melodieuze riffjes in dat eerste nummer zijn geweldig. Harde plaat! Mijn aandacht gaat halverwege wat liggen, maar het valt te zien wat er na meerdere draaibeurten overblijft. Af en toe kan black metal me blijkbaar toch echt beklijven.