a-ha - Lifelines (2002)

Noorwegen
Label: WEA

1. Lifelines (4:17)
  2. You Wanted More (3:40)
  3. Forever Not Yours (4:06)
  4. There's a Reason for It (4:21)
  5. Time & Again (5:03)
  6. Did Anyone Approach You? (4:10)
  7. Afternoon High (4:30)
  8. Oranges on Appletrees (4:16)
  9. A Little Bit (4:10)
  10. Less Than Pure (4:13)
  11. Turn the Lights Down (4:14)
  12. Cannot Hide (3:19)
  13. White Canvas (3:27)
  14. Dragonfly (3:19)
  15. Solace (4:20)
  16. Did Anyone Approach You? [Tore Johansson Mix] * (5:56)
  17. Time & Again [Langer & Winstanley Version] * (5:49)
  18. Lifelines [Apoptygma Berzerk Mix] * (6:25)
  19. Lifelines [Demo] * (5:18)
  20. You Wanted More [Demo] * (4:01)
  21. Forever Not Yours [Demo] * (4:12)
  22. There's a Reason for It [Demo] * (4:13)
  23. The Breakers * (3:25)
  24. Time & Again [Demo] * (5:11)
  25. Did Anyone Approach You? [Demo] * (4:01)
  26. Afternoon High [Original Demo] * (4:39)
  27. Oranges on Appletrees [Early Mix] * (3:59)
  28. Sole Survivor * (4:09)
  29. Less Than Pure [Demo] * (4:18)
  30. To Show It Is to Blow It [Demo] * (4:10)
  31. Turn the Lights Down [Demo] * (4:00)
  32. Cannot Hide [Demo] * (3:14)
  33. There's a Reason for It (A Break in the Clouds) * (4:21)
  34. One in a Million [Demo] * (2:45)
  35. Dragonfly [Demo] * (3:34)
  36. Solace [Early Version] * (4:11)
  37. Differences [Original Demo] * (2:47)
totale tijdsduur: 1:01:25 (2:36:03)
avatar van Justinx
In de eerste instantie niet veel beter dan Mineur Earth Major Sky van 2000. Echt uitspatters van dit album zijn dan wel Oranges on Apppletrees en Forever Not Yours. Geweldig!

avatar van Harribo
Goede plaat met een handvol goede nummers: Lifelines, Forever not yours, Did anyone approach you?, Cannot hide

Toch vind ik de nieuwste plaat van de band , analogue, tig keer beter (ook wel anders ook).

avatar van Justinx
Heb deze cd weer eens uit de oude doos (lees: mediabibliotheek) gehaald. En meteen bij het luisteren krijg ik weer die heerlijke nostalgische a-ha sfeer over mij heen en dan realiseer ik me dat ik naar een van de beste bands ooit luister. Geweldige plaat. Ik kan niet wachten op de nieuwe a-ha plaat die ergens in het volgende jaar wordt uitgebracht.

Nostalgie is heerlijk

avatar van DJFreez
Justinx schreef:

Kijk, en zo is het ook weer eens! Zoals op Wikipedia ook al staat:

De leden van Coldplay en Keane hebben meerdere malen toegegeven geinspireerd te zijn door A-ha en veel bewondering voor A-ha te hebben. Enkele quotes:

Tim Rice-Oxley (Keane): 'Take on me is quite possibly the best purely pop single of all time. No, I'm not exaggerating. It would certainly be up there, it's incredible. It just lifts you up.' Richard Hughes (Keane): 'You hear the inspiration best with Tom and his 'big soaring vocals'. But we're all influenced by the 80s sound that reached us in part via A-ha.' Chris Martin (Coldplay)tegen Magne Furuholmen: 'Your music seems simple, but when you give it a try, it's almost impossible to play. You've always got some bleeding weird chord. We've got three chords; you've got thirty.'

dVTB
Een erg fijn album. Het enige kritiekpuntje dat ik heb, is dat er net even 2-3 songs te veel op staan. Had de zwakke broeders weggelaten en het album was als geheel nog wat krachtiger geweest.

Maar aan de andere kant: echt zwakke nummers tref je op deze plaat niet aan. Wel veel goeds: Oranges On Appletrees is erg grappig, met z'n Relight My Fire-achtige invloeden. Afternoon High deed het verrassend goed bij een A-ha-concert dat ik destijds in Utrecht zag. Forever Not Yours en Lifelines waren prima singles, maar mijn favoriete track van dit album is met kop en schouders You Wanted More. Erg jammer dat dit geweldige nummer (geproduceerd door Stephen Hague) geen single is geworden.

avatar van DJFreez
dVTB schreef:

Ik denk bij "Oranges On Appletrees" eerder aan "Music" van John Miles...

Het enige echte goede nummer op deze cd, welke ook gelijk behoort tot de allerbeste nummers van A-ha alle tijden, is 'Lifelines' zelf. Prachtig sfeervol nummer, meeslepend en met betekenis. Ik zou de cd alleen al aanschaffen voor dit nummer. Verder doet 'Dragonfly' me wel wat, misschien omdat Mags het nummer in zijn breekbare uitvoering heeft gebruikt voor een film. Grappig om te zien dat Mags langzamerhand het schrijversstokje van Pal lijkt over te nemen. 'Oranges On Appletrees' is een vreselijk nummer, by the way.

DJFreez schreef:
Ik denk bij "Oranges On Appletrees" eerder aan "Music" van John Miles...

Ja ik ook, de melodie is 1:1 overgenomen. Het refrein doet mij dan weer denken aan Take That. Dus voor mij niet zo'n geslaagd nummer.

Forever Not Yours daarentegen ...

avatar van Harribo
Ik snap niet dat mensen zo matig zijn over a-ha, ik vind die albums fantastisch.
Zeker deze en Analogue.

avatar van rkdev
Goede plaat, maar vind zelf dat het niveau na de eerste 4 nummers (en vooral Lifelines, Forever Not Yours en There's a Reason for It) wat inzakt.

Deze muziek klinkt anders dan in de jaren tachtig. Wel apart en met meer ouderwetse instrumenten. Wel aardig.

avatar van rkdev
Voor mij het minste a-ha album van de "tweede periode". De eerste helft van het album is erg sterk, maar daarna verzand het een beetje in teveel midtempo nummers zonder catchy refreinen. Ook duurt het album een liedje of 4 te lang. Lifelines, There's a Reason for it en vooral Forever Not Yours zijn favoriet.

Alweer een heel mooi album van a-ha, na eerste beluistering enkele nummers te lang zoals nog wel vaker gemeld -overdaad schaadt - maar na een tijd ben ik zowat alle nummers beginnen appreciëren.
Lifelines en Forever not yours zijn natuurlijk de uitschieters omdat het zo'n songs zijn die alleen a-ha maken, elegant en verfijnd, meeslepend en gewoon....mooi.
Maar er zijn ook Time and Again, Solace en Dragonfly , rustig en ingetogen.
Oranges on Appletrees vind ik één van de zwakste songs van de band.

avatar van Twinpeaks
Een album wat wat aan mij voorbij was geglipt , je kunt niet alles luisteren tenslotte. Nu met terugwerkende kracht aangeschaft en het is een mooie krachtige plaat van de Noren . Puike composities en een productie die prima bij de tijd past . Blijft toch een leuk bandje . 4 en halve ster voor deze

De eerste drie tracks, vooral de titelsong, zijn van grote klasse. Daarna komt de klad erin en horen we tamelijk middelmatige popmuziek van een eersteklas band. 3 sterren, maar dat is naar boven afgerond. Een ep'tje en een herbezinning was beter geweest.