Technical Space Composer's Crew - Canaxis 5 (1969)

Alternatieve titel: Canaxis

3,85

West-Duitsland
Wereld / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Boat-Woman Song (17:40)
  2. Canaxis (20:21)
  3. Cruise * (4:36)
8 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Paalhaas
Dit album fuseert als eerste wereldmuziek en electronica. Czukay (bassist van Can) zou zo'n twintig later met dit thema verder experimenteren op zijn albums met David Sylvian.
Het derde nummer Mellow out is Czukay's eerste 'compositie' (1960), en is alleen als bonus op de CD-versie te vinden.

avatar van Jazper
Dit is een tamelijk mooi welhaast bezwerend drony gebeuren. Wauw

Elders op internet kom ik dit trouwens ook tegen onder de artiestennaam Technical Space Composer's Crew met ook een andere hoes. Het lijkt me toch hetzelfde album te zijn...

Bij mij heet het derde nummer ook Mellow Out en niet Cruise.

Belangrijkste echter, dit is erg fraai

avatar van willemmusic
Was er dus (veeeel) eerder dan My Life In The Bush Of Ghost !!!

Is dit geen hoes van een rerelease? Solo Can Editions... kan me niet voorstellen dat die reeks er al in 1969 was.

Wel interessant dit. Heb van de week Movies van Czukay beluisterd, maar blijkbaar was hij er 10 jaar eerder ook al bezig met dit soort muziek. Geweldig.

avatar van willemmusic
All Music Guide geeft die hoes ook, zal wel een werk van Rolf Dammers zijn, toen kunstschilder en op de drie eersten staat dat logo.

All Music Guide zit ook wel eens fout.

Discogs is wat betrouwbaarder, daar staat:

Originally privately released in 1969 by Technical Space Composer's Crew and titled "Canaxis 5". Later reissued as "Canaxis" by Holger Czukay & Rolf Dammers.

Ik heb hem gecorrigeerd naar de oorspronkelijke release uit 1969 (in eigen beheer, met deze artiestennaam en hoes). De hoes die hier eerst stond was die van de CD-reissue uit 1998, welke weer is gebaseerd op de hoes van de LP reissue uit 1982.

herman schreef:
All Music Guide zit ook wel eens fout.

They need a Moderator! En wel een die z'n werk doet zoals jij, Herman, ben nog onder de indruk van USA's paper bag!
Deze hoes is mooier, maarrr.... hier weer Cruise en niet met Mellow Out!

Ah, ik heb Mellow Out er ook bijgezet. Ook de moderator zit wel eens fout.

Wel een lastige plaat met al die verschillende versies: Mellow Out wordt ook wel eens Epilogue genoemd en ik zag ook een versie waarbij Canaxis en Cruise samen zijn gevoegd onder de titel Shock Eyes Ammunition.

En wat die paper bag van USA betreft: ik was zelf erg onder de indruk van dat album, dus dan vind ik het wel leuk dat uit te pluizen.