Neva Dinova - You May Already Be Dreaming (2008)

Label: Saddle Creek

1. Love from Below (2:30)
  2. Will the Ladies Send You Flowers (2:42)
  3. Clouds (3:37)
  4. Supercomputer (2:53)
  5. Tryptophan (2:52)
  6. Squirrels (2:49)
  7. She's a Ghost (3:20)
  8. Someone's Trippin' (2:55)
  9. What You Want (3:21)
  10. Funeral Home (1:18)
  11. It's Hard to Love You (2:55)
  12. No One Loves Me (2:13)
  13. Apocalypse (4:23)
  14. A Man and His Dream (4:29)
Roelof
Ik kan maar beter weer beginnen op een plekje waar nog niemand zijn gezicht heeft laten zien, op altcountry.nl na misschien. Maar dat is tenslotte ook hun werk. En soms kom ik dan maar zo een plaat tegen die ik waarderen kan. Nu krijg ik hier toch een beetje problemen mee, want na een (z)ware strijd tegen de lamlendigheid heb ik hier slechts anderhalfe ster om uit te delen. En ik doe het zonder verdriet, of gêne, of pijn in het hart.

Dit is Neva Dinova, afkomstig uit de Bright-Eyes stal. Saddle Creek, inderdaad, dat normaliter toch wel een oogje in het zeil van kwaliteit houdt. Zou je zeggen.

Nee, nee, ik ben niet tevreden. En ik heb er helemaal voor gezeten, in een stoel, in een kamer met goed geluid. Echt. En zoals het vaak dan gaat met platen die dan uiteindelijk niet heel veel waard blijken klinkt het op het eerste gehoor 'best aardig': er wordt schoon gezongen, de liedjes hebben een fijne melodie, en het luistert heerlijk weg etc. Aangenaam, ja.. Dan nog een liedje, zelfde laken en pak, dan nog een liedje met heftige rockgitaren. Zo, werd ik dan toch even verrast door die heftige rockgitaren. Dan nog een ballad over een vrouw. Dan nog meer schone samenzang. En stillaan begin ik toch op de klok te kijken die boven mijn bureau hangt. En ik begin zo langzaam een beetje weeig te worden. Dit heb ik eerder gezien, dit is eerder gedaan. Dan blijft het wachten totdat er iets gebeurt in die leegte van dit soort altcountry-niksigheid. Zo één waar de voorlaatste van Calexico, Garden Ruin, ook patent op had. Altcountry volgens het boekje. Maar in tegenstelling tot de mensen van Calexico, die wél weten hoe je een lelijk, oud en beproefd recept nog best goed kunt verkopen, heeft Neva Dinova hier een product te verkopen dat het aan alle vorm van karakter ontbreekt.
Oude wijn in oude zakken.

Potentie dan toch alleen in het slot ‘a man and his dream’ dat de mooi deur sluit en zacht en stil en teder naar de einder trekt.
Dat was het. Zat er wat in? Geen idee, uiteindelijk zijn mijn handen na afloop leeg gebleven. Dus ja, ik heb er niet zoveel baat bij gehad in ieder geval. Ik heb er niks van overgehouden, misschien alleen een lichte teleurstelling.

Maar dat is zo verholpen.

Volgende.