King Crimson - Absent Lovers (1998)

Alternatieve titel: Live in Montreal 1984

Label: DGM

1. Entry of the Crims (6:27)
  2. Larks' Tongues in Aspic Pt.3 (5:05)
  3. Thela Hun Ginjeet (7:07)
  4. Red (5:49)
  5. Matte Kudasai (3:45)
  6. Industry (7:31)
  7. Dig Me (3:59)
  8. Three of a Perfect Pair (4:30)
  9. Indiscipline (8:12)
  10. Sartori in Tangiers (4:40)
  11. Frame by Frame (3:57)
  12. Man with an Open Heart (3:44)
  13. Waiting Man (6:26)
  14. Sleepless (6:08)
  15. Larks' Tongues in Aspic Pt.2 (7:54)
  16. Discipline (5:04)
  17. Heartbeat (5:15)
  18. Elephant Talk (8:57)
avatar van ricardo
Wie kent dit album,en wie weet of dit met een 4 of 6 mans samenstelling is. Ik zag hem laatst liggen en de tracklist is geweldig gewoon. Ik zou hem graag willen hebben, maar wil eerst wat meer weten over de samenstelling, en de geluidskwalieteit erover.

avatar van Lee Malone
Ik ben ondertussen al een tijdje van plan om eens iets van King Crimson te kopen en daarbij was mijn oog ook al op deze gevallen. De recensie van Allmusic laat in ieder geval het beste vermoeden, al kan je daar natuurlijk nooit echt op vertrouwen.

@ ricardo: Ik heb al verschillende posts van jou gezien bij de KC albums. Welke zou jij me aanraden van King Crimson? Bij voorkeur live en met Adrian Belew, want die vond ik alvast fantastisch bij Zappa! Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar B'Boom, een goede keuze als startpunt?

avatar van ricardo
Van de live albums weet ik dat vooral B'boom, The Nightwatch en The Great Deciever live 1973-1974 vol 1 en 2 echte live aanraders zijn. Vooral The great Deciever, die is in de 4 mans formatie met Cross, Fripp, Wetton en Bruford in de gelederen, maar live net zo sterk dan de albums met Belew in de gelederen. Voor mij is B'boom veruit het allerbeste live album van King Crimson, en van iedere andere band, want ik heb hem niet voor niets op 1 staan in mijn top 10, en is eigenlijk niet te missen. Een goed startpunt ja dat zeker, alleen als je daarna nog andere platen van KC gaat beluisteren, die vallen wel gelijk enorm tegen dan, vooral de studio albums. De studio albums In The Court Of The Crimson King, Red en Discipline zijn ook niet te missen vind ik, en zou je eigenlijk ook eens moeten gaan beluisteren als je King Crimson wat meer zou gaan willen ontdekken.

Waarom staat Indiscipline er niet tussen? Normaal is het het negende nummer.

avatar van ricardo
B'boom, ElecKtric, en The Great Deciever vol 1 en 2 heb ik wat live albums van KC betreft org in bezit. Ik heb wel zin in dit live album nog met volgens mij vooral nummers van Three Of A Perfect Pair. Wel jammer dat Indiscipline onbreekt, m.i 1 van de beste nummers samen met Elephant Talk uit de periode Discipline, Beat en Three Of A Perfect Pair.

cgfreak postte het al, Indiscipline staat er wel gewoon op. Heb het even veranderd en richting crew gestuurd.
Laatste optreden van de Discipline-samnestelling en één van m'n favoriete KC live albums.

avatar van kaztor
Lee Malone schreef:

Allmusic heeft het bij het rechte eind: De King is baas op deze voortreffelijke, onnavolgbare dubbelaar. M'n schatje heeft me weer verwent met een heerlijke smak muziek deze kerst en deze was vandaag aan de beurt. Er wordt uitgebreid geput uit het post-Islands-oeuvre (de Bruford-periode, aldus) en de band klinkt gretig en gedreven.

Dan moet ik de laatste heruitgave van USA en de Great Deceiver-box (jawel!!!) nog beluisteren!

Ik zou Fripp en de zijnen absoluut eens live willen zien!

kippenhok
kaztor schreef:

Ik zou Fripp en de zijnen absoluut eens live willen zien!

Ze gaan in 2016 op tour in Europa. Ik kan je maar een ding aanraden: GAAN!

Wat ik in september in Utrecht vanaf de eerste (!) rij heb gezien, gehoord en anderszins ervaren heb was ongeevenaard!

avatar van kaztor
Dat wordt een beetje lastig, want ik woon over de Atlantische plas. Maar hopen of ze die oversteken!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Even een grote fout hersteld bij deze release. Jaar van uitgave stond op 1984, dus gelijk op discogs kijken of hier dan ook een vinyluitgave van is. Die is er niet, want dit album verscheen pas voor het eerste in 1998.

Ik ben nog wel benieuwd of ricardo deze release nog te pakken heeft gekregen en wat de mening is?