Estelle - Shine (2008)

R&B / Hip-Hop
Label: Atlantic

1. Wait a Minute (Just a Touch) (4:21)
  2. No Substitute Love (3:33)
  3. American Boy (4:45)

met Kanye West

4. More Than Friends (4:25)
  5. Magnificent (3:57)

met Kardinal Offishall

6. Come Over (3:41)
  7. So Much Out the Way (4:05)
  8. In the Rain (4:08)
  9. Back in Love (4:01)
  10. You Are (3:29)

met John Legend

11. Pretty Please (Love Me) (3:58)

met Cee-Lo

12. Shine (3:49)
Chriss
John Legend achter de knoppen had ik me laten vertellen, dan geef je het op voorhand al een kans en het klinkt allemaal erg lekker. De singles zijn boeiend maar gelukkig niet het beste wat het album te bieden heeft, waardoor je toch aangenaam verasd word bij het beluisteren. Nu 3,5* kan nog stijgen

Father McKenzie
American Boy vind ik ontzettend goed; Toch nieuwsgierig of een hele plaat van datzelfde niveau is... Staat hier genoeg classic soul op, of moet ik me méér aan R&b toestanden verwachten?

Superbeertje
American Boy blijft gewoon een leuk nummer. Vind de featuring ook perfect voor Kanye West.

avatar van Pretbek
Een zeer goed album. Ieder nummer is goed afgewerkt en het is ook nog eens erg afwisselend. Iets om vaker naar te luisteren.

avatar van dazzler
0809 / ESTELLE - American Boy

Estelle eindigde op 9 in de Vlaamse hitsingle jaarlijst van 2008.
American Boy is een aanstekelijke, zonovergoten meezinger.

Tegenwoordig is het hip om hits van vrouwelijke sterren
te kruiden met het gewauwel van zo'n coole, zwarte R&B jongen.
Op die manier krijgt zo'n liedje meteen de allures van een dialoog.
Ik ga wat moeilijker door de knieën voor de charmes van dit plaatje.

avatar van midnight boom
is wel leuk,
Maar ik vind het ook iets hebben (weet niet wat) dat minder is aan haar...

Redelijke cd 3*

avatar van Katsmusic
You Are van John Legend toch overduidelijk mijn fav.

avatar van Shelter
vet album...lekker zomers met veel invloeden (R&B, Rap, Soul, Reggae).
De eerste 6 nummers vind ik geweldig, de nummers daarna gewoon goed. De houdbaarheidsdatum is ook heel behoorlijk.
Ik ben onder de indruk van haar stem die vrij uniek is en haar raps zijn niet storend ondanks dat ze duidelijk geen rapper is (nogal wat artiesten denken ook leuk over een beatje te kunnen babbelen en het rap noemen). De producties doen het erg goed voor mij, het klinkt allemaal "vol" en goed uitgewerkt. Geen standaard popdeuntjes waar weinig aan gewerkt is.
Beste nummers vind ik No Substitute Love, American Boy, Magnificent en Come Over.

dazzler schreef:
0809 / ESTELLE - American Boy

Estelle eindigde op 9 in de Vlaamse hitsingle jaarlijst van 2008.
American Boy is een aanstekelijke, zonovergoten meezinger.

Tegenwoordig is het hip om hits van vrouwelijke sterren
te kruiden met het gewauwel van zo'n coole, zwarte R&B jongen.
Op die manier krijgt zo'n liedje meteen de allures van een dialoog.
Ik ga wat moeilijker door de knieën voor de charmes van dit plaatje.

De coole jongen is een van de meest creatieve producers uit de geschiedenis met een geweldige eigen solo carriere.
Het gewauwel heet rappen.

Ik vind het wel iets naars hebben hoe je het zegt eigenlijk.. coole zwarte R&B jongen.. wellicht in jouw kringen normaal om iemand zo te typeren.

avatar van fabblwaps
Shelter schreef:
Estelle die rapt, daar ben ik wel benieuwd naar. Zal wel niks voorstellen, maar toch.

avatar van Shelter
zoals ik al zei ze is duidelijk geen rapper maar het is niet zo storend als een Fergie die denkt dat ze kan rappen.

avatar van fabblwaps
Maakt me ook niet zoveel uit, ik vind het ook leuk om bijvoorbeeld Mos Def te horen zingen, terwijl ik zijn zangstem niet mooi vind. Als je hoort dat ze er zelf lol in hebben en er eventueel nog wat gevoel in leggen kan ik 't meestal wel waarderen.

avatar van Angelo
Tijdens de eerste paar luistbeurten dacht ik: mwa. Na ongeveer 15 luisterbeurten stelt ‘Shine’ weinig meer voor. Het materiaal verveelt snel en Estelle onderscheidt zich niet van een willekeurige R&B-zangeres. Het nummer ‘American boy’ blijft wel een fijn nummer en de nummers ‘Magnificant’ en ‘Come over’ met de reggae/ska vibe kunnen er ook nog mee door. Datzelfde geldt voor het nummer dat ze met John Legend opnam, ‘You are’ alhoewel ik deze niet écht mooi vind. Het overige materiaal is matig tot zwak.