Spiritualized - Songs in A&E (2008)

Label: Castle

1. Harmony 1 (0:24)
  2. Sweet Talk (4:04)
  3. Death Take Your Fiddle (3:13)
  4. I Gotta Fire (2:28)
  5. Soul on Fire (4:07)
  6. Harmony 2 (0:42)
  7. Sitting on Fire (4:38)
  8. Yeah Yeah (2:28)
  9. You Lie You Cheat (3:04)
  10. Harmony 3 (0:18)
  11. Baby I'm Just a Fool (7:07)
  12. Don't Hold Me Close (3:08)
  13. Harmony 4 (1:32)
  14. The Waves Crash In (4:08)
  15. Harmony 5 (1:03)
  16. Borrowed Your Gun (3:47)
  17. Harmony 6 (0:50)
  18. Goodnight Goodnight (4:38)
avatar van itchy
Soul on Fire, mooiste nummer dat ik tot nu toe dit jaar hoorde!

avatar van dix
dix
mooie hoes ook, lekker basic

tondeman
Hij begint nu toch langzaam door te dringen...

tondeman

avatar van snarf349
en ja hoor, hij kan nog steeds niet zingen, en dat kan me geen bal schelen, is gewoon weer een goede plaat

thelake
Harmony 7

avatar van Thijs!
Sweet Talk is briljant. Bijna net zo goed als LAGWAFIS.

avatar van dj maus
Erg mooie plaat. Ben nooit een echte fan van deze band geweest, hoewel ik Spacemen 3 erg kan waarderen. Vond Spiritualized toch altijd het kleine broertje van Primal Scream.

Deze plaat vind ik een stuk doorleefder dan het oude werk, wat het toch te veel moest hebben van de grote gebaren en quasi-religie.

Sterker nog, het heeft ergens wel het rebelse gevoel van Spacemen 3, maar dan vanuit het perspectief van de oude, ervaren rot, die met nostalgie terugkijkt op z'n jonge, wilde jaren, maar ook beseft dat hij nu toch wel echt over de helft is.

Hoogtepunten: Death Take Your Fiddle, Baby I'm Just A Fool en de single, Soul On Fire, die op 7" vergezeld gaat van een mooie Daniel Johnston-cover "True Love Will Find You In The End". En dat zou heel goed het motto van deze plaat kunnen zijn, voor deze mannen die zo lang allerlei medicijnen gebruiken als surrogaat.

Kid A(cid)
Je laatste zin is een beetje ongelukkig gekozen, aangezien Jason Pierce een zware ziekte moest overwinnen...

avatar van dj maus
Ja en nee, want zijn 'medicijn'-gebruik begon toch, naar eigen zeggen, ooit met 'Taking drugs to make music to take drugs to'.

Kid A(cid)
Tja. Er is voor beiden wat te zeggen. Ik neem aan dat onze Spaceman nu van de drugs afblijft?

avatar van SirNoodle
mooie plaat.
baby i'm just a fool steekt er bovenuit bij mij, maar ook de rest is heerlijk sfeervol en heel genietbaar.

avatar van itchy
Alle Spiritualized-elementen zijn perfect in harmonie met elkaar op deze plaat. Knetterende fuzzrock, gospel, space, het is mooi uitgebalanceerd (in tegenstelling tot de twee voorgangers). De plaat is zwaar gekleurd door Jason Pierce's bijna-dood ervaring. A&E staat voor Accidents and Emergency-ward, waar hij geruime tijd doorbracht. Een handvol prachtige nummers: Death Take Your Fiddle, Soul on Fire, Sitting On Fire, Baby I'm Just a Fool, Borrowed Your Gun. Heel mooi diep en rijk geproduceerd.

De mooie verpakking (zoals elke Spiritualized-plaat) is de slagroom op de taart.

Soul on fire is wel echt een geweldig lichtpunt op een fijne terugkeur van een aantal mindere platen.