Bembeya Jazz National - The Syliphone Years (2004)

Alternatieve titel: A Double CD of Rare and Greatest Hits from the 60's and 70's

Guinee
Wereld
Label: Sternsmusic

1. République Guinée (5:08)
  2. Sabor de Guajira (4:49)
  3. Armée Guinéene (3:57)
  4. Dembaty Galant (3:09)
  5. Air Guinée (3:21)
  6. Guinée Hety Horémoun (4:33)
  7. Montuno de La Sierra (3:55)
  8. Waraba (6:27)
  9. Dagna (4:06)
  10. Doni Doni (4:33)
  11. Camara Mousso (4:31)
  12. Super Tentemba (14:15)
  13. Mami Wati (7:30)
  24. N'temenna (3:59)
  25. Telephone (5:35)
  26. Petit Sékou (5:59)
avatar van Oldfart
Kan iemand van de vier stemmers hier wat over vertellen?
Thelion heeft deze plaat zelfs in zijn Afrika top 10 staan.
Ben benieuwd wat ik me er bij moet voorstellen....

avatar van thelion
Dit is Jazz met Afrikaanse invloeden nee eigenlijk kan je het beter omdraaien Afrikaanse muziek met Jazz invloeden nee het is gewoon Afrikaanse Jazz

Een collectief van artiesten afkomstig uit Guinee die in de jaren 60 een mengeling van traditioneele Afrikaanse Folk , Afropop en Jazz maakten. In de loop van de jaren 60 kwamen er ook meer "Latin" invloeden in hun werk.
Hun werk vertoont veel overeenkomsten met die van iets latere datum zijnde Senegalezen van Orchestra Baobab, al is het werk van Bembya Jazz National wel iets rauwer.

Dit album is een verzameling van hun opnames voor het Syliphone label en bevat opnames uit de eerste periode van hun bestaan (1958-1976).

In 1983 hield de groep op te bestaan, maar in 1999 kwamen de nog levende leden weer bij elkaar om een tournee door Europa en de Vs te doen.

ohmusica
Heb deze band midden jaren 00 in Liege/Luik zien optreden. Was verrassend goed, ging uit mijn dak ofschoon ik deze band of genre niet kende. Afro Jazz en ook latin en er was ook veel koper, ook een kenmerk.