Tangerine Dream - The Electronic Magic of Tangerine Dream (2008)

Alternatieve titel: The Anthology

Duitsland
Electronic
Label: Purple Pyramid

1. The Ones - Lady Greengrass (2:43)
  2. The Ones - Love of Mine (3:05)
  3. Ultima Thule Part 1 (3:22)
  4. Ultima Thule Part 2 (4:13)
  5. Sunset in the Fifth System (6:40)
  6. Asteroid Agenda (11:19)
  7. Maroubra Bay (7:27)
  8. Borealis (4:48)
  9. Mysterious Semblance at the Strand of Nightmares (6:30)
  10. Run to Vegas (10:11)
  11. Exit to Heaven (4:45)
  12. Pink Ashes (4:11)
  13. Landing on 51 (7:57)
  14. The Seventh Folder (7:39)
  15. The Burning Hole (3:38)
  16. Rare Bird [Live 1988] (3:41)
  17. Silver Pendulum (4:57)
  18. Shy Shila (5:24)
  19. Huckebees Dream (10:48)
tangmaster
De mp3 uitgave gehoord leuke schijf van TD echt voor de liefhebbers van het oudere materiaal. in mei verkrijgbaar op CD.

avatar van Gerards Dream
Ziet er bijzonder goed uit, het water loopt me nu al in de oren. Veel werk wat ik nog niet ken, dus niet de zoveelste verzamelaar. Kortom; ik sta al in de startblokken om deze in huis te halen.

avatar van John Doe
Tangerine Dream fans worden rijkelijk beloond zeg, ook met al die Tangerine Tree releases.

avatar van Gerards Dream
Dat is maar hoe je het bekijkt. De beurs moet weer getrokken worden. Het sociale leven moet er opnieuw onder lijden. De boodschappen worden veel te vlug in huis gehaald, waardoor zeker de helft wordt vergeten. Kortom: noem dat maar verwennen.

tangmaster
En eindelijk zonder toevoegingen gewoon eerlijke eerste opnames uit de kluis van Edgar. Pracht album niet te missen voor de echte fans.

avatar van Rinus
Verzamelaar van TD, van stukken die Edgar Froese nog op de plank had liggen. Geen enkel stuk is, volgen mijn beste weten, terug te vinden op de reguliere albums. Het overspant de periode 1967 tot 1988, met als oudste stukken de single van The Ones, het psychedelische rockbandje waar TD uit is voortgekomen, en de enige single van TD uit 1972 met het stuk Ultima Thule part 1 en 2. Voor het merendeel echte juweeltjes uit het TD euvre en een geweldige geluidskwaliteit. Aanrader voor elke TD adept.

Even voor de duidelijkheid:
De stukken van de ones en Ultima thule par 1&2 staan ook op de box Nebulous Dawn. Maroubra Bay komt van de bewerkte versie van Epsilon in malaysian pale uit 2005. Mysterious Semblance komt van het Phaedra 2005 album. En Rarebird (Live 1988) is terug te vinden op Vault 4 desondanks is deze versie iets bijgewerkt.
Sunrise in the Fifth System is een bewerking van Alpha Centauri en Asteroid Agenda is een bewerking van Birth of Liquid Plejades van het album Zeit. De rest komt uit Edgar's kluis. EEn super compilatie in een pracht een unieke verpakking gebasseerd op de doos '70-'80 uit 1980.

avatar van Rinus
Even voor de duidelijkheid:

Zo bedoelde ik dat ook, deze versies zijn voor deze dubbelaar uniek.
En inderdaad een mooie verpakking. Moest trouwens best wel lang wachten, voordat de CD's binnen waren. Trouwens, The Seventh Folder is echt een kippevel nummer.

CorvisChristi (crew)
Moet er wel bij verkondigen dat deze verzamelaar dezelfde is als Ultima Thule die ongeveer tegelijkertijd is uitgebracht. Toch??
En zo ja, dan denk ik toch dat ik deze maar aanschaf, vanwege de verpakking die volgens Tangmaster erg mooi is.....

tangmaster
De verpakking is gebasseerd op die geweldige 4LP box 70-80 uit 1980.

Een pracht uitgave. Ultima thule is de vervanger van deze.

avatar van Gerards Dream
Langzaam maar zeker ga ik mezelf steeds beter begrijpen met de hulp van de gebruikers van deze site. Zoals ik al wel eens heb aangegeven hier ben ik geen fan van verzamelalbums. Dit mede door dat wat er opstaat al in een bepaalde vorm in huis is.

Afgelopen week viel bij mij de verzamelaar Ultima Thule in de bus. Na hem in de cd-speler te hebben gehad was ik zo blij als een klein kind. Op 15 april had ik hier iets geschreven in een reactie op wat een mede user hier geplaatst had en dat hij eigenlijk medelijden met ons moest hebben. Dit zijnde als grap.

Als je dan een paar maanden later ziet dat je grap geen grap is eigenlijk, geeft dat te denken. Een band als Tangerine Dream brengt al genoeg uit, waardoor het af en toe moeilijk is geworden door de bomen het bos te zien. Ooit heb ik Edgar Froese horen zeggen dat hij de band met de fans een belangrijke vindt. Een dergelijke uitgave als dit in combinatie met Ultima Thule roept bij nu pijnlijke vragen op. Kan Edgar de huur niet meer opbrengen voor zijn huis? of Zijn er handige jongens bij platenmaatschappijen die dit uitbrengen om bij de kerst een mooi pakket mee naar huis te krijgen?

Het geeft nu wel te denken, en dat is best jammer te noemen bij een groep die bekend (stond - staat) in zijn goede verhouding met de fans.

tangmaster
Moet je niet bij Edgar zijn maar bij de Amerikaanse maatschappij Cleopatra. Edgar heeft centen zat.

CorvisChristi (crew)
Het zijn inderdaad de jongens van de platenmaatschappijen die regelmatig overbodige verzamelaars uitbrengen met daarop nummers die bij wijze van spreke iedere fan al 20 keer op een andere uitgave heeft staan.
Maar ook het TDI- en het Eastgate-label hebben er regelmatig een handje van om verzamelalbums uit te brengen.
Tja, en als je écht alles wilt hebben, dan horen die verzamelaars er ook bij, echter gaat dat me persoonlijk toch iets te ver.
Gewoon erg opletten dus, wat je wel en wat je niet hebt, ook al is dat tussen al die massa van releases af en toe erg lastig, ja.........
Uiteindelijk ben je nog altijd baas over je eigen portemonnee.

tangmaster schreef:

Het is een boeiende stelling, dat ik voor mijn kritiek niet bij Edgar moet zijn maar bij de platenmaatschappij die het uitbrengt. Toch denk ik dat uiteindelijk de verantwoordelijkheid wel bij Edgar zal moeten liggen in theorie. Hij is degene die Tangerine Dream heeft opgericht en de grote leider is. Hij zal in dat geval tenminste waakzaam moeten zijn wat er met zijn materiaal gebeurd. Als hij zegt in een interview dat hij de relatie tussen zijn fans en hemzelf belangrijk vindt, ben ik wel van mening als kritisch volger dat hij de daad bij het woord moet voegen. Oftewel de boel beter coördineren en ingrijpen waar nodig is, ongeacht of hij nu binnen is of niet.

tangmaster
Fout. Eastgate heeft een licentie gegeven aan Cleopatra, dit album is wat je noemt een limited edition dat vanwege de grandioze verpakking.
Ultima Thule is voor de Amerikaanse markt gemaakt, maar dan komt ie ook gewoon in Europa. Ultima Thule blijft verkrijgbaar, deze niet. Edgar heeft geen invloed op Cleopatra al zouden ze nog eens 10 titels met de zelfde tracks uitbrengen. Het zijn verzamelaars en daar kunnen platenlabels er zoveel van uitbrengen als ze willen. Daar heeft een artiest geen invloed op. Het wordt anders als het om reguliere albums gaat en dan zal Edgar heus wel ingrijpen als dat fout zou gaan.

tangmaster schreef:

En daarmee sla je de spijker op de kop. Ultima Thule is namelijk onlangs wéér uitgebracht, dit keer door platenmaatschappij Solid Rock. Andere hoes, maar wederom met precies dezelfde tracklisting als The Electronic Magic of Tangerine Dream én de vorige Ultima Thule-uitgave.