De Nieuwe Snaar - Revue (1994)

Alternatieve titel: Verzameld Werk

België
Pop / Roots
Label: EMI

1. Mockingbird Hill (3:29)
  2. Mr. Ghost (3:06)
  3. Slim Gaillard (4:19)
  4. Calypso Be (2:58)
  5. Ik Heb Vannacht (4:36)
  6. De Buiten (1:44)
  7. Calypso A (3:08)
  8. Ardennen Doo-Wop (2:15)
  9. Bloemetjesbehang (1:37)
  10. IJsje Vanille (2:36)
  11. Peukje (3:37)
  12. Liesjes Poesje (1:24)
  13. De Préhistorie I (2:47)
  14. De Schat van de Farao (3:50)
  15. De Préhistorie II (2:34)
  16. Bwana Kitoko (4:38)
  17. De Préhistorie III (1:58)
  18. Dynasty Rap 1990 (2:59)
  19. De Zwemmer (2:16)
  20. De Postbode (2:53)
  21. De Fotografie (3:05)
  22. René Magritte (2:49)
  23. Le Chat du Pharaon (3:50)
  24. Die Schöne Müllerin (3:15)
  25. El Nadador (2:16)
  26. De Fotografie (3:10)
avatar van LucM
Ik heb de liedjes van de Nieuwe Snaar altijd erg leuk gevonden en dit is een prima overzicht van deze Vlaamse band die rock met folk en doo-wop vermengt waarbij de teksten vaak hilarisch zijn.
Vooral "Ik Heb Vannacht", "De Schat van de Farao", "Bwana Kitoko", "De Zwemmer" en "De Fotografie" vind ik uitstekend!

Father McKenzie
Geheel akkoord met LucM; met deze plaat haal je meteen al hun leukste liedjes in huis, de teksten zijn vaak hilarisch, leuke bende, die Nieuwe Snaar onder leiding van Jan De Smet!

thejazzscène
Bwana Kitoko gaat over de belgen in haar kolonie Kongo. Bijzonder grappig is dat hoe er wordt verteld over het koningshuis.

avatar van dazzler
thejazzscène schreef:

Bwana Kitoko (mooie heer) gaat eigenlijk over koning Boudewijn
en zoals je terecht aangeeft de relatie tussen België en Kongo.

Kennen julie Zambesi (1956)?
Dat was een instrumental met Afrikaanse roots
die door Lou Bush de hitparade werd ingedirigeerd.
Het thema van Zambesi zit subtiel verwerkt in Bwana Kitoko.
Citeren uit oude popmuziek zonder te plagiëren.
Een truuk die de Nieuwe Snaar feilloos beheerst.

thejazzscène
Ja, die Jan De Smet kent er wat van. Soms kom ik hem eens tegen in de platenwinkel en dan zit hij naar allerlei oude popsingles te zoeken. Heel grappig is dat.