Percy Sledge - When a Man Loves a Woman (1966)

Soul
Label: Atlantic

1. When a Man Loves a Woman (2:56)
  2. My Adorable One (2:43)
  3. Put a Little Lovin' on Me (2:43)
  4. Love Me All the Way (2:32)
  5. When She Touches Me (Nothing Else Matters) (2:32)
  6. You're Pouring Water on a Drowning Man (2:23)
  7. Thief in the Night (2:24)
  8. You Fooled Me (2:27)
  9. Love Makes the World Go Round (2:38)
  10. Success (2:59)
  11. Love Me Like You Mean It (2:27)
avatar van Hendrix4live
Schitterend album! Verdient meer stemmen mensen!

avatar van oruiz
Heerlijk. Veel te weinig stemmen inderdaad. Dit is goud en Percy wist het toen hij de plaat opnam.

avatar van Supersid
Even getwijfeld maar toch voor 4* gegaan. Misschien omdat ik het deze keer na "Otis Blue" gedraaid heb, maar het mist hier en daar wat extra's. Ik kan het echter niet over mijn hart krijgen om minder te geven, daar is hij dan weer te mooi voor...

avatar van Metalhead99
De man is helaas overleden. Dit blijft wel een prachtig nummer. R.I.P.

avatar van Reijersen
Een country-soul topalbum met de wereldberoemde titeltrack.

When a Man Loves a Woman – alleen door die eerste noot al prachtig, met recht een klassieker
My Adorable One – love is all around
Put a Little Lovin’ On Me – gooit de swing er nog even in
Love Me All the Way – en weer terug naar een ballad vol met liefde
When She Touches Me – wat meer gevoel in het zang gedeelte
You’re Pouring Water on a Drowning Man – door heel veel gedaan, deze versie is niet zo heel bijzonder
Thief in the Night – prima song, valt niet direct heel erg op.
You Fooled Me – zelfde idee, zelfde gevoel
Love Makes the World Go Round – zit iets meer swing in, waardoor het ook wat meer opvalt.
Success – de noten worden wel erg lang gemaakt
Love Me Like You Mean It – had van Motown kunnen zijn

(bron: Opus de Soul)

avatar van jorro
Geenszins mijn smaak de muziek op dit album. Op 2 of 3 nummers na sleept het zich in een traag tempo voort. Hetzelfde tempo als dat van de opener, de megahit When a Man Loves a Woman. Maar dat ene nummer is ook het enige lichtpuntje helaas. Ik heb het een paar maal beluisterd, maar het klikt niet.
82 in de 100 Greatest Albums of 1966 en 94 in BestEverAlbums van dat jaar.

avatar van AOVV
Lekkere soulpopplaat van Percy Sledge, met natuurlijk de onverslijtbare titelsong, maar ook nummers als You're Pouring Water on a Drowning Man en Love Me Like You Mean It zijn niet mis. De trompetjes voegen nog wat extra gezelligheid toe aan het aangename stemgeluid van de beste man.

3,5 sterren

avatar van Mssr Renard
Southern soul, maar geen Stax- of Muscle Shoals-plaat. Opgenomen door Quin Ivy en Marlin Greene in de Norala Sound studios (Sheffield, Alabama). Een andere sound en back-up band dus (Marlin Greene speelt hierop gitaar).

De sessies van deze plaat zette alledrie de heren op de muzikale kaart. Quin Ivy schreef ook samen met Rick Hall van FAME, maar deze plaat zal zijn grootste succes zijn.

Overigens is dezd plaat en leadsingle ook het grootste succes van Percy. Overigens heeft hij ook wel echt een fantastische stem.