Dino Saluzzi Group - Mojotoro (1991)

Argentiniƫ
Wereld / Jazz
Label: ECM

1. Mojotoro (9:08)
  2. Tango a Mi Padre (2:44)
  3. Mundos (11:04)
  4. Lustrin (6:23)
  5. Viernes Santo (4:50)
  6. Milonga (La Punalada) (3:44)
  7. El Camino (5:32)
Dino Saluzzi is een bekende bandeonist uit Argentinië. In zijn groep zit de hele Saluzzi clan, broer Celso speelt ook bandeon, Felix tenor en sopraan saxofoon en zoon José drums. Verder nog andere muzikanten voor percussie, gitaar en bas. Dino Saluzzi is een bekende muzikant in Argentinië. Van zijn vader kreeg hij de liefde voor bandeon en in de tijd zonder radio, platen etc. bestudeerde Dino al wel muziek. Hij heeft vanzelfsprekend de bandeonist van Argentinië Astor Piazolla ontmoet, maar heeft juist ook veel gereisd in Argentinië om daar in aanraking te komen met de volksmuziek en deze te integreren in zijn eigen muziek. Intussen is hij een bekend artiest binnen het ECM genre. Hij zorgt voor een eigen interpretatie van de tango muziek met allerlei invloeden. Zoals vaak bij ECM ben ik niet van alles weg, maar doordat het altijd verrassend is blijft het me wel boeien. Een ECM plaat in een uitverkoopbak zal ik altijd meenemen.
Saluzzi zegt over zijn eigen muziek : "Muziek is impliciet in alle mensen .. Alleen muzikanten zijn degenen die het brengen, omdat ze een manier kennen om het lichaam en vorm te geven. [...] Als je authentiek bent en openstaat voor het ontvangen van invloeden uit je omgeving, zul je zeker je omgeving uiten. "
Mooi gezegd en dit herken je ook wel in deze plaat. Het overtuigt niet altijd, daarvoor ben ik onvoldoende fan van deze wat jazzy achtige muziek, maar het is zonder meer boeiend. Vroeger (zo'n 35 jaar geleden) zei mijn platen boer tegen mij dat ik ooit zou eindigen bij jazz muziek. Dat is niet gebeurd, maar de ECM platen beluister ik wel.