Enrico Rava / Dino Saluzzi Quintet - Volver (1987)

Italiƫ / Argentiniƫ
Wereld / Jazz
Label: ECM

1. La But du Souffle (6:30)
  2. Minguito (11:21)
  3. Volver (6:34)
  4. Tiempos de Ausencias (8:01)
  5. Ballantine for Valentine (4:52)
  6. Visions (10:05)
ECM albums zijn bijna altijd de moeite waard. Het Duitse label weet al jaren jazz/world/klassieke artiesten buiten de geijkte kaders te laten treden, vaak door verschillende artiesten samen te laten musiceren. Volver betekent 'kom terug' in het Spaans en in 2006 is er een Spaanse, succesvolle film uitgegeven met deze titel. 20 jaar eerder is echter de titel al gebruikt voor deze ECM uitgave waarbij trompettist Enrico Rava en bandeon quintet van Dino Saluzzi samen musiceren. Nu hou ik niet echt van jazz, zeker niet het freakerige daarvan. Maar ECM weet altijd er iets heel eigens van te maken. Nu ook weer, mooie soundscapes, die wel jazzy aandoen, maar gelukkig binnen bepaalde kaders. Door Dino Saluzzi zit er veel Argentijnse tango in, maar ook dat is weer net even anders. Mooie spannende muziek, soms of je door een landschap loopt, dan weer of je in een donkere rokerige kroeg zit.
Voor mij nog niet iets te jazzy, maar wel zeer muzikaal.