a-ha - East of the Sun, West of the Moon (1990)

Noorwegen
Label: Warner Bros.

1. Crying in the Rain (4:25)
  2. Early Morning (2:58)
  3. I Call Your Name (4:53)
  4. Slender Frame (3:42)
  5. East of the Sun (4:47)
  6. Sycamore Leaves (5:21)
  7. Waiting for Her (4:49)
  8. Cold River (4:41)
  9. The Way We Talk (1:31)
  10. Rolling Thunder (5:43)
  11. (Seemingly) Nonstop July (2:55)
  12. Early Morning [Early Version] * (2:42)
  13. East of the Sun [Early Version] * (5:33)
  14. I Call Your Name [Instrumental Demo] * (2:11)
  15. Slender Frame [Demo] * (5:31)
  16. Waiting for Her [Demo] * (3:23)
  17. Cold River [Demo] * (5:33)
  18. Trees Will Not Grow on Sand [Demo] * (2:29)
  19. Rolling Thunder [Demo] * (5:26)
  20. I Call Your Name [NRK Live] * (4:37)
  21. Manhattan Skyline [NRK Live] * (7:05)
  22. Early Morning [NRK Live] * (3:02)
  23. Slender Frame [NRK Live] * (4:03)
  24. Rolling Thunder [NRK Live] * (5:51)
  25. Sycamore Leaves [NRK Live] * (5:24)
  26. Crying in the Rain [NRK Live] * (4:51)
  27. East of the Sun [NRK Live] * (4:20)
  28. (Seemingly) Nonstop July [NRK Live] * (3:06)
  29. I've Been Losing You [NRK Live] * (5:13)
avatar van Casartelli
Elders werd Scoundrel days al onderschat genoemd. Nou ken ik dat album nog niet, maar deze wel en deze is ook erg goed. Bovendien is dit misschien een aardige eerste tip voor mensen die a-ha associëren met een overdaad aan synthesizers, het geluid is hier wat organischer. De plaat begint met een Everly Brothers cover die zeker niet onderdoet voor het origineel. Beste nummers vind ik voorlopig I call your name, East of the sun en Sycamore leaves... 4*

avatar van Pinsnider
Over onderschat gesproken!!! A-ha wilde met deze plaat wel erg graag "volwassen" uit de hoek komen en is daar behoorlijk op afgerekend (zou teveel op U2 willen lijken, maar is daar iets mis mee..??). Maar persoonlijk vind ik dit een prima plaat geworden. De bekende A-ha ingrediënten zijn aanwezig (goede liedjes met een scherp randje en de nodige humor) en dit keer muzikaal puik ondersteund met een hoogtepunt voor de saxofoon in het schitterende "I Call Your Name".

avatar van SirNoodle
Ik ben op deze plaat afgehaakt vroeger, na de eerste teleurstelling van stay on these roads en nu deze. maar in tegenstelling tot Stay on these roads kan ik deze plaat nu opnieuw beluisteren en ben ik er een pak positiever over.

Inderdaad het begin van hun meer organisch geluid, de crying in the rain cover vind ik nog altijd goed, I call your name is echt een steengoed nummer, mooie luisterplaat op zijn geheel.

Alhoewel ik alles van a-ha kan waarderen, ben ik het wel eens met SirNoodle dat dit het begin was van een wat organischer geluid, hoewel dat ook op 'Scoundrel Days' al te horen was ("I've Been Losing You", "October"). De opvolger 'Memorial Beach' was nog wat meer rockgeorienteerd en donkerder en was waarschijnlijk daarom ook het slechtst verkopende album van a-ha. Met hun comebackalbum 'Minor Earth|Major Sky' en het daaropvolgende 'Lifelines' werd weer naar een meer synthesizergericht geluid gezocht en niet gehel onverdienstelijk, maar toch iets té dance-achtig naar mijn smaak. Gelukkig is 'Analogue' weer een goede pop/rockplaat van a-ha geworden.

avatar van StayVisible
Vind dit de beste en meest volwassen plaat die A-ha ooit gemaakt heeft. En heb er veel goede herinneringen aan.

Favoriete tracks:
- I Call Your name
- East of the Sun
- Sycamore Leaves
- Rolling Thunder

avatar van rkdev
Ik ken alleen de eerste 3 nummers, en Crying in the Rain is echt fantastisch.

avatar van StayVisible
@ rkdev, als je deze plaat ooit nog eens tegenkomt in een cd winkel, neem deze dan mee. Het is echt een aanrader!

avatar van rkdev
@ StayVisible: Heb deze plaat ondertussen een aantal keer geluisterd en ben het met je eens dat 'ie erg goed is. Voorlopig 3,5* met mogelijkheid tot meer.

(Seemingly) Nonstop July is overigens van ongekende schoonheid.
En de sax in I Call Your Name is tevens geweldig !
Ze hadden wel met Rolling Thunder moeten eindigen, door de regen was dan het album meer een geheel geworden.

p.s. ben het niet met je eens als het gaat om hun meest volwassen plaat. Die eer gaat toch echt naar Analogue.

Wow rkdev, ik ben het wel op heel veel vlakken met je eens! Ik vind trouwens 'Memorial Beach' ook in aanmerking komen voor de titel meest volwassen plaat van a-ha...

avatar van The Voice
Tijdlang niet gehoord en daarom wel weer eens de moeite waard om es te gaan beluisteren. Ook goeie herinneringen aan dit album. Gek genoeg is mijn favoriete nummer "The way we talk" ook het korste nummer op het album.

Ondergewaardeerd album van Aha (door de massa) maar mijn inziens onterecht (en gelukkig degene boven mij vinden dat ook)

Titeltrack vind ik erg mooi.

avatar van Dibbel
Mooie ingetogen plaat van A-Ha.
Klinkt behoorlijk basic en organisch. De jaren 80 synths zijn er nu wel definitief uit.
Sowieso een groep die behoorlijk onderschat werd (wordt?) ook in de jaren 80 al.
Op deze behoorlijk rustige plaat vind ik I Call Your Name, East of The Sun (met mooie subtiele gitaarsolo) en Sycamore Leaves de beste nummers.
Cold River is ietsje steviger.
Crying In The Rain is het bekende nummer wat de hitlijsten haalde en ook gewoon goed.
Geen echt slechte nummers op deze plaat.
Binnenkort nog maar weer eens een paar keer erin leggen deze.
4 sterren dan maar.

avatar van dynamo d
Ik weet niet of het door de productie komt of de kwaliteit van de cd maar het geluid is wel heel magertjes als ik naar dit album luister.

avatar van vigil
komt een remaster met bonus cd, waarschijnlijk nog dit jaar

vigil schreef:
komt een remaster met bonus cd, waarschijnlijk nog dit jaar

Heb deze inmiddels al een tijdje in bezit. De releases van deze band zijn erg leuk. Eigenlijk staat er teveel extra op. De demo's zijn leuk om een keer te horen maar daar blijft t bij.

Bij deze box zitten wat mooie audio live tracks en een live dvd

Morten ziet er bijna uit als indiaan met zijn lange haar, maar de show is erg leuk. Jammer dat er tijdens rolling thunder ineens doorheen gepraat wordt over bootlegs, maar verder erg de moeite waard om te zien.

Wist niet dat zij ook na reguliere shows ook af en toe een club indoken om daar een aftershow te spelen op de daar beschikbare instrumenten. Een beetje ala Prince dus.

Dit album blijft overigens prachtig, en de heruitgave heeft wat mij betreft een prachtig geluid.

Verdomd fijne plaat van a-ha . Volwassen en ingetogen met hier en daar een lekkere versnelling . Het is en blijft een lekker bandje. Het is toch jammer dat dit soort albums het moeten doen met een luizige 61 stemmen . Een herontdekking van mij en 4 sterren voor deze .

avatar van Parlotones
Heb deze op cassette nog ergens liggen. Vind het een leuke album veel gedraaid destijds. Een tijd terug was er sprake dat de cassette terug kwam kan iemand mij vertellen of dat wat geworden is.