The Byrds - The Essential (2003)

Rock / Folk
Label: Columbia

1. Mr. Tambourine Man (2:31)
  2. I'll Feel a Whole Lot Better (2:32)
  3. All I Really Want to Do (2:04)
  4. Chimes of Freedom (3:51)
  5. Turn! Turn! Turn! (To Everything There Is a Season) (3:51)
  6. She Don't Care About Time [Single Version] (2:30)
  7. It Won't Be Wrong (1:59)
  8. Set You Free This Time (2:50)
  9. He Was a Friend of Mine (2:31)
  10. Eight Miles High (3:36)
  11. 5D (Fifth Dimension) (2:34)
  12. Mr. Spaceman (2:10)
  13. So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star (2:06)
  14. Have You Seen Her Face (2:41)
  15. Renaissance Fair (1:52)
  16. My Back Pages (3:08)
  17. Lady Friend (2:31)
  18. Old John Robertson [Single Version] (1:54)
  19. Goin' Back (3:27)
  20. Natural Harmony (2:12)
  21. Wasn't Born to Follow (2:03)
  22. You Ain't Going Nowhere (2:35)
  23. Hickory Wind (3:32)
  24. This Wheel's on Fire (4:45)
  25. Drug Store Truck Drivin' Man (3:54)
  26. Ballad of Easy Rider (2:04)
  27. Jesus Is Just Alright (2:10)
  28. Lover of the Bayou [Live] (3:40)
  29. Chestnut Mare (5:08)
  30. Glory, Glory (4:01)
  31. I Wanna Grow Up to Be a Politician (2:02)
  32. Tiffany Queen (2:41)
  33. Farther Along (2:57)
Father McKenzie
Iedere echte liefhebber van goede sixties gitaarrock moet iets van deze gewèldige band in huis halen. Ideale instapper deze maar de reguliere albums blijven wel de boodschap.
Desalniettemin, overdonderend goede verzamelaar!

avatar van Rinus
Ik heb de re-release van dit album met een andere foto op de voorkant en met 46 tracks erop. Geweldige verzamelaar in een goede geluidskwaliteit (remaster) en essentieel voor iedereen die van muziek houdt. Vooral het gitaargeluid dat ze in het begin hadden (Rickenbacker) is uniek en gelijk te herkennen als The Byrds, naast de harmoniezang van de leden.
Daarnaast waren ze zo'n beetje de ultieme vertolkers van Dylan songs.

avatar van Duco van Deugen
Ook weer zo'n uitstekende verzamelaar. Als je de geschiedenis van de groep kent, kan het haast niet beter, zou je bijna zeggen. Alle grote en kleine hits zijn aanwezig. Ook belangrijke LP-nummers en songs uit films (Easy Rider) is men niet vergeten. Het enige minpuntje is het ontbreken van nummers van het reünie-album uit 1973. Niet dat dit zo'n geweldige LP was, maar uit het oogpunt van volledigheid had men toch wel een nummer als "Full Circle" (bescheiden hitje) kunnen selecteren.
Volkomen terecht staat er op de voorkant van de release een foto van de originele bezetting. Eind jaren '60 verloor de band helaas veel van zijn glans door de voortdurende personeelswisselingen. De enige constante factor was in feite Roger McGuinn.

Geluidskwaliteit van deze dubbel-CD is goed tot zeer goed. Sommige nummers zijn lichtelijk verlengd zoals Mr Tambourine Man. Beslist een '4.5' voor dit waardevolle album.