Mod Jazz (1996)

Jazz / Soul
Label: Kent

1. Shirley Scott en Stanley Turrentine - Soul Shoutin' (3:24)
  2. Freddie McCoy - Collard Greens (2:33)
  3. Cannonball Adderley Sextet - Tengo Tango (2:22)
  4. Mark Murphy - Why Don't You Do Right? (2:30)
  5. Jimmy Witherspoon - Money's Gettin' Cheaper (2:50)
  6. The Nomos - Step Out and Git It (2:19)
  7. Jack McDuff Big Band - Theme from "The Carpetbaggers" (2:50)
  8. Johnny Hammond Smith - NYPD (2:18)
  9. Billy Hawks - Whip It on Me (3:19)
  10. Cal Tjader - Evil Ways (3:06)
  11. Mongo Santamaria - Yeh, Yeh! (2:04)
  12. Mongo Santamaria - Watermelon Man (2:30)
  13. Mose Allison - The Seventh Son (2:40)
  14. Otis Spann - I'm Ready (3:07)
  15. Willis Jackson - Pool Shark (2:29)
  16. Sonny Stitt - Soul Shack (2:58)
  17. Eddie Jefferson - Filthy McNasty (3:33)
  18. Jimmy Witherspoon - Love Me Right (2:20)
  19. Pat Bowie - I've Got Your Number (2:50)
  20. Charles Earland - Black Talk (3:36)
  21. The Merced Blue Notes - Mama Rufus (1:57)
  22. Rusty Bryant - Soul Liberation (3:44)
  23. Boogaloo Joe Jones - Games (4:26)
  24. Kenny Burrell - Kenny's Theme (2:47)
  25. Jack McDuff Big Band - Them from "The Pink Panther" (5:18)
avatar van dj maus
Nu ook op dubbel vinyl! Nog altijd een briljante collectie party jazz, met de nodige orgeltjes!

avatar van heartofsoul
En dan te bedenken dat er nog eens zes deeltjes in de serie Mod Jazz bestaan... En eigenlijk vind ik ze alle zeven even genietbaar...

avatar van judgepaddy
Ook net binnen op vrolijk gekleurd vinyl
Inderdaad tof om een feestje opgang te brengen met obscure dansbare Jazz.
Af en toe maar eens kijken naar een ander deel.

avatar van heartofsoul
Een groot gedeelte van de opnames op dit album komen uit de Prestige-catalogus; bij dat label (evenals bij Blue Note) hadden ze blijkbaar snel door dat er een markt bestond voor smeuïge en dansbare jazz. Het hammondorgel is verder prominent op dit album te horen, en verder ook een paar uitstekende vocalisten, zoals bijvoorbeeld de mij verder niet bekende Pat Bowie, de door mij bewonderde Eddie Jefferson en ook nog Mark Murphy. Er is ook nog wat blues te horen (Otis Spann en Jimmy Witherspoon) en er staan twee stukken van Mongo Santamaria op het album. Saai is het dus in ieder geval niet, maar juist lekker afwisselend. Ik had het album al een tijdje niet meer beluisterd maar het gaf mij (al waag ik mij niet zo snel op de dansvloer) weer dat bruisende gevoel. Er bestaan overigens nóg zeven delen in deze reeks op Kent.

avatar van J.J. Wever
Na 4 jaar wachten verschijnt er een nieuw deel in de Mod Jazz serie van Kent:

Mod Jazz Rides Again (2018)

avatar van Edgar18
jordidj1, gefeliciteerd met je nieuwe functie! Om het heugelijke feit te vieren beveel ik je deze toepasselijke plaat aan. Uitermate ontspannend tijdens het redigeren van deze site.