Eurovision Song Contest Belgrade 2008 (2008)

Servië
Label: EMI

1. Gisela - Casanova (Andorra)
  2. Olta Boka - Zemrën E Lamë Peng (Albania)
  3. Sirusho - Qele, Qele (Armenia)
  4. Elnur & Samir - Day After Day (Azerbaijan)
  5. Laka - Pokušaj (Bosnia & Herzegovina)
  6. Ishtar - O Julissi (Belgium)
  7. Deep Zone & Balthazar - DJ, Take Me Away (Bulgaria)
  8. Ruslan Alehno - Hasta la Vista (Belarus)
  9. Paolo Meneguzzi - Era Stupendo (Switzerland)
  10. Evdokia Kadi - Femme Fatale (Cyprus)
  11. Tereza Kerndlová - Have Some Fun (Czech Republic)
  12. No Angels - Disappear (Germany)
  13. Simon Mathew - All Night Long (Denmark)
  14. Kreisiraadio - Leto Svet (Estonia)
  15. Rodolfo Chikilicuatre - Baila el Chikichiki (Spain)
  16. Teräsbetoni - Missä Miehet Ratsastaa (Finland)
  17. Sébastien Tellier - Divine (France)
  18. Andy Abraham - Even If (United Kingdom)
  19. Diana Gurtskaya - Peace Will Come (Georgia)
  20. Kalomoira - Secret Combination (Greece)
  21. Kraljevi Ulice & 75 cents - Romanca (Croatia)
  22. Csézy - Candlelight (Hungary)
  23. Dustin the Turkey - Irelande Douze Pointes (Ireland)
  24. Boaz Mauda - The Fire in Your Eyes (Israel)
  25. Euroband - This Is My Life (Iceland)
  26. Jeronimas Milius - Nomads in the Night (Lithuania)
  27. Pirates Of The Sea - Wolves of the Sea (Latvia)
  28. Geta Burlacu - A Century of Love (Moldova)
  29. Stefan Filipovic - Zauvijek Volim Te (Montenegro)
  30. Tamara, Vrcak & Adrian - Let Me Love You (FYR Macedonia)
  31. Morena - Vodka (Malta)
  32. Hind - Your Heart Belongs to Me (The Netherlands)
  33. Maria - Hold on Be Strong (Norway)
  34. Isis Gee - For Life (Poland)
  35. Vânia Fernandes - Senhora Do Mar (Portugal)
  36. Nico & Vlad - Pe-o Margine de Lume (Romania)
  37. Jelena Tomaševic - Oro (Serbia)
  38. Dima Bilan - Believe (Russia)
  39. Charlotte Perrelli - Hero (Sweden)
  40. Rebeka Dremelj - Vrag Naj Vzame (Slovenia)
  41. Miodio - Complice (San Marino)
  42. Mor ve Ötesi - Deli (Turkey)
  43. Ani Lorak - Shady Lady (Ukraine)
Zoals altijd flink verguisd en de laatste jaren misschien nog wel meer vanwege het zogenaamde Oostblokfeestje.
Maar daar is dit jaar wat op gevonden: er zijn nu 2 halve finales waarin de landen flink over zijn uitgesmeerd. De top 10 landen van vorig jaar hebben pech want dit jaar staan alleen de 'big four' (UK, Frankrijk, Spanje en Duitsland) plus de winnaar van vorig jaar Servië gelijk al in de finale op zaterdag 24 mei.
Die halve finales (dinsdag 20 mei met Nederland en België en donderdag 22 mei) ga ik beide missen dit jaar, maar is missen ook wel het juiste woord?
Gezien de wederom beroerde kwaliteit kun je je dat afvragen natuurlijk.

Deze cd start met Andorra. Gisela zingt een Kylie Minogue-achtig popdeuntje waar het hartje boom boom boom gaat. Dat doet de mijne niet bij het horen van dit nummer. Doet u mij maar de echte Kylie dan.
Albanië volgt met een ballad die past in de traditie van die landen. Best sfeervol wat zangeres Olta Boka brengt, misschien ietwat te hijgerig maar dat zullen we dan wel horen in de live versie op 24 mei.
Armenië stuurt Sirusho Harutyunyan; een opzwepend nummer met traditionele invloeden, maar o jee, hoor ik daar weer trommels? Hadden we die al niet eerder gehoord? Paar jaartjes te laat mevrouw?
Azerbaijan debuteert en het gaat tijdens het intro al mis. Eén of andere opera-zangeres zet haar strot open. O nee, het blijkt een kerel te zijn met vleugels en dat kan me daar toch krijsen. Is dit serieus? Daarna volgt een middelmatig rock / pop deuntje: veel geschreeuw, zeer weinig wol, en om zo te debuteren..... schaam jullie. Vlieg maar weer terug richting hemel en denk maar na over volgend jaar.
Bosnië & Herzegonina doen het zo slecht niet met Elvir Lakovic Laka (hier op de cd afgekort Laka). Een aardig popdeuntje, maar of dit ver gaat komen betwijfel ik.
En dan komt België: je valt er voor of je gruwt er van en dat zullen we gaan merken aan de uitslag. Dit gaat zeer ver komen of dit gaat onderaan eindigen. Ik gruwel van dit jodel-nummer in fantasietaal, maar ik denk dat het hoe dan ook opvalt. De finale moet in elk geval haalbaar zijn voor onze zuiderburen.
Bulgarije gaat retro. Kent u de Bombfunk Mc's nog met Freestyler? Nou zoiets is dit dus. Vreselijk gedateerd, maar daar kunnen de Bulgaren vast niets aan doen: het zal daar anno 2008 wel erg hip zijn. DJ, take please take me away van deze zooi!
De teksten zijn vaak erg to the point op het festival en Hasta La Vista zullen we vast al eerder gehoord hebben. Zo klinkt dit deuntje uit Wit-Rusland overigens ook. Dima Bilan scoorde er eerder goed mee, dus Ruslan Alehno moet dat kunnen herhalen. Oervervelend, maar daar zullen ze in het oostblok vast anders over denken dus zal het ver komen.
Italië doet helaas al heel wat jaren niet meer mee. Gelukkig spreken ze in Zwitserland ook Italiaans en de inzending van dit jaar van Paolo Meneguzzi valt binnen de categorie Italiaanse smartlap. Niet eens zo heel verkeerd moet ik zeggen en dit soort nummers willen het nogal eens goed doen en ik verwacht dat het een aardig eindje zal komen. Het is in elk geval lekker catchy.
Cyprus stuurt een Femme Fatale in de vorm van Evdokia Kadi. Dans de sirtaki met ons mee op dit aanstekelijke nummer. Het kan alle kanten op hier mee, maar ik vrees toch dat het niet ver zal komen.
Tereza Kerndlová mag Tsjechië vertegenwoordigen met een slap nummer. Vlees noch vis en die mogen zaterdag thuis gaan kijken. Ze zullen er niet bij zijn in elk geval.
Duitsland zit er in elk geval wel bij, maar doet het al een paar jaar niet erg goed en eindigen steevast ergens onderaan. Dit nummer zal het beter doen, maar o wat krijg ik het hier benauwd van. Pop a la All Saints maar dan de slappe versie. Dank u wel en van mij mag u de traditie voortzetten onderaan te eindigen. Brrrrr....
Mika is nogal populair dus dacht Denemarken: zoiets moet het worden. Ik zie de kikker van Roger Clover's Love is All opeens weer voor me. Ongeneerde vrolijkheid waar je tandglazuur spontaan van gaat barsten. Het zal ver komen, want dat doet Mika immers ook.
Estland doet het over het algemeen erg goed op het festival. Blijkbaar hebben ze daar geen zin meer in want ze sturen me daar een partij debiels in: vervelend kinderdeuntje, beetje dreinen, beetje duits erdoor en hopelijk zingt de zaal wel mee. Ik vrees dat de zaal en masse even gaat plassen nu.
Spanje had een bijzondere voorselectie: het publiek mocht kiezen via myspace en dat werd dit Baila el Chikichiki. Mijn hemel de infantiliteit zet zich dus nog even voort. Is dit serieus? Waarschijnlijk niet want ook Spanje doet het al een tijd niet goed meer en zal denken 'hoe debieler hoe beter'. Het zou me niet eens verbazen als ze nu wel gaan scoren. Maar er op hopen is een ander ding.
Finland denkt het grote succes van Lordi maar eens op herhaling te gooien met heavy mannen, ditmaal zonder maskers. Geen maskers wel veel Oeh en Aah. Minder aanstekelijk dan Lordi, maar altijd nog een stuk leuker dan menig liedje dit jaar.
Frankrijk doet het ook al tijden niet goed meer (zouden die big 4 dan toch afgestraft worden voor hun directe plaatsing in de finale?). Ze proberen het tij te keren met een bekende naam in de vorm van Sebastien Tellier. Opvallen doet dit zomerse electro deuntje wel, maar volgens mij had Tellier er niet zo'n zin in. Ik weet het niet zo goed met dit nummer: de ene keer vind ik het wel leuk en de andere keer grijp ik naar de skiptoets.
En om bij die big four te blijven: Groot-Brittanië maakt zich de laatste jaren ronduit belachelijk met vorig jaar als triest dieptepunt. Dit jaar krijgen we een soulvolle discostamper. Zeker wel één van de beter nummers dit jaar maar mij pakt het maar niet.
Georgië levert een middelmatig nummer af. Ene oor in, andere weer uit, maar dat is niet erg: mooi moment om maar eens een drankje in te schenken en wat borrelnootjes te halen. Als je daar nu een beetje hard op knauwt hoor je dit flutnummer ook niet.
Griekenland doet het dan weer erg goed de laatste jaren en ook dit jaar weten ze wel een populair nummer af te leveren. Het is naar songfestival-maatstaven best hip te noemen en heeft weer wat traditionele invloeden in zich. Zeker niet verkeerd.
Kroatië gaat echt op de traditionele toer en dat kan ik wel waarderen. Ik moet hier en daar zelfs even denken aan Gotan Project met de tango. Niet behorend tot mijn grote favorieten maar ik heb hier wel mijn waardering voor.
Hongarije zet de traditie der bluesy ballads voort met Csézy. Een degelijk nummer wat goed in het gehoor ligt. Toch was ik meer onder de indruk van hun vorige inzendingen. Dit is me net iets te glad helaas.
Moet er nog iets gezegd worden over Turkey douze points? (wat zullen de Turken er van gaan profiteren!). Ierland wil graag een statement maken maar in mijn ogen op zeer foute wijze. Blijf dan gewoon weg zoals Oostenrijk dit jaar ook doet. Maar nee, een valszingende kalkoen zal dit jaar het festival op zijn kop gaan zetten en misschien nog wel winnen ook. Het zou mij niet verbazen!
Dana International heeft al eens gewonnen en probeert het nu weer voor Israel. Ze doet het niet zelf maar Boaz Mauda mag deze ballad gaan zingen. Het is ietwat klef misschien maar ik vind het toch wel wat hebben. Het blijft bij mij in elk geval hangen. Maar wederom douze points? Nee, dat denk ik niet.
IJsland stuurt Eurobandið met het nummer Fullkomið líf. Helaas willen ze toch internationaal doen en is de naam gewijzigd in Euroband en het lied in This is My Life. Jammer, want ik vind dat taaltje zo aanstekelijk. Het nummer zelf is ietwat simpele euro-house, maar is wel aanstekelijk en pakkend. Moet kunnen scoren dus.
Lithouwen stuurt een ballad. Lekker dramatisch en goed passend in dit festival. Ik ben benieuwd of dit vals gaat, want dat vermoeden krijg ik een beetje. Altijd lachen natuurlijk zo'n vals galmende zanger.
Letland komt met een belachelijke kinderdeun en denken de show te stelen, althans dat zingen ze. Ja dat denk ik ook: velen zullen van de bank rollen van het lachen. Hi-hi-hi-ho-ho-ho!!!! Ze zingen het zelf al.
Moldavië gaat op zomers zwoel: roseetje, strand en hangmatje. Elk jaar zit er wel zoiets tussen en nu dus weer. Best aardig hoor maar ook erg nietszeggend. Next!
Montenegro is next met... ja met wat eigenlijk? Een middelmatig deuntje waar je een gaap bij moet onderdrukken.
Daar moeten we even van bijkomen en dat doen we met een glas Vodka aangeboden door Malta. Ik durf wel te zeggen dat dit mijn guilty pleasure van dit jaar is. Eigenlijk heel erg slecht maar daardoor ook erg vermakelijk en het opzwepende zorgt er voor dat ik weer helemaal wakker ben na de loungetent van daarnet.
En dan hebben we daar onze eigen Hind. Ach gut, het meiske had nog een liedje liggen en afgestoft en daarmee denkt ze ons land goed te kunnen vertegenwoordigen. Helaas pindakaas, met zo'n saai nummer als dit zitten we wederom niet in de finale en dat is dan jaar nummer zoveel. Is er dan niemand bij de NOS die zegt: zo kan het niet langer? Of willen ze echt niet meer?
Noorwegen komt niet heel origineel uit de hoek maar weet me toch wel in te pakken met een degelijk nummer dat opvalt door juist die degelijkheid, jammer alleen dat we dit al vaker gehoord hebben.
Polen gaat midtempo en zorgt daarmee gelijk weer voor een plaspauze. Celine Dion liefhebbers moeten hun plas maar even ophouden want die zullen dit gebler wel kunnen waarderen.
Portugal hangt er altijd een beetje bij. Vânia Fernandes hoopt daar verandering in te brengen met zeker een alleraardigst nummer dat het in de polls ook niet slecht doet. Maar dat zegt helemaal niks.
Roemenië doet het niet slecht alleen vrees ik dat daar dit jaar verandering in gaat komen met deze slijmerige ballad waar het kwijl van afdruipt.
Snel doorspoelen want dan kunnen we beginnen aan mijn favoriet van dit jaar. Als het aan mij ligt mag Servië gewoon weer winnen met deze schitterende, fonkelende ballad. Het is een van de weinige nummers die opvallen tussen alle pulp. Ze doen waar ze goed in zijn. Niks oostblokfeestje. Neem gewoon een voorbeeld aan dit soort nummers die terecht goed scoren. Ook dit jaar verwacht ik niet anders: gaat hoog eindigen en van mij mag het winnen.
Rusland dacht blijkbaar dat als Wit-Rusland met Dima Bilan scoort (kent u hem nog? die meneer met die act waar een dame uit de piano kroop? Work Your Magic). Dat nummer vond ik al niet geweldig maar dit is nog veel minder. Flauw popnummertje. De jonge meiden en homo's zullen vast wel weer op hem stemmen. Trek je shirt maar uit Dima: levert je vast punten op.
Vorig jaar tipte ik mijn favo bandje The Ark voor Zweden. Hoe ver kon ik er naast zitten: ze deden het helaas niet goed. Daarom trekt Zweden weer eens een oud-winnaar uit de kast. Charlotte-Take me o Your Heaven-Perelli mag het weer gaan proberen en ja hoor, ook nu heeft haar nummer Abba-invloeden. Iets minder dik er boven op dan haar winnende song van een paar jaar terug en ik denk dat we hier wederom een winnaar te pakken hebben. Als ik geld moest inzetten zou ik het op Zweden doen. Catchy nummer, zit goed in elkaar en slaat bij iedereen wel aan.
Slovenië levert ook een nummer die ik tot de betere van dit jaar reken. Ook erg catchy en zou het niet slecht moeten doen.
San Marino is de andere debutant dit jaar en doet dat met een jongensrockgroepje. Best schattig hoor, maar erg flets. Die mogen het volgend jaar maar weer eens proberen.
Turkije gaat ook eens voor rock. Een beetje simplistisch maar niet eens zo heel onaardig. Ik hoor dit heel wat liever dan menig house-deuntje dit jaar.
Ook in Oekraine weten ze al een aantal jaar ver te komen en dat zullen ze voort blijven zetten met sterke popsongs als deze. Uiteraard sterk binnen Songfestival-context maar toch. Dit haalt de finale wel en zal best hoog eindigen in de finale want zo veel concurrentie hebben ze niet. Ik gok top 5.

Mis ik wat aan de 2 halve finales die ik niet ga zien? Nee, niet echt. Het is ook allemaal too much en volgens mij is het een beetje de verdere ondergang van dit eens zo leuke festival. In het oostblok denken ze daar vast anders over dus volgend jaar zullen we vast wel weer mijn commentaar lezen bij de Eurovision cd 2009

Mijn top 10 bewaar ik nog even voor een later bericht.

avatar van kaztor
Ik ga de bovenstaande uitweiding maar eens rustig op m'n gemak lezen als ik heb genoten (nouja..) van het festival.

Maar soms vallen studio-versies behoorlijk tegen of mee in vergelijk met de uitvoering zelf natuurlijk (meestal is het live nog slechter of hilarischer)

Overigens zijn de gay-fans gewaarschuwd: Servische rechts-nationalisten hebben al hard geschreeuwd u allen aan te pakken aldaar. Het is maar dat u het weet! (wat zal de zaal leeg zijn dit jaar )

Ishtar een lichtpunt?????? Dat vond ik echt één van de dieptepunten ooit, niet om aan te horen. Dat geldt trouwens ook voor Rusland, Azerbaidzjan, Israël, Bosnië, Ierland, Estland, Armenië en Moldavië, allemaal verschrikkelijke nummers.
Wat betreft de betere nummers: voor mij sprong er eentje echt bovenuit en dat was Noorwegen. Verder vond ik San Marino, Nederland, Slovenië en Andorra ook nog redelijk.

avatar van LucM
0,5
Eerlijk gezegd kan ik geen enkel lichtpunt vinden. Allemaal dermate lege popdeuntjes die je al vergeten bent tijdens het beluisteren. Dit is nog een stuk erger dan de huidige hitparadepop, waar er tenminste nog enkele leuke en onvergetelijke nummers tussen zitten. Het nummer van Ierland vond ik wel hilarisch, maar niet meer dan dat. Wat Ishtar betreft, in het begin vond ik het wel leuk, maar als je dat meermaals hebt gehoord begint het knap melig te klinken.

Father McKenzie
Bweurk!

(zie uitleg van LucM, ik denk er krèk hetzelfde over, dit heeft met echte muziek niets van doen!)

avatar van Rinus
Ik maak hier altijd mijn eigen verzamelaars van.