Autechre - Cichlisuite (1997)

Electronic
Label: Warp

1. Yeesland (6:22)
  2. Pencha (6:14)
  3. Characi (7:23)
  4. Krib (3:11)
  5. Tilapia (6:14)
avatar van Onderhond
Autechtre plaatje dat mij wat minder ligt. Vooral de mooie melodieën mis ik op dit album. Ratelen doet het nog steeds erg lekker, maar op een nogal bedrukt patroon van waves.

"Yeesland" demonstreert. Track begint op zich zeer aangenaam met lekker ritmisch geklooi, maar wordt al snel onderbouwt met wat groovier melodieën, later met een werkelijk trieste wave. Het duurt tot ver na halverwege vooral de track voor mij echt openplooit en z'n kwaliteiten laat zien. Het einde van de track is wel prachtig, maar een beetje te weinig, te laat. "Pencha" is een gelijkaardig verhaal. Het begin is erg matig, en het duurt veel te lang vooraleer de track leuk begint te worden. Waar Autechre in hoogdagen begon, daar climaxen ze nu, en da's toch redelijk teleurstellend. "Characi" is voor mij een beetje de druppel, aangezien deze track zelfs niet beschikt over een leuk einde. Beetje armoedig en triest geratel de hele tijd.

Meestal stop ik hier met luisteren, wat eigenlijk wel jammer is, want de leukste tracks volgen nog. "Krib" heeft wel een aangename backgroundwave waar rustig op gerateld en voortgebouwd wordt. Misschien niet zo afgewerkt als de beste Autechre, maar wel een zeer mooi en aangenaam trackje. Topper van deze EP. En ook "Tilapia" is best leuk, al moet je hier ook weer eerst de te lange intro door. Melodisch wel prachtig op het einde.

Twee matige nummers, één echt slecht nummer, een halve topper en een bijna topper, da's de balans. Alles opgeteld is dat zo'n 2.5*, en daar kan ik me wel in schikken ook. Ik verwacht meer van een Autechre release.

avatar van Yak
Yak
Weer een 'hoe spreek je dat in God's Naam uit' opgelost. Dit was voor mij altijd 'kiechlie-soet', maar het blijkt te moeten worden uitgesproken als 'sickly sweet'. Zie hier, en check op die site meteen ook de betekenis en uitspraak van veel andere Autechre-tracks.

avatar van John Doe
Ziekelijk lieve lach.

avatar van bas
bas
Krib is het meest emotionele nummer wat ik van autechre gehoord heb. Vergeleken met Anvil Vapre of Envane, komt deze op de derde plaats, maar het verdient meer dan een 2,5. Voor mij, althans. 3,5*

avatar van cichlisuite
Krib is het meest emotionele nummer wat ik van autechre gehoord heb.

wat te denken van corc van het album lp5

avatar van Goodfella
Krib is inderdaad prachtig, de rest van het album hinkt teveel op twee gedachten. Zowel ritme als melodie komen vaak niet helemaal goed uit de verf. Het is verre van slecht, zelfs zeer aardig als achtergrondmuziek, maar het mist vooral een stukje identiteit.

avatar van John Doe
Kan er inkomen dat je de ritmes en melodieën niet uit de verf vind komen, maar ik vind ze juist met de tijd beter klinken (op de speciale manier zoals ze zijn). Ter voorbeeld, in Yeesland heb je na een tijdje hetzelfde hydraulische sampletje als in Second Bad Vibel, maar dan veel zachter. Echter werkt het veel krachtiger. Zo vind ik het ook met Cichlisuite in het algemeen ten opzichte van Anvil Vapre. En dit mist verder zeker geen identiteit. Ik zou het ook niet benaderen als achtergrondmuziek. De oren moeten verder dan ooit geopend worden als je het mij vraagt. Dit is net naar 5 gegaan en hoort bij het beste werk van Autechre.