Neuschwanstein - Battlement (1979)

West-Duitsland
Label: Racket (I)

1. Loafer Jack (4:48)
  2. Ice with Dwale (6:27)
  3. Intruders and the Punishment (7:40)
  4. Beyond the Bugle (7:37)
  5. Battlement (7:13)
  6. Midsummer Day (7:46)
  7. Zärtlicher Abschied (6:16)
Prachtige oude Prog. Enige album mij bekend. Melodieus en pompeus, maar heerlijke muziek als je van dat soort houdt.
Ik wel dus. Beetje oude Genesis-achtig. Foxtrot, Nursery Crime tijd maar iets toegankelijker. Stem doet ook wel wat aan Gabriel denken. Mooie sfeertjes

avatar van hadiederk
Deze Duitse band was kwam ongeveer 5 jaar te laat met dit uiterst melodieuze, symfonische rock album. Heeft inderdaad wel wat weg van Genesis maar dan zonder de scherpe randjes. Geluid kenmerkt zich door de ijle synthesizer tonen afgewisseld met fluit. Deze vormen een mooie contrast met de vaak diepe ploegende bas zoals we die ook van Yes kennen. Engels gezongen met een vet Duits accent zoals dat van Arnold Schwarzenegger. Helaas gold het "I'll be back" niet voor Neuschwanstein want dit was hun eerste en laatste album.

Jawel hoor. Ze hebben er nog eentje. Een prachtige cd genaamd Alice in wonderland. Ook een juweeltje om naar te luisteren.

Overigens is deze ook heel erg mooi.

avatar van uffing
Dit is wel één van de verborgen juweeltjes uit de symfonische rock, gezien ook het lage aantal stemmen en reacties hier. Maar dit is een geweldige plaat die bij de meeste symfo liefhebbers niet zal misstaan in de kast. Voor de liefhebbers van de oude Genesis, Eloy of Camel is dit een absolute aanrader. De zanger klinkt af en toe zowaar als Peter Gabriel (maar dan wel met een vet Duits accent )

Topplaat!

avatar van ChrisX
Ok, deze werd zo'n beetje dezelfde status toebedeeld als England's Garden Shed album en dus uieindelijk deze ook maar aangeschaft (pre-internet tijdperk). Pfff, viel dat ff tegen zeg waarbij met name de zang de heel erg zwakke schakel is.

avatar van uffing
Meestal ben ik het wel met je eens Chris, maar nu toch echt niet. Ik heb deze nog niet zo lang geleden aangeschaft en ik ben er helemaal weg van. Okee, de zang is niet de beste die ik ooit gehoord heb, maar dat wordt toch ruimschoots gecompenseerd door de héérlijke muziek.

avatar van vigil
Ja fijne plaat, doet me soms ook wel wat aan Clepsydra denken. Het middenstuk is voor het beste (3, 4 en 5) maar ik kan helaas maar twee sterren uitdelen dus het is Beyond the Bugle en het titelnummer geworden.

avatar van jvandemerwe
Mijn meest gedraaide plaat. Echte cult plaat met geweldig lekkere Duitse progrock.

avatar van Aproxis
Ik lees hierboven arnold schwarzenegger Duits accent, maar ik vind dat bij deze band enorm meevallen. Waar ik me bij vele andere bands nog wel eens aan het duitse accent stoor gebeurd dat hier absoluut niet. Oorspronkelijk is dit overigens niet het eerste album. Alice in Wonderland was al in 1973 opgenomen maar pas in 2008 uitgebracht.

avatar van Mssr Renard
Lichtvoetige, avontuurlijke plaat die erg naar Genesis neigt. Grappig is dat Marillion net was gestart en samen met nog wat bandjes tot de neoprog wordt gerekend, maar Neuschwanstein, nooit tot deze groep wordt gerekend, maar eigenlijk als neoprog-pioniers beschouwd zouden kunnen worden.

In die zin klinkt deze plaat als een soort pre-Script for a Jester's Tear.

Ik kom er wel voor uit dat ik geen Genesis-liefhebber vind. Sterker nog, hun benadering van prog/symfo vind ik de minst interessante, en dan blijkt dat ik alle bandjes die deze formule volgen ook beduidend minder interessant vind dan zeg maar de Yes-, Pink Floyd-, King Crimson- benadering.

De houthakkerige drums helpen ook niet. Maar omdat dit nu éénmaal de stijl is van drummen bij dit type progrock, is het meer mijn probleem dan het probleem van de muziek zelf.
Maar ik heb liever subtieler drumspel en minder hak-op-de-tak achtige composities.