ZZ Top - First Album (1971)

Blues / Rock
Label: London

1. (Somebody Else Been) Shaking Your Tree (2:32)
  2. Brown Sugar (5:22)
  3. Squank (2:46)
  4. Goin' Down to Mexico (3:26)
  5. Old Man (3:23)
  6. Neighbor, Neighbor (2:18)
  7. Certified Blues (3:25)
  8. Bedroom Thang (4:37)
  9. Just Got Back from Baby's (4:07)
  10. Backdoor Love Affair (3:20)
avatar van MichelDumoulin
Tja dit is tovh wel even een stukje lekkerder dan The Moving Sidewalks. (Een psychedelische rock/blues-band, voorloper van ZZ-Top)

avatar van argus
(Somebody Else Been) Shaking Your Tree / Brown Sugar / Neighbor, Neighbor zijn voor mij de nummers zijn die er enigszins boven uit springen, boven de rest van redelijke goede bluesrock-songs op een voor een beginnersalbum een geslaagde debuut. 3,5*

avatar van Sir Spamalot
Dag en nacht verschil natuurlijk met de ZZ Top die ik heb leren kennen, jullie weten het wel, Eliminator. De ZZ Top die ik hierop hoor kan ik wel waarderen, "laid back blues" noemen ze dit zeker.? Waar ik nog het meest over verbaasd was, is de leeftijd van dit album: gemaakt in 1970, dus volgend jaar al 40 jaar oud als ik nog een beetje kan rekenen.

avatar van lebowski
Dit is inderdaad wel aardig, de twee opvolgers staan vol ZZ in Topvorm, met name Tres Hombres, daarna werd de plank vaker misgeslagen dan geraakt.

avatar van Sir Spamalot
Lebowski, bedankt voor de feedback, de latere ZZ Toppers komen één per één aan de beurt in chronologische volgorde. Ik hou niet zo van blues of bluesrock, mijn top tien zal de rest wel verklaren, maar op tijd en stond moet het kunnen en ik ben een enorme liefhebber van debuutalbums, raar maar waar. Welke psycholoog kan dat verklaren?

avatar van jeroenheinz
Have mercy! Wat een heerlijke debuutplaat is dit. Het begin van nog veel meer heerlijke zompige bluesrock. Kritieken die je vaak hoort over ZZ Top is dat het allemaal wel erg simpel is en te veel van hetzelfde.. Kan me allemaal geen zak boeien of dit zo is, deze plaat rockt .

avatar van Poeha
En zo denk ik er ook over, jeroenheinz.
Vooral dit debuut maar zeker Rio Grande Mud (de opvolger van dit album) zijn voor mij ware bijna-juweeltjes. RGM vind ik verreweg hun beste werk van voor Eliminator.
Vooral Old Man en Just Got Back from Baby's zijn o zo prachtig.

avatar van ricardo
Deze moet ik ook nodig een keertje gaan aanschaffen. Prachtige band ZZ-Top waar ik inmiddels Tres Hombres, Eliminator, Live In texas en de verzamelaar Rancho Texicano van in huis heb.

Hun debuut mag niet ontbreken ook vind ik eigenlijk, al was het alleen maar vanwege de prachtig nonstalgisch ogende hoes.

Heb hetzelfde wat Sir Spamalot ook heeft, een debuut album heeft iets magisch en iets ongrijpbaars.

De nummers Brown Sugar, Goin' Down To Mexico en Just Got Back From The Baby's ken ik van de verzamelaar Rancho Texicano. Misschien dat iemand mij kan vertellen of die 3 nummers er echt bovenuit springen, of dat de rest van de nummers eigenlijk net zo goed zijn.

avatar van Poeha
Zeker Old Man hoort ook in dat rijtje thuis, ricardo.
Ik kan je deze maar zeker ook hun tweede, Rio Grande Mud (voor mij hun beste tot aan Eliminator) van harte aanbevelen, aangezien ik zag dat je Fandango ook goed vond.

Zelf ben ik sinds 2 weken ook met een inhaalslag bezig wat betreft hun vroegere werk en ik geniet er met volle teugen van. Heerlijke blues afgewisseld met prima rock.

avatar van ricardo
Pracht band inderdaad, echt Amerikaans sfeertje weten ze vooral te creeren, net of je op het platteland met je jeep bent om te cruisen. Of op een paardenranche bent.

Rechtoe/rechtaan muziek dat wel, maar wel heerlijk en dan met name hun jaren 70 nummers. Deze en Fandango gaan er nog wel bijkomen en hun tweede album ook vast nog wel, en Tejas schijnt ook nog erg de moeite waard te zijn.

avatar van ricardo
Vandaag origineel gescoord op cd, en inmiddels tot 3 keer toe compleet beluisterd. Hij valt beslist niet tegen, prachtige droge blues rock, alleen de nummers zijn niet zo intens dan van het album Tres Hombres. Eigenlijk vind ik alle nummers wel goed en kwalitatief van hetzelfde niveau, maar vind een 4* perfect voor dit album.

avatar van Brutus
Uitstekend eerste album van ZZ Top

Brown Sugar Backdoor love affair Squank, behoren tot de beste nummers van ZZ Top

avatar van Metalhead99
Erg lekker blues/rock plaatje! Mooi debuut van ZZ Top.

avatar van viking1
Verweg het beste album van zz top heerlijke blue's/rock.
Zo hoort blue's gespeeld te worden ruig en rouw.
Prachtige nummers ,brown sugar de mooiste.top album.

avatar van spinout
Dit is de band die je elke zaterdagavond in je lokale café wil zien spelen. Even goed als eender welk album van ZZ Top.

avatar van iggy
Wat mij betreft een beetje vergeten plaat. Live spelen ze er zover ik weet ook niks van. Er staan welliswaar geen echte klassiekers op. Maar al met al is dit toch een vrij sterk debuut. Met alles erop en eraan wat Top goed maakt. Tuurlijk is het Gibbons die de plaat draagt met zijn lekker gitaar spel en stem. Nummers als Brown Sugar, Neigbor, Neigbor en Just Come Back From Baby's had ik maar al te graag live gehoord.

Prima plaat.

Mooie plaat inderdaad.

Maar Brown Sugar vind ik zeker wel een siesietop klassieker, en nummer 4 en 9 min of meer ook, nummers die zich kunnen meten met het beste van tres hombres vind ik.

avatar van Ronald5150
Het debuut van ZZ Top is een topper. Niks geen gladde gepolijste hitparade blues als op ”Eliminator”, maar ”First Album” bevat vuige, broeierige, lome en rafelige bluesrock uit het zuiden van de Verenigde Staten. Het gitaarspel van Billy Gibbons vind ik zo lekker. Heerlijke bluesriffs en felle meeslepende solo’s. Dit is blues die je op de hielen zit. Alsof jij je in een desolate woestijn in Texas bevindt, omgeven door zand, rotsen en cactussen. Dorstig en hongerig. Deze sfeer maakt de muziek van ZZ Top zo goed, en op ”First Album” weten ze dat gevoel direct over te brengen. Hoogtepunten vind ik ”Brown Sugar”, ”Goin’ Down to Mexico” en de prachtige slowblues ”Just Got Back from Baby’s”. De vroegere albums van ZZ Top prefereer ik boven de latere meer commerciëlere albums, en van die vroegere albums vind ik ”Tres Hombres” het hoogtepunt, maar ”First Album” is een geweldig startschot.