Ganger - Hammock Style (1998)

Label: Merge

1. Cats, Dogs and Babies Jaws (5:59)
  2. Upye (5:53)
  3. Capo (South of Caspian) (9:36)
  4. First Thing in the Morning (2:22)
  5. What Happened to the King Happened to Me (11:38)
  6. Blau (4:42)
  7. Lid of the Stars (8:42)
Zo goed als openingsnummer Cats, Dogs and Babies Jaws wordt het verderop niet meer; maar dat nummer is dan ook wel heel erg goed!

avatar van Yak
Yak
Het openingsnummer is het hoogtepunt van deze plaat en één van de beste nummers van de laatste jaren, maar de rest van het album vind ik ook erg sterk.

Een gedeelte van deze band is opgegaan in Aereogramme, had ik begrepen.

avatar van itchy
Deze plaat wordt vaak onder de noemer post-rock geschaard. Ik kan me daar op zich wel in vinden, maar dit is dan wel de meest opgewekte, springerige postrock die ik ken. Het is hele lieve muziek. De grotendeels instrumentale nummers (met op twee nummers wat gesproken flarden tekst) zitten best complex in elkaar, en het samenspel van drums, bas en gitaar is fenomenaal. Veel cleane, korte, syncopische nootjes en veel gebruik van boventonen. Tot zover de technische talk. Veel belangrijker, de sfeer op deze cd grijpt je bij de keel en trekt je de muziek in.

De sfeer is tegelijk opgewekt en melancholiek. Bitterzoet zou je het kunnen noemen. Als het nodig is nemen ze lekker de tijd om stukken uit te bouwen om een hypnose-achtig effect te bereiken.

De band kwam uit Glasgow maar viel op tragische wijze uit elkaar. De van oorsprong Maleisische bassiste mocht van de autoriteiten niet in Schotland blijven en werd gedwongen het land en daarmee de band te verlaten. De gitarist is daarna Aereogramme begonnen.

Van alle cd's die ik heb staat deze op zekerheid in de top 5 van welke ik het meest draai. Een goed teken.
4.5*

avatar van Yak
Yak

Heerlijke plaat, ga snel op zoek naar meer van deze band