The Herbaliser Band - Session One (2000)

Hip-Hop / Jazz
Label: Department H.

1. Who's the Realest? (5:25)
  2. Ginger Jumps the Fence (5:09)
  3. The Sensual Woman (4:21)
  4. The Missing Suitcase (5:39)
  5. Shocka Zulu (5:11)
  6. Shattered Soul (5:06)
  7. Gold Rush (5:40)
  8. Forty Winks (5:40)
avatar van Iconoclast
Leerde dit eerder toevallig kennen, maar bleek algauw een topschijf te zijn.
Jazz kan mij normaal niet zo bekoren, maar dit is echt een bijzonder genre.

avatar van YoG
YoG
Heel geslaagd! Maar sommige nummers klinken wel erg bombastisch, teveel aangezet
Ook goed te luisteren zonder een origineel Herbaliser album te hebben gehoord

avatar van LeRoi
Groot liefhebber van deze band. Zou ze live graag eens meemaken (touren ze wel eens door Nederland?).....

Zie dat de MM-lexicon lang niet compleet is. Zelf heb ik nog:
- Very Mercenary
- Something Wicket This Way Comes en
- Same As It Never Was..

Maar deze blijft denk ik wel (nog steeds) mijn favoriet: geweldig 'muzikale' jazz waar een doorgewinterde popliefhebber zoals ik geen genoeg van kan krijgen: het swingt de pan uit!

avatar van Minneapolis
Wat is dit ongelooflijk goed, en hoe kan ik al die tijd niet van het bestaan af hebben geweten.

Tijdens het luisteren naar The Herbaliser (wat mij, mede door de vrouwelijke rapper, erg aan Digable planets deed denken) viel mij al op hoe muzikaal het klonk.
Wat mij bij hiphop (en ook elektronische muziek in het algemeen) vaak tegenstaat is de eindeloze herhaling van de korte samples. Vaak mis ik dan de variatie, melodie en de spanning van een opbouw (tenzij je moet zo sterk bent in sample keuze en gebruik als A tribe called quest dan). Daarom vond ik The Herbaliser ook zo sterk vergeleken met veel andere acts.

Blijkt dat de band ook 2 albums heeft gemaakt. Dit vind ik, net als The cinematic orchestra helemaal te gek!
Als iemand nog meer van dit soort bands kent, dan hoor ik het graag, want blijkbaar kan dit soort mooist totaal aan je voorbij gaan, zelfs als je al jaren met de jazz/soul/funk en hiphop bezig bent.
The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble heb ik al binnen, maar moet ik nog beluisteren.