Ray Charles - Modern Sounds in Country and Western Music Volume Two (1962)

Soul / R&B
Label: ABC

1. You Are My Sunshine (2:58)
  2. No Letter Today (3:02)
  3. Someday (You'll Want Me to Want You) (2:38)
  4. Don't Tell Me Your Troubles (2:04)
  5. Midnight (3:14)
  6. Oh, Lonesome Me (2:10)
  7. Take These Chains from My Heart (2:52)
  8. Your Cheating Heart (3:30)
  9. I'll Never Stand in Your Way (2:15)
  10. Making Believe (2:48)
  11. Teardrops in My Heart (3:00)
  12. Hang Your Head in Shame (3:12)
avatar van thelion
In de zelfde stijl als Vol 1. Schitterende Country and Western standards vertolkt door Ray Charles (die zeer goed bij stem is)met degelijke Big Band en Strijkers ondersteuning. En een zwoel klinkende achetgrond zang

Evenals Vol1 zie mijn meening aldaar een waare must voor iedere Soul, Gospel, R&B liefhebber

avatar van Reijersen
Aangezien er in één jaar twee albums warden uitgebracht met hetzefde uitgangspunt zetten we ze graag bij elkaar. Beide albums staan vol met country en western standards, maar dan uitgevoerd door genie Ray Charles.
De albums zijn nog steeds bijzonder te noemen waarin Ray Charles eigenlijk niet wilde dat het gereleased werd doordat er te weinig samenhang in zou zitten, maar gelukkig is het wel uitgebracht. Bekendste nummer van deze reeks is denk ik toch wel I Can’t Stop Loving You.

1. You Are my sunshine – de swing zit er prima in op dit nummer. Altijd leuk om Ray met die koortjes te horen. Met een hoofdrol voor één van de Raylettes.
2. No Letter Today – beetje te traag misschien en wat te oubollig. Maar steeds goed te genieten.
3. Someday (You’ll Want me to Want You) – in dit nummer zit dan juist weer wat meer blues. Ik vind dat Charles altijd goed passen. Met een hoofdrol voor zijn pianospel.
4. Don’t Tell Me Your Troubles – dit nummer past meer in een grote show met de volle blazers, strijkers en ritmiek. Je wordt er in ieder geval vrolijk van.
5. Midnight – weer een vol aangezet nummer en letterlijk toeters en bellen
6. Oh, Lonesome Me – Wederom dikke blazers toegevoegd, maar nu met een lekker tempo. Een nummer om bij te glimlachen.
7. Take These Chains From My Heart – traditionelere song met het rustige tempo, koortjes en zanglijnen.
8. Your Cheating Heart – een nummer om lekker warm tegen je geliefde aan te kruipen. Al zal de titel en de tekst een andere kant benoemen.
9. I’ll Never Stand in Your Way – ligt erg in het verlengd van het vorige nummer.
10. Making Believe – en ook hierop gaan we rustig op de zelfde weg verder.
11. Teardrops in my Heart – en we gaan ook hier weer verder waren we gebleven waren, al is het wat trager
12. Hang Your Head in Shame – deze is ook niet al te snel, maar wel een mooie afsluiter.

(bron: Opus de Soul)

avatar van jorro
Dit album scoort een 5e plaats in de 100 Greatest Albums of 1962, en Volume One staat daarin op 1. En dat scheelt ruim 50 stemmen op MuMe. Dat is toch bijzonder. Spotify heeft ze zelfs als één stream opgenomen.
Ik zal het niet snel weer draaien maar het experiment is zeker wel geslaagd te noemen. Ik ben nou eenmaal niet zo van de country. Zeker op dit vol 2 is het allemaal wel erg timide en een hele zit.

jorro schreef:

Timide? Er is een mooie afwisseling tussen rustig en snel(ler) met big band en al. Het half uur vliegt toch redelijk voorbij met songs uit verschillende genres: Soul, Blues, Pop, Folk, World, & Country.

Ik vond dit Modern Sounds in Country and Western Music Volume Two op Mono LP uit 1962 voor een nette prijs. Wat een mooi geluid hebben die jaren '60 mono platen toch zeg. En het geluid van Ray Charles in vorm mag er ook wezen. In een prima afwisseling tussen fijne wat meer uptempo songs en fraaie ballads zingt hij mooie songs uit verschillende genres. De begeleidende zang vind ik ook goed, net als de big band. En natuurlijk het prachtige pianospel van Ray zelf. Favoriete songs hier zijn You Are My Sunshine, Someday (You'll Want Me to Want You), Don't Tell Me Your Troubles, Oh Lonesome Me, Take These Chains from My Heart en Your Cheating Heart. Fraaie LP dit van Ray Charles!

avatar van Brunniepoo
Ik houd van Country en ik houd ook zeker van de stem van Ray Charles, maar zoals bij zoveel albums uit deze periode verpesten die kleffe strijkers het volledig voor mij...