The situation with Universal Soldier: The Return, was that I knew the director, Mic Rodgers - a very nice guy - and I met him because my son is on a baseball team with his son, and our wives are friends. It was a small project - they wanted just a synthesizer score, and nothing else. It ended up being a pretty hefty amount of money for about two weeks of work, and frankly I just couldn't find a reason to turn it down.
En geef hem eens ongelijk...Gecomponeerd en opgenomen al voor het succes van The Matrix. Duidelijk dus leunend op de populariteit van die score.Varese Sarabande zag er wel heil en bracht een release op de markt in september 1999.En vreemd genoeg staat er meer dan de veel voorkomende (en veel bekritiseerde) 30 min score op deze release.Een andere opvallende opmerking is over de complete synthesizer bezetting. Luisterend neigt het anders enorm erg naar een combinatie van synths en orkest, maar als we de componist mogen geloven niet.Zijn Turbulence 3 score had een zelfde bezetting. Macintosh G3-300, ook wel de Reacor genoemd werd onder andere gebruikt. Deze werd een basis synth bij zijn latere samenwerkingen met Juno Reactor. ‘’Target, Deveraux’’ begint met heerlijke snare drum en de ooh zo bekende metalen percussie, met het militair achtige gebruik.In de laatste track wordt dit nog het meest interessant gebruikt.Larry Mah, mixer van zijn eerste Matrix score (en latere) hielp hem. Af en toe breken de gitaarrifjes door, wat de score zo nu en dan wat metal kleur geeft, gespeeld door Jason Miller.De actie tracks getuigen van weinig originaliteit, de kracht ligt iets meer in de underscore, waarin kleine maar rustige tonen iets interessants creeren.Zo soms ook een piano met violen.Ook qua stijl wat met Ballistic vs Sever van doen. 3 sterren