Wipers - Wipers Rarities (2006)

Label: Zeno

1. Better Off Dead (2:10)
  2. Up in Flames (1:31)
  3. Does It Hurt (1:53)
  4. Same Old Thing (2:31)
  5. My Vengeance (2:36)
  6. The Story (3:33)
  7. Nothin' to Prove (2:03)
  8. No Solution (2:21)
  9. What Became of Us (2:17)
  10. Straight Ahead (4:06)
  11. Land of the Lost (4:23)
  12. Goodbye Again (2:42)
  13. Time Marches On (3:00)
  14. Blue & Red (3:00)
  15. The Chill Remains (3:06)
  16. Seems So Clear (1:51)
  17. Time Marches On (2:51)
  18. Goodbye Again (3:00)
  19. Good Thing (2:16)
avatar van Oldfart
Ook weer een door Sage 'gebootlegde bootleg'.
Maar wel een goede en interessante, zelfs de geluidskwaliteit is meestentijds goed te pruimen.

Geopend wordt met de nummers van de eerste Wipers single "Better Off Dead", de b-kant van de "Romeo" 7 inch, en de Wipers nummers zoals die te vinden zijn op "10-29-79", " Sub Pop 100", de "Trap" verzamelaar en de "Satyricon" compilatie.
Hoewel dus verkrijgbaar in betere kwaliteit, heb je al deze songs, (waarvan een deel ontbreekt op de "Box Set"), wel in één keer bij elkaar.

Echt spannend wordt het bij de live opnames.

Het betreft live opnames gemaakt voor zowel de Nederlandse als de Duitse radio.
"Straight Ahead" ( in een behoorlijk up tempo uitvoering) en "Land of the Lost" ( mooie krachtige versie) lijken mij gezien de stem van de commentator afkomstig van de VPRO.

De nummers 15 t/m 19 zijn van de duitse radio.
De persoon die dit ooit op bootleg uitbracht heeft het vermoedelijk van de radio opgenomen, maar was vergeten die radio helemaal zuiver af te stellen, want je hoort wat, ehm, atmosferische storing.

Maar wat voor de liefhebbers de aanschaf van deze cd echt heel erg de moeite waard maakt zijn de drie nummers die vermoed ik voor de "Twee Meter Sessies ( Twee Meter de Lucht In)" zijn opgenomen?
(Sage heeft het zelf over 'Radio Holland' ).

Het gaat hier om prachtige solo en acoustische (!!!) versies van "Goodbye Again", "Time Marches On" en "Blue And Red".

Als Sage dan toch de Wipers geen nieuw (live-) leven meer wil inblazen, dan moet hij maar weer eens snel solo en acoustisch deze kant op komen.
Voor mij zijn deze drie songs/uitvoeringen een openbaring en ware parels binnen het oevre van de man, en smaken naar meer.

Dus voor de langzaam maar zeker groeiende schare Wipers fans hier, zeker geen verkeerde aanschaf, en die zes dollar meer dan waard.

avatar van Oldfart
Voor de completisten:
De nummers 10+11 live opgenomen in 1986 te Hilversum , Holland,
Songs 12, 13 en14 ;Greg Sage dus solo; live 29 maart 1989, Hilversum, waar anders weten wij dan weer.

En nummers 15 t/m19; live op 2 april 1989, te Oberhausen, Duitsland..

avatar van likeahurricane
Ik heb beide Nederlandse opnames inderdaad ook ergens op een cassette staan. De eerste komt uit de VPRO's Wilde wereld, 17-8-1986.

Geluid is niet alles maar ja het blijft genieten met volle teugen.